مدرسهمشاوره تحصیلی دانش آموزانمشاوره تحصیلی مدارس

پیشرفت تحصیلی و روش مطالعه

عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی و روش مطالعه

یکی از واقعیت های مهم جهان هستی وجود تنوع در میان پدیده ای عالم است. انسان ها هم مشمول این قاعده می شوند.

دانش آموزان از لحاظ توانایی های ذهنی، روش های آموختن، سبک و سرعت یادگیری، آمادگی، هوش و استعداد، شخصیت، علاقه و انگیزش نسبت به کسب دانش و انجام فعالیت های تحصیلی با هم تفاوت دارند.

در نظر گرفتن تفاوت های فردی دانش آموزن در آموزش و برخورد مناسب با ویژگی های خاص هر فرد از نکات مهم است.

 

از جمله عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی می توان به:

فرهنگ، خانواده، مدرسه (متغییرهای مرتبط با مدرسه “شامل شرایط مدرسه، مدیریت مدرسه، نگرش معلم”)، سبک های یادگیری، هوش و استعداد تحصیلی، روش های آموختن، سبک و سرعت یادگیری، آمادگی، علاقه و انگیزه، پایگاه اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد.

البته باید خاطرنشان کرد که عوامل فزیولوژیکی “از قبیل شرایط فیزیکی یادگیرنده  مثل سوء تغذیه، سلامت جسمی و مشابه آن” و عوامل روانشناختی “از قبیل

عوامل ذهنی در فرد مثل هوش، شخصیت، استعداد، خلاقیت، خودتنظیمی، خودپنداره، عزت نفس، مکان کنترل، کمال گرایی و اضطراب

” عوامل محیطی” از قبیل پایگاه اجتماعی-اقتصادی فرد مثل خانواده، تحصیلات والدین، انگیزش ها، ارزش ها و غیره ”

روش مطالعه من چگونست؟

هر فرد از نظر روش مطالعه با دیگری فرق می کند افراد معمولا بر حسب نوع هدف و نوع انگیزه به مطالعه می پردازند.

بر اساس تعریف مارتن و سالجو از روش مطالعه سه روش مطالعه را می توان معرفی کرد:

افرادی با روش مطالعه سطحی:

افرادی که در این گروه قرارگرفته می شوند نسبت به موارد مورد مطالعه انتقادی ندارند و مطالب را به صورت طوطی وار بدون چون چرا حفظ می کنند ، بخاطر ترس از شکست و احساس فشار زیاد به انجام تکالیف تحصیلی می پردازند و تمرکزشان صرفا بر روی سنجش و آزمون هاست و تمایل دارند مطالب حفظ شده را صرفا تکرار کنند که در نهایت بعد از امتحان مطلبی را بخاطر ندارند(به اصطلاح لیوان خالی)  چراکه  با هدف کاربردی مطالعه نمی کنند و هدف آنها تنها پاسخ دادن به آزمون ها و رفع الزامات دوره تحصیل می باشد، این افراد فقط در صدد کسب نمره قبولی و گرفتن مدرک و رفتن به سرکار هستند.

افرادی با روش مطالعه عمقی:

افرادی که در این گروه قرار گرفته می شوند به صورت ذاتی علاقه به مطالعه دارند و نسبت به موارد مورد مطالعه خود حالت تعاملی و انتقادی دارند و هیچ مطلبی را بدون چون و چرا قبول نمی کنند و در صدد درک عمق مطالب هستند این افراد مطالب مورد مطالعه خود را به هم مرتبط می کنند و مطالب جدید را به مطالب یادگرفته قبلی و تجربیات خود مرتبط می کنند.

افراد با روش مطالعه راهبردی:

افرادی که در این گروه قرار گرفته می شوند بصورت سازمان یافته راهبردی به مطالعه می پردازند این افراد برای مطالعه برنامه ریزی می کنند، زمان بندی و مبحث بندی می کنند هر بخش را و هدف مطالعه را بر پایه ی کسب بالاترین نمره از میان آزمون دهندگان قرار می دهند.

باید به این نکته توجه کرد که روش های مطالعه در هر فرد ثابت نیست و هر فرد بسته نوع برداشتی که از یک تکلیف دارد روش خاصی را به کار می گیرد. و افراد می توانند در تکالیف مختلف از روش عمقی و یا سطحی استفاده کنند. و بصورت مطلق نمی توان گفت (فرد روش کاملاً سطحی یا روش کاملا عمقی) دارد.

عملکرد یا پیشرفت تحصیلی دانش آموز بستگی به روش او دارد که خود(روش) وابسته به عامل های دیگری است. این عوامل شامل ویژگی های بافت تدریس(سبک های تدریس، روش های سنجش) و ادراک دانش آموز در مورد این بافت و مجموعه فعالیت های دیگری است.  این عوامل همچنین با ویژگی های فردی(مهارت های هوش، شخصیت و غیره) که شامل نگرش های مرتبط به دانش و یادگیری نیز هست مرتبط است.

 

چگونه انتخاب رشته کنیم

چگونه رشد ذهنی فرزندمان را افزایش دهیم؟

شناخت عوامل مدرسه هراسی و راهکارهای رفع مدرسه هراسی

کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی

    سها سخاجوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا