معرفی رشته های گروه انسانی

معرفی رشته مدیریت مالی

مدیریت مالی

معرفی رشته مدیریت مالی

رشته مدیریت مالی ، یکی از رشته های پویا بوده که میتوان آنرا تا مقطع دکترا ادامه داد. علاوه بر این، با توجه توسعه انواع نظام های اقتصادی و نیاز به مدیران عالی با تجربه، بازار کار رشته مدیریت مالی پررونق و رو به رشد بوده و نباید از این نظر نگران بود.

البته، فارغ التحصیلان این رشته باید بتوانند با کسب انواع توانمندی ها برای خود فرصت شغلی مناسب پیدا کنند. علاوه بر این، مدیران مالی که دانش علمی و عملی شان در مقایسه با دیگر مدیران بیشتر باشد میتوانند در جایگاه های شغلی مانند معاونت مالی، معاونت سرمایه گذاری، مدیریت ریسک و مهندس مالی، ارزیاب اقتصادی پروژه ها، ارزیاب بورس و مسئول تامین اعتبارات مالی بانک ها انجام وظیفه کرده و حتی سمت خود را بعد از مدتی کوتاهی ارتقا دهند. بنابراین، در صورتی که فارغ التحصیلان رشته مدیریت مالی دانش کافی برای مدیریت انواع بخش های مالی یک سازمان را داشته باشند، آیند شغلی رشته مدیریت مالی خوب و در خشان خواهد بود

مدیریت مالی به‌طور کلی به اموری چون تهیه، تخصیص و کنترل منابع مالی یک واحد اقتصادی می‌پردازد. از این اهداف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. اطمینان از عرضه‌ی منظم و کافی بودجه برای یک واحد اقتصادی؛

۲. اطمینان از بازگشت سود کافی به سهامداران که به ظرفیت درآمد، قیمت بازار سهام و توقعات سهامداران وابسته است؛

۳. اطمینان از استفاده‌ی بهینه از منابع مالی، به‌طوری که بودجه‌ی مختص هر واحد پس از برنامه‌ریزی، با حداکثر ظرفیت و حداقل هزینه مورد استفاده قرار بگیرد؛

۴. اطمینان از امنیت سرمایه‌گذاری. به‌طور مثال، بودجه‌ی شرکت باید در معاملاتی که کمترین ریسک را دارند، به کار برده شود و در نتیجه نرخ مطلوب بازگشت سرمایه به دست آید؛

۵. برنامه‌ریزی یک ساختار درست سرمایه به‌طوری که از سرمایه به‌درستی استفاده شود تا بین سرمایه سهامداران و بدهی‌های شرکت، تعادل برقرار شود.

بازار کار مدیریت مالی

فارغ التحصیل این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت مالی در حوزه های مختلف همچون سرمایه گذاری و بانکداری و بیمه و مدیریت ریسک و مهندسی مالی ( ارائه روش های نوین مالی ) تامین مالی و اعتباری می تواند در پست های مرتبط سازمانی از جمله معاونت مالی ( در مفهوم جدید آن ) ومعاونت سرمایه گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانک ها و ارزیابی اقتصادی پروژه ها و شرکت های سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار و غیره مشغول بکار شوند. این رشته در حال حاضر دارای آینده شغلی بسیار مناسبی می باشد.

به گزارش ‏های ارائه شده توسط موسسات معتبر در سطح جهان رشته مالی جزء پانزده رشته ارزشمند دانشگاهی و هشت رشته سودآور دانشگاهی با بهترین حقوق دریافتی قرار دارد. این رشته فرصت‏های شغلی بسیار و در عین حال جذابی را از لحاظ درآمدی برای فارغ ‏التحصیلان آن محیا می‏سازد.

فارغ‏التحصیلان این رشته در داخل کشور نیز هم در بازار سرمایه و نهادهای مالی فعال در آن اعم از شرکت‏های کارگزاری‏، شرکت‏های سبدگردانی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تأمین سرمایه، شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی و هم در بازار پول نظیر بانک‏ها، موسسات اعتباری و تعاونی‏های اعتباری امکان فعالیت دارند.

از طرفی فارغ‏ التحصیل های  این رشته می‏توانند در شرکت‏ها و سازمان‏های دولتی و خصوصی، شرکت‏های بیمه، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‏ها و صندوق‏های زمین و ساختمان و شرکت‏های فعال در صنعت نفت و گاز و همچنین نهادها و سازمان‏های پولی و مالی بین ‏المللی به فعالیت بپردازند.

به طور کلی می‏توان گفت فارغ از آنکه شرکت یا سازمانی دولتی و خصوصی، انتفاعی یا غیرانتفاعی باشد نیاز به متخصصی در حوزه مالی جهت تامین بهینه منابع مالی و انتخاب بهترین گزینه سرمایه ‏گذاری داشته تا بتوانند ضمن بقا در عرصه رقابت موجبات رشد و پیشرفت خود و در سطح کلان رشد و توسعه اقتصاد کشور را فراهم آورد.

 

جدول__دروس_مدیریت_مالی در مقطع کارشناسی ارشد

 

گرایش های مدیریت مالی در مقطع کارشناسی ارشد

مهندسی مالی و مدیریت ریسک – بانکداری – حقوق مالی – تامین مالی و سرمایه گذاری در نفت و گاز

دروس رشته مدیریت مالی در مقطع کارشناسی ارشد

تجزیه و تحلیل صورت های مالی – مدیریت مالی پیشرفته –برسی موارد خاص در مدیریت مالی – حسابداری مدیریت –بازار پول و سرمایه

مدیریت سرمایه گذاری و ارزیابی اوراق بهادار – سازمان هایپولی و مالی – مدیریت سرمای گذاری و پیشرفته –سیستم های اطلاعات مدیریت

پژوهش عملیاتی پیشرفته –سمینار مالی – تئوری های مدیریت پیشرفته – اقتصاد مدیریت – پایان نامه

 

معرفی گرایش‏های کارشناسی ‏ارشد:

مهندسی مالی و مدیریت ریسک: هدف از این گرایش آشنایی دانشجویان با انواع ریسک‏های مالی، اندازه‌گیری و مدیریت ریسک‏ها در سازمان‏ها و شرکت‏های مالی و غیرمالی، روش‌های قیمت‌گذاری انواع مشتقه‌های پایه و استراتژی‌های مدیریت ریسک از طریق مشتقه‏ها است.

بانکداری: هدف از این گرایش آشنایی دانشجویان با مدیریت بانک و مبانی بانکداری اسلامی، ریسک‌های خاص بانک‌ها و نحوه مدیریت آنها، ابعاد بین‌المللی بانکداری، استراتژی‌های بین‌المللی، نحوه تعامل با نهادها و بازار‌های بین‌المللی مالی است.

بیمه: هدف از این گرایش آشنایی دانشجویان با مباحث پیشرفته در انواع قراردادهای مربوط به بیمه‌ها و کاربردهای این نوع قراردادها و نوآوری‌های ایجاد شده در آنها، انواع قراردادهای مربوط به بیمه‌های اتکایی و مبانی بیمه اسلامی است.

حقوق مالی: هدف از این گرایش آشنایی دانشجویان با مباحث حقوقی در مالی، مباحث حقوقی و مقررات بازارهای سرمایه با رویکرد اسلامی و فعالیت‏های حقوقی در این بازارها و بازارهای بین الملل، مباحث و مقررات بازارهای پولی و بانکی با رویکرد اسلامی و فعالیت‏های حقوقی در این بازارها است.

تامین مالی و سرمایه‏گذاری در نفت و گاز: هدف از این گرایش آشنایی دانشجویان با روش‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری در نفت و گاز و تجزیه و تحلیل آنها، روش‌های مدیریت ریسک در بخش انرژی و همچنین مباحث حقوقی و قراردادها در بخش نفت و گاز است.

 


معرفی رشته مدیریت بازرگانی

معرفی رشته مدیریت صنعتی

معرفی رشته حقوق

معرفی رشته حسابداری

معرفی رشته علوم تربیتی

معرفی رشته روانشناسی

معرفی رشته مدیریت دولتی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا