www.nedaedanesh.ir

لوگو آموزشگاه ندای دانش

021-77951352

021-77951357

آشنایی با رشته مهندسی راه آهن

آشنایی با رشته مهندسی راه‌آهن

 

معرفی رشته مهندسی راه‌آهن

همونطور که از اسم این رشته مشخصه رشته راه آهن(به انگلیسی: Railway Engineering )یک رشته در زمینه حمل و نقله!

دانشجویی که این رشته رو میخونه باید در زمینه طراحی،ساخت،نگهداری و بهره برداری از قطار ها و سیستم های ریلی آموزش ببینه. این رشته  دارای 140 واحد در دوران کارشناسی هست و دارای 42 واحد تخصصی،دروس اصلی 45 واحد،6 واحد دروس اختیاری، دروس عمومی20 واحد،دروس پایه 27 واحد و دروس اختیاری 6 واحد ارائه می شود.

مهندسی راه آهن در دوران کارشناسی به سه رشته مهندسی حمل و نقل ریلی،مهندسی ماشین های ریلی و مهندسی خط و سازه های ریلی تقسیم میشه.

نکته جالب راجب این سه رشته اینه که هرکدوم از این سه رشته واحد  های مشترک زیادی با سه رشته مهندسی عمران،مهندسی صنایع و مهندسی مکانیک دارن!

که یعنی مهندسی حمل و نقل ریلی شباهت بسیار زیادی با مهندسی صنایع،مهندسی خط و سازه های ریلی با مهندسی عمران و مهندسی ماشین های ریلی با مهندسی مکانیک داره!

مقاله پیشنهادی:بهترین کلاس کنکور شرق تهران

انتخاب رشته- آموزشگاه ندای دانش-مهندسی راه آهن
انتخاب رشته- آموزشگاه ندای دانش-مهندسی راه آهن

توانایی های لازم برای ورود به مهندسی راه آهن چیست؟

علاقه مندی به دروس ریاضی،فیزیک،آمار و احتمال در  این رشته از اهمیت زیادی برخورداره!و در این رشته باید علاقتون به کار های اجرایی زیاد باشه و دانش فردی و توانمندی های فردی بسیار مهمه. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری میشه. توانایی انجام کار در محیط‌های سخت، داشتن پشت کار زیاد سختکوش بودن در کنار جدی و مقاوم بودن، واقع گرا و عملگرا بودن، جزئی نگری ویژگی های بارز مهندس راه آهن است.

دروس پایه مشترک بین گرایش های مختلف رشته مهندسی راه آهن کدام اند؟

فیزیک، معادلات دیفرانسیل، ریاضی، شیمی عمومی، ریاضی مهندسی، استاتیک، محاسبات عددی، برنامه نویسی کامپیوتر.

بازار کار مهندسی راه آهن در ایران چگونه است؟

این رشته به طور کامل در ایران شناخته نشده،از لحاظ قانونی هیچ محدودیتی برای ورود خانم ها به این رشته وجود نداره ولی بازار کار مهندسی راه آهن از گذشته تحت کنترل مردان بوده! اما در چند سال اخیر تقاضای کارفرما ها برای همکاری با خانم ها افزایش یافته.از آنجایی که مسیر های ریلی گسترش یافته تقاضا برای این رشته در کشور افزایش یافته و بازار کار این رشته‌ به مانند اکثر رشته‌های مهندسی در وضعیت خوبی قرار داره.

فارغ‌التحصیلان رشته‌ مهندسی راه آهن در چه مراکزی استخدام می‌شوند؟

مترو،شرکت‌های راه آهن،شرکت‌های مهندسی،موسسات پژوهشی،شرکت‌های مشاوره مهندسی و یا وابسته‌ به حمل و نقل و…

مهندسی راه آهن در چه دانشگاه هایی ارائه میشه؟

دانشگاه علم و صنعت،دانشگاه اصفهان،دانشگاه صنعتی کرمانشاه،دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تبریز، که فقط در دانشگاه علم و صنعت دانشکده راه آهن وجود داره!

تحصیل در مهندسی راه آهن در خارج از کشور امکان پذیر است؟

بله این زشته در خارج از کشور امکان پذیر می باشد دانشگاه‌هایی مث دانشگاه واترلو کانادا، دانشگاه ملی راه آهن روسیه و دانشگاه آخن آلمان در این رشته مطرح هستن.

بهترین پانسیون مطالعاتی در تهران
بهترین پانسیون مطالعاتی در تهران

مقاله پیشنهادی:بهترین پانسیون مطالعاتی در تهران

مهندسی حمل و نقل ریلی:

مهندسی حمل و  نقل ریلی حدود 100 واحد مشترک با مهندسی صنایع (گرایش تحلیل سیستم ) و ۴۰ واحد دروس اختصاصی مربوط به راه آهن می توان گفت این رشته به نوعی کاربرد مهندسی صنایع در صنعت راه آهنه!

برخی دروس تخصصی مهندسی حمل و نقل ریلی عبارتند از مبانی مهندسی برق،طرح هندسی خط،تحلیل سیستم‌ها، برنامه‌ریزی حمل و نقل،سیستم‌های تخلیه و بارگیری،تئوری حرکت قطار‌ها،طراحی ایستگاه‌ها و خطوط صنعتی،بررسی فنی و اقتصادی انتخاب مسیر،استاتیک و مقاومت مصالح،مبانی زیرسازی و روسازی راه آهن و … .

 

دروس مشترک با مهندسی صنایع از عوامل موثر در ایجاد دید سیستمی وتوانایی برنامه ریزی در جهت بهبود وضعیت فعلی راه آهن کشور به شمار میاد.دروس اختصاصی راه آهن در جهت اشنایی دانشجویان با سیستم های مختلف حمل و نقلی، وضعیت راه آهن کشور و روشهای برنامه ریزی، تنظیم شده است.

مهندسی ماشین های ریلی:

این رشته به دانشجویان طراحی، انتخاب بهینه، نگهداری، تعمیر، بازسازی و ساخت وسایل نقلیه ریلی را به دانشجویان آموزش میده!

یک مهندس ماشین های ریلی موفق در ابتدا باید یک مهندس مکانیک کاربلد و حرفه ای باشد که تخصص ویژه او در زمینه راه آهنه!!

دانشجویان در رشته مهندسی ماشین های ریلی به مطالعه و بررسی دقیق تمامی فعالیت های بخش متحرک صنعت حمل و نقل ریلی می پردازند.

و با جنبه های متفاوتی از این وسایل آشنا، شده و برای نگهداری، تعمیر، طراحی و… ماشین های ریلی باید تخصص کافی پیدا کنن.

دروس تخصصی مهندسی ماشین های ریلی عبارتند از ماشین‌های ریلی ویژه، طراحی ترمز‌های قطار، دینامیک حرکت قطار، طراحی لوکوموتیو، طراحی سازه واگن، تکنولوژی ساخت، راه آهن برقی، مبانی طراحی بوژی، علم مواد، زبان تخصصی، کارگاه ماشین ابزار، کارگاه تخصصی واگن، کارگاه جوشکاری، کارگاه تخصصی لکوموتیو و … هستن.

مهندسی خط و سازه های ریلی:

مهندسی خط و سازه‌های ریلی طراحی، ساخت، بهبود و نگهداری دستگاه‌های حمل و نقل ریلی را شامل میشه.

مهندسان خط و سازه‌های ریلی، مسئول ایجاد و بهره‌برداری از خطوط راه آهن، ‌ایستگاه‌های قطار، سیستم‌های ارتباطی، پل‌های روگذر و زیرگذر و دستگاه‌های امنیتی هستن.همچنین، توانایی طراحی و بهره‌برداری از سیستم‌های ریلی یکی دیگر از مهارت‌های مهمی است که باید کسب کنن.

آموزش خط و سازه‌های ریلی یکی از ضروریات حرفه‌ای شدن مهندسان راه‌ آهنه!.آموزش مهندسی خط و سازه‌های ریلی شامل مباحث نظری و عملی در زمینه‌های مختلفی مانند طراحی مسیر، محاسبه بارگذاری، انتخاب مصالح مناسب، تحلیل و طراحی سازه‌های ریلی، اجرای پروژه‌های راه‌آهن، نگهداری و تعمیرات خطوط و سازه‌ها و غیره است.

آموزش  سازه‌های ریلی می‌تواند به صورت دوره‌های کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت، حضوری یا غیرحضوری، تئوری یا عملی ارائه بشه.

در ایران برای مهندسی خط و سازه های ریلی دانشگاه علم و صنعت ایران، مکتب‌خونه و برخی دیگر از موسسات و دانشگاه‌ها فعالیت دارن.برخی دروس تخصصی مهندسی خط و سازه ریلی عبارتند از هیدرولوژی مهندسی، سازه فولادی، سازه‌های بتن آرمه، تکنولوژی بتن، نقشه برداری مسیر و عملیات، پل‌های راه آهن، نگهداری خطوط، مبانی مهندسی برق، مبانی ارتباطات و علائم، تحلیل سازه‌ها و … هست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا