آموزشگاه ندای دانشکنکور هنرمتوسطه دوممشاوره تحصیلی دانش آموزان

کنکور هنر

کنکور هنر

در سال های اخیر کنکور هنر دستخوش تغییرات زیادی شده به همین دلیل لازم است داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور رشته هنر را دارند برای موفقیت در این کنکور با این تغییرات آشنایی کامل داشته باشند.ما در ادامه این مقاله قصد داریم شما داوطلبان عزیز را با این تغییرات آشنا کنیم.

تغییرات کنکور هنر در سال های اخیر عبارت است از:

۱حذف سوالات دروس عمومی (ادبیات، عربی، زبان و دینی پایه دهم تا دروازدهم) که از سال ۱۴۰۲ در همه کنکورهای سراسری اعمال گردید، همچنان به همان رویه پا برجاست. نمرات این دورس از طریق سوابق تحصیلی بر روی نمره نهایی کنکور هنر ۱۴۰۳ اعمال خواهد شد.

توجه داشته باشید، دروس عمومی که در نمره نهایی کنکور هنر ۱۴۰۳ تاثیرگذار هستند همگی از پایه دوازدهم است. این دروس به‌صورت امتحان نهایی در خردادماه ۱۴۰۳ برگزار و معدل آنها با توجه به ضرایبی که دارند، نمره کل سابقه تحصیلی شما را تشکیل می‌دهد.

لیست دروس عمومی به همراه ضریب تاثیر آن‌ها در معدل سابقه تحصیلی به شرح زیر است:

  • فارسی ۳ ، با ضریب ۶۳/۲۱
  • عربی و زبان قرآن ۳ ، با ضریب ۰۵/۹
  • تعلیمات دینی ۳ ، با ضریب ۵۳/۱۶
  • زبان خارجی ۳ ، با ضریب ۸۰/۱۱
  • سلامت و بهداشت ، با ضریب ۴۴/۳

معدل نهایی سوابق تحصیلی شما به صورت ۲۸ درصد قطعی در رتبه کنکور هنر ۱۴۰۳ تاثیرگذار است.

به عبارت دیگر رتبه نهایی شما در کنکور هنر 1403، از مجموع نمره دروس تخصصی در کنکور هنر، با سهم ۷۲ درصد و معدل سوابق تحصیلی با سهم ۲۸ درصد محاسبه میگردد.

۲– هیچ‌گونه حذفیاتی توسط سازمان سنجش برای دروس تخصصی هنر از کنکور ۱۴۰۳ اعلام نکرده است و تنها سوالات برخی از دروس با هم و به صورت ادغام شده در یک بخش از دفترچه سوالات کنکور آورده می‌شود.

۳-حذف زیر گروه‌های آزمایشی یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات کنکور هنر ۱۴۰۳ است که از سال ۱۴۰۲ اعمال گردید. به دنبال این تغییر ضرایب دروس تخصصی برای تمامی رشته‌ها به‌صورت یکسان اعمال خواهد شد.

۴-با حذف دروس عمومی از کنکور هنر ۱۴۰۳، ضرایب دروس تخصصی در کنکور افزایش یافته است.این نکته در کنار حذف زیرگروه های آموزشی و اعمال یکسان نمره هر درس برای تمامی رشته‌ها می‌تواند نشانگر اهمیت مطالعه دقیق همه منابع کنکور برای موفقیت در کنکور هنر ۱۴۰۳ باشد.

۵-کنکو‌ر سراسری هنر ۱۴۰۳ یا همان آزمون تئوری دروس تخصصی، در ۲ نوبت برگزار خواهد شد. این تغییر بزرگ به متقاضیان کنکور سراسری هنر ۱۴۰۳ این فرصت را می‌دهد که در صورت عدم کسب نتیجه مطلوب در آزمون نخست، به جای سرمایه‌گذاری وقت و تلاش خود برای آزمون سال بعد، شانس خود را برای کنکور دوم همان سال امتحان کنند.

۶-داوطلبان کنکور هنر ۱۴۰۳ می‌توانند، نمره یکی از دو نوبت آزمون سراسری را به‌عنوان نمره نهایی خود اعلام کنند و تا دو سال از آن برای ورود به دانشگاه استفاده نمایند.

۷-آزمون عملی کنکور هنر ۱۴۰۳ تغییرات چندانی نسبت به سال‌های قبل نکرده است. تنها تغییر کنکور هنر ۱۴۰۳ در بخش آزمون عملی، اضافه شدن رشته سینما به لیست رشته‌های دارای آزمون عملی است.

۸-آزمون عملی برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ تنها یکبار در سال برگزار خواهد شد و هر داوطلب می‌تواند بر اساس علاقه خود در ۲ آزمون عملی شرکت کند. توجه داشته باشید که نمره شما در آزمون عملی کنکور هنر ۱۴۰۳ با داشتن ضریب ۱۲، تا ۴ برابر بیشتر از سال‌های قبل در نمره نهایی کنکور هنر ۱۴۰۳ تاثیر دارد.

۹) یکی دیگر از تغییرات کنکور هنر ۱۴۰۳، تعیین شروط پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌هاست. این قانون را شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۴۰۲ برای دانشگاه‌ها درنظر گرفته است. بر این اساس شرکت‌کنندگان آزمون سراسری ۱۴۰۳، پس از اعلام نتایج باید در انتخاب دانشگاه نیز دقت لازم و کافی را داشته باشند.

مقاله پیشنهادی:اردوی نوروزی کنکور هنر1403

اردوی نوروزی کنکور هنر

 درس‌ های اختصاصی کنکور هنر شامل ۳ درس است که به شرح زیر است:

درک عمومی هنر

درک عمومی هنر با ضریب 12 بیشترین ضریب را در بین دروسی اختصاصی رشته هنر دارد. به همین دلیل درک عمومی هنر اهمیت بیشتری نسبت به بقیه دسهای کنکو‌‌‌‌‌ر هنر دارد.

این درس شامل ۵۰ سوال است که سوالات این درس از بخش های مختلف تاریخ هنر ایران و جهان مطرح می شود. سوالات از مباحث تاریخ نقاشی، سبکهای هنری، صنایع دستی، تاریخ انیمیشن ، نمایش و‌ سینما، معماری، خوشنویسی، تمدن های باستانی و … است.
از سال ۱۴۰۲ درسهای خواص مواد ، نمایش، موسیقی زیر مجموعه این درس قرار گرفتند.

سوالات این درسها به صورت تلفیقی در درس درک عمومی هنر داده می شود.

درک عمومی ریاضی و فیزیک

درک عمومی ریاضی و فیزیک دارای ضریب ۵ است. سوالات ریاضی و فیزیک  و ترسیم فنی از کتاب‌های وزارتی رشته ریاضی فیزیک دبیرستان طرح می‌شود.

این درس شامل 30 سوال است که سوالات این درس شامل هندسه، محاسبات عددی، تست هوش، هندسه فضایی، احجام، تقارن، دوران، فیزیک و … است.

خلاقیت تصویری

خلاقیت تصویری دارای ضریب ۳ است.
این درس شامل 20سوال است و مباحث این درس شامل تجزیه و تحلیل تصاویر است. سبک های هنری ، رنگ شناسی، مبانی هنر، ابزارشناسی، خوشنویسی، چاپ ، عکاسی و … از بخش های اصلی خلاقیت تصویری هستند. بهترین منبع برای این درس، کتابهای وزارتی هستند.

البته سوالات خارج از کتاب هنرستان هم در این درس داده می شود. بنابراین در کنار کتابهای هنرستان حتماً باید از کتابهای کمک آموزشی هم استفاده کنید.

منابع دروس اختصاصی هنر

بهترین منبع برای درسهای اختصاصی هنر کتابهای هنرستان هستند.

سازمان سنجش کتابهای مختلفی از رشته گرافیک، نقاشی، معماری، صنایع دستی و پویانمایی به عنوان منابع کنکور هنر معرفی کرده است.
البته در نظر داشته باشید که در کنار کتابهای وزارتی می توانید از کتابهای تست و بعضی از کتابهای کمک آموزشی استفاده کنید.
تعداد زیاد منابع، یکی از چالش های کنکور سراسری هنر است.‌

به همین دلیل برای اینکه بتوانید به موقع دروس را به اتمام برسانید، لازم است که برنامه ریزی دقیقی برای درس خواندن داشته باشید.
برای بالابردن کیفیت مطالعه و پیشرفت درسی حتماً از مشاوری که در کنکور‌هنر تخصص دارد، کمک بگیرید.

دروس عمومی

از سال ۱۴۰۲ درسهای عمومی از کنکور‌هنر حذف شدند.

اما تراز نمرات نهایی سال دوازدهم تأثیر مستقیم در کنکور دارد.
داوطلبان باید در امتحانات نهایی خرداد ماه شرکت کنند و نمره این دروس در کنکور تأثیر ۴۰ درصدی دارد.
کسانی که در سالهای قبل دیپلم گرفته اند و نمره نهایی خوبی ندارند، می توانند ترمیم معدل را انجام دهند.
دروس عمومی هنر شامل ادبیات فارسی، دین و زندگی، زبان انگلیسی، عربی و بهداشت و سلامت است.
دانش آموزان هنرستانی که امتحانات نهایی ندارند، باید از طریق هنرستان محل تحصیل در امتحانات نهایی ثبت نام‌کنند و طبق برنامه و زمان اعلام شده، در امتحانات شرکت کنند.

کلاس کنکور هنر
کلاس کنکور هنر

گروه آزمایشی هنر علاوه بر آزمون تئوری دارای آزمون عملی نیز می باشد

اکثر رشته های گروه هنر  دارای آزمون عملی ( مرحله دوم) و مصاحبه می باشند.

و این باعث تمایز این کنکور از سایر گروه­های آزمایشی می­شود.


 آموزشگاه  ندای دانش واقع در میدان هفت حوض

آدرس : شرق میدان هفت حوض -کوچه فاطمه زهرا – پلاک 11

تلفن تماس :7794374-77951352-77951357

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا