www.nedaedanesh.ir

لوگو آموزشگاه ندای دانش

021-77951352

021-77951357

معرفی رشته هتلداری و مهمان نوازی

با توسعه چشمگیر صنعت گردشگری، همه گیر شدن سفر و به دنبال آن فراوان شدن هتل ها در سراسر جهان، نیاز به حضور افراد متخصص در این زمینه روز به روز بیشتر میشود. در همین راستا رشته هتلداری نیز باید به عنوان یک رشته خاص، شیک و به روز افرادی را به بازار گردشگری معرفی کند که با آداب و رسوم، زبان، فرهنگ و رفتارهای به خصوص مردم دنیا آشنا باشند. با توجه به ظرفیت کشور ایران برای پیشرفت در حوزه گردشگری، این رشته علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده و با عنوان مدیریت هتلداری تدریس میشود.

ماهیت رشته:

صنعت هتلداری به طور عمده با اقامت توریست و مسافر سرو کار دارد؛ در حقیقت، این صنعت نه تنها به هتل ها و استراحتگاه های لوکس مربوط می شود ، بلکه شامل اقامت یک شبه در مهمانخانه ها، مسافرخانه ها، متل ها، مسافرخانه ها و خوابگاه ها نیز میشود. هدف اصلی هتل ها فراهم کردن خدمات غذا، نوشیدنی، و سرپناه در دوره اقامت در محلی به دور از محل معمول زندگی است؛ هرچند در بسیاری از موارد خود اقامتگاه به یک جاذبه گردشگری تبدیل میشود. به طور کلی، دانشجویان رشته مدیریت هتلداری در طی دوران تحصیل با مواردی مانند منو شناسی و منو نویسی، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، رزواسیون، نحوه تقسیم کار در این مؤسسات، شناخت مواد غذایی و میزان انرژی آن، تهیه انواع غذاها و شیرینی ها، بهداشت کار و ایمنی در محیط آشپزخانه، بهداشت مواد غذایی و هرآن چیزی که برای اداره کردن هتل است، آشنا می شوند. مدیریت هتل، باید تمام جوانب مدیریت هتل را در بر گیرد به همین دلیل صاحبان صنعت خود و صنعت خود را مدیر پرور معرفی میکنند یعنی افراد در جایگاه مدیریت نه تنها با وظایف یک مدیر آشنا هستند، بلکه با تمامی ابعاد و قسمت های یک هتل آشنایی دارند و افرادی مسلط به کار هستند.

آیا برای کنکور حتما باید کلاس بروم - آموزشگاه ندای دانش
آیا برای کنکور حتما باید کلاس بروم – آموزشگاه ندای دانش

مقاله پیشنهادی: آیا برای کنکور باید در کلاس کنکور شرکت کنیم؟

مزایای تحصیل در رشته هتلداری:

آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ بسیاری از مردم کشورها و روحیات مختلف آن ها از مهم ترین مزایا و جذابیت های این رشته است؛ افراد مشغول به تحصیل در این رشته فرصت یادگیری مهارت های ارتباطی، مدیریتی و مهارت های عملی در زمینه مشتری مداری و تشریفات را دارند.

مهارت و توانایی های لازم برای ورود و موفقیت در رشته هتلداری و مهمان نوازی:

از آن جا که رشته هتلداری مرتبط با انسان و ارتباطات انسانی است، حضور مؤثر و کارآمد در بازار کار این رشته در گرو تقویت مهارت های ارتباطی برای جلب رضایت مشتری و یادگیری فنون مدیریت یک هتل تجاری از جمله بازاریابی، مدیریت هتل، مدیریت پذیرایی، خانه داری، روابط عمومی بالا، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و تسلط به زبان انگلیسی علاوه بر یک زبان دوم (که می تواند عربی، آلمانی یا فرانسوی باشد)، است. به یاد داشته باشید صنعت هتلداری به ارائه خدمات میپردازد؛ بر خلاف فروش کالا، در فروش خدمات صرف فرایند فروش اهمیت ندارد بلکه نحوه ارائه آن و کیفیت ارائه از جانب فروشنده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

دانشگاه های برتر رشته هتلداری در ایران:

دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی-تهران از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در ایران هستند. که از بین این دو، دانشگاه علامه در ارائه رشته هتلداری از سابقه بیشتری برخوردار است. دیگر دانشگاه ها و مؤسسات ارائه دهنده این رشته عبارت اند از:

۱: دانشگاه شیراز

۲: دانشگاه هنر اصفهان

۳: دانشگاه سمنان

۴: دانشگاه مازندران

۵: دانشگاه محقق اردبیلی

۶: دانشگاه غیر انتفاعی علم و هنر تهران

۷: دانشگاه غیر انتفاعی شیخ بهایی- اصفهان

۸: دانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ

۹: مؤسسه غیر انتفاعی فردوسی طوسی – مشهد

۱۰: موسسه غیرانتفاعی قدر – کوچصفهان رشت

۱۱: مؤسسه غیر انتفاعی قشم – قشم

۱۲: موسسه غیرانتفاعی مازیار – رویان نور

بهترین کشور ها برای این رشته از لحاظ حقوق و دستمزد:

۱: ایالات متحده آمریکا
۲: نیوزلند
۳: کانادا
۴: سیشل
۵: مالدیو
۶: استرالیا
۷: انگلستان
۸: سوئیس
۹: موریس
۱۰: امارات متحده عربی
شایان ذکر است افراد در حوزه هتلداری معمولا از ساعت کار طولانی شکایت دارند، این افراد در کشورهای اروپایی، کمتر از ساعت متوسط جهانی کار می کنند بنابراین بهترین کشور ها برای این رشته از لحاظ رضایت، امنیت شغلی و ساعت کاری معقول تر کشور های اروپایی مانند سوئیس، نروژ و هلند هستند.
پانسیون مطالعاتی ندای دانش
پانسیون مطالعاتی ندای دانش

مقاله پیشنهادی: بهترین پانسیون مطالعاتی در شرق تهران

در دانشگاه چه مطالبی می آموزید؟(دروس رشته مدیریت هتلداری) :
هتلداری امروزه فقط به آداب و نحوه سرو غذا نمی پردازد؛ هرچند این موارد (table manners/ food etiquettes ) در بخش غذا و نوشیدنی (food and beverage) از اهمیت به سزایی برخوردار است، اغلب مسافران نمی دانند که از چپ غذا گذاشتن صحیح است یا از راست سرو کردن ، اما موارد دیگر مانند تمیز بودن، راحت بودن در زمان استراحت، داشتن ادب، مهمان نوازی و به طور کل اصول کلی مشتری مداری را به خوبی درک می کنند.
اگرچه این رشته دارای ماهیت عملی است و تجربه از فاکتور های مهم یادگیری میباشد، لازم است دروسی به عنوان بخش تئوری تحصیل در دانشگاه فراگرفته شود. به همین دلیل برای دانشجویان این رشته دروسی را تعریف کرده اند تا تمام این موارد را آموزش ببینند.

– دروس پایه هتلداری:

اصول سازمان و مدیریت، تاریخ ایران ، اصول حسابداری، شناخت و کاربرد کامپیوتر، مبانی جامعه شناسی، مبانی کشور شناسی، کلیات اقتصاد، روانشناسی اجتماعی، عوارض و نتایج توریسم، شناخت و فرهنگ اقلیت‎های ایران.

– دروس اصلی هتلداری:

حقوق کار وتأمین اجتماعی، بهداشت و کمک‎های اولیه ، کاربرد کامپیوتر در صنعت جهانگردی و هتلداری، تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی ایران ، مدیریت بازاریابی و تبلیغات، اقتصاد جهانگردی، قوانین و مقررات حقوق صنعت جهانگردی و هتلداری، روابط عمومی، شناخت روحیات ملل، شناخت صنعت جهانگردی، مبانی مردم شناسی، نقشه خوانی و آشنائی با نقشه ها، جغرافیای جهانگردی عمومی، جغرافیای جهانگردی ایران، گذراندن اوقات فراغت، زبان دوم ( یکی از زبان‎های آلمانی، فرانسه یا عربی، زبان انگلیسی).

– دروس اختصاصی هتلداری:

خدمات رستوان، شناخت تأسیسات اقامتی و پذیرایی و تشکیلات آن، حسابداری هتلداری، پذیره، اصول تغذیه و رژیم‎های غذائی، شیرینی‎پزی، آشپزی، محاسبه قیمت تمام شده ، بهداشت مواد غذائی، بهداشت کار و ایمنی، شناخت و نگهداری تاسیسات هتل، خانه‎داری، ‌زبان انگلیسی تخصصی، کار آموزی.
در خصوص بخش عملی این رشته،  معمولا دانشگاه ها با هتل ها قرارداد دارند و یا خودشان ارائه دهنده آن بخش به خصوص ( مثلا آشپزی و تشریفات) هستند. همچنین بازدید های متعدد از هتل ها سبب آشنایی هرچه بیشتر دانشجو با صنعت می‌شود.
رشته هتلداری در مقطع کارشناسی:
مدت زمان تحصیل مقطع کارشناسی 4 سال است. به طور کلی این رشته در مقطع کارشناسی دارای 133 واحد است.
گرایش های رشته هتلداری در مقطع کارشناسی ارشد:
دانشجویان در مقطع ارشد می‌توانند در گرایش های برنامه ریزی توسعه جهانگردی و مدیریت بازاریابی جهانگردی مجموعه مدیریت جهانگردی تحصیل کنند.
دانشجویان در این مقطع در هر 2 گرایش ملزم به پاس کردن 32 واحد درسی هستند.

– دروس رشته مدیریت هتلداری در مقطع کارشناسی ارشد:

دروس تخصصی گرایش برنامه ریزی و توسعه جهانگردی و مدیریت بازاریابی جهانگردی، شامل سمینار در مسائل جهانگردی، مدیریت اکوسیستم های طبیعی، برنامه ریزی جهانگردی در کشور های درحال توسعه، مدیریت استراتژیک گردشگری می‌باشد.

بازار کار و آینده شغلی رشته هتلداری در ایران:

صنعت هتلداری و گردشگری از جمله صنایع بزرگی هستند که فرصت های شغلی زیادی به طور مستقیم و غیر مستقیم در سراسر جهان ایجاد کرده اند. با توجه به گسترش صنعت جهانگردی در کشور، هر ساله شاهد ایجاد فرصت های شغلی خوبی در این حوزه به صورت تخصصی هستیم. برای کار کردن در این رشته، کسب تجربه و ورود به بازار کار اهمیت زیادی دارد. به علت ماهیت عملی و تجربه محور این رشته بهترین راه برای دانشجویان این است که قبل از پایان دوره کارشناسی وارد بازار کار شوند و منتظر دریافت مدرک کارشناسی نمانند. این روش به یادگیری عمیق و به کار گیری مطالب آموخته شده در عمل کمک می‌کند. هتل ها و سایر مراکز اقامتی، رستوران ها و کافه ها همگی مکان های مناسبی برای شروع کار هستند و افراد به خوبی با حجم کار و شیوه برخورد با مشتری در ارائه خدمات آشنا می‌شوند.
 محیط کاری این حرفه بسیار تمیز، شیک و تشریفاتی است و همین عامل سبب شده است این رشته برای افراد جذاب باشد. مسئله مهمی که مورد توجه است حجم کار در بخش های مختلف این صنعت است که ممکن است در ظاهر به چشم نیاید؛ به عبارتی افراد زیادی با حوصله و فشار کاری زیاد در تلاشند تا رضایت مشتری را جلب کنند و ظاهری معقول از مرکز خود ارائه دهند که این تلاش ها اغلب سخت دیده و حتی احساس می‌شوند.
ساعات کاری مدیران هتل معمولا به صورت تمام وقت بوده و حتی شامل آخر هفته ها و تعطیلات عمومی نیز می باشد. همچنین با افزایش حجم سفر ها در هنگام تعطیلات نوروز و تابستان حجم کاری این افراد سنگین می شود.
نکته دیگر در خصوص بازار کار این است که صنعت گردشگری و به دنبال آن هتلداری اصطلاحا صنعت لوسی است و به راحتی تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی، اجتماعی و … قرار می‌گیرد. این نوسانات بازار کار را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. همانند شیوع ویروس کرونا که البته این عوامل مقطعی می باشند و با مدیریت صحیح قابل کنترل هستند. لازم به ذکر است هر چه ارتباط کشور ما با دیگر کشور ها بیشتر شود، توریست بیشتری وارد کشور می شود و ما به هتل ها و در نهایت مدیر های هتل بیشتری نیاز داریم که این ارتباط خود به عوامل متعدد سیاسی و … وابسته است.

وظایف فارغ التحصیلان رشته مدیریت هتلداری

وظایف فارغ التحصیلان رشته مدیریت هتلداری بسته به قسمتی که در آن فعالیت میکنند متفاوت است اما مسئولیت های معمول این حرفه عبارت است از استخدام، آموزش و نظارت پرسنل، مدیریت بودجه، حفظ سوابق آماری و مالی، برنامه ریزی و رزرو اتاق، رسیدگی به شکایات و سوالات مشتری، ترویج و بازاریابی تجارت، حصول اطمینان از رعایت قوانین بهداشت و ایمنی و مجوز های قانونی.

فرصت های شغلی رشته مدیریت هتلداری و درآمد حاصله:

۱: مدیریت هتل
۲: مدیریت گردشگری و جهانگردی
۳: مدیریت تشریفات
۴: مدیریت غذا و نوشابه
۵: صندوق داری هتل
۶: مهمانداری هواپیما، قطار، کشتی های مسافرتی ۷: رزرویشن هتل
۸: آشپزی و قنادی
۹: واحدهای پذیرایی و اقامتی
۱۰: موسسات ملی و جهانگردی
۱۱: شرکت های حمل و نقل هوایی
۱۲: کارمند فروش بلیط
۱۳: کار در هتل ها، پانسیون ها و مراکز اقامتی دولتی و غیر دولتی
۱۴: مدیر یا کارمند پذیرایی در رستوران ها، تالارها، کافی شاپ ها
۱۵: متصدی امور پذیرش و اطلاعات
۱۶: متصدی امور طبقات و منسوجات
۱۷: متصدی اماکن عمومی
۱۸: متصدی لاندری
۱۹: متصدی خانه داری
۲۰: متصدی امور پذیرایی در هتل
۲۱: متصدی آماده سازی غذا و شیرینی
۲۲: متصدی آماده سازی غذا و شیرینی
۲۳: کنترل کننده هزینه های غذا و نوشابه در هتل
در آمد افراد در این رشته به میزان رونق صنعت گردشگری، سابقه کاری فرد، نوع هتل، سمت کاری، شیف کاری و … بستگی دارد اما نکنه حائز اهمیت در این صنعت امکان پیشرفت و ارتقای شغلی است که برای دانشجویان وجود دارد و خود یک معیار و امتیاز مهم در انتخاب شغل است. دانشجویان مشغول به کار می‌توانند با نشان دادن شایستگی ها و توانایی های خود به مرور پله های پیشرفت و ترقی را در هتل طی کند.

سخن آخر:

بدون شک رشته و شغل هتلداری یک رشته کاملا به روز، شیک و فانتزی است که جای پیشرفت و ارتقا دارد، اما نکته ای که کمتر به چشم دانشجویان تازه وارد می آید سختی و حجم کار است که غلبه بر آن مستلزم کسب تجربه، به روز کردن خود به لحاظ علمی و روحیه کار تیمی بالا است؛ اگر فرد درون گرایی هستید که تمایل به برقراری ارتباطات نسبتا زیاد و کار تیمی ندارید کار کردن در این صنعت چندان برای شما خوشایند و موفقیت آمیز نخواهد بود. هر دانشجوی رشته هتلداری و گردشگری در طی دوران تحصیل خود از فعالان صنعت می‌شنود که امکان پیشرفت و ارتقای یک شبه وجود ندارد زیرا صنایع گردشگری و هتلداری اساسا صنایع مدیر پروری هستند که خود به تربیت نیروی انسانی برای جایگاه های بالاتر میپردازند. پس علاقه، صبر و روحیه کار تیمی و تمایل به ارتباطات انسانی مهم ترین ویژگی های افرادی اند که در این عرصه قدم میگذارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا