www.nedaedanesh.ir

لوگو آموزشگاه ندای دانش

021-77951352

021-77951357

انتخاب رشته کنکور 1403

‌انتخاب رشته یکی از مهمترین مراحل برای قبولی در دانشگاه مورد نظر است.

بطور کلی تاریخ برگزاری انتخاب رشته هر ساله بعد از برگزاری کنکور‌ سراسری و در زمان اعلام نتایج است.

در گذشته آزمون کنکور سراسری برای دانشگاه سراسری و آزاد مجزا بود اما امروزه برای قبولی در دانشگاه سراسری و آزاد همه داوطلبان در یک آزمون شرکت می‌کنند ولی برای انتخاب رشته همچنان به شکل قبل داوطلبان بصورت مجزا برای دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد باید اقدام کنند.

بطور کلی انتخاب رشته بعد از کنکور مهترین مرحله‌ای است که هر داوطلب باید انجام دهد زیرا یک انتخاب رشته خوب می‌تواند به کلی سرنوشت داوطلب را تغییر دهد و برعکس.

ما در مقاله پیش رو قصد داریم نکات کلی که لازم است هر دواطلب در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری مدنظر قرار دهد خدمت شما عزیزان شرح بدهیم.

امکانات بهترین پانسیون مطالعاتی در تهران
امکانات بهترین پانسیون مطالعاتی در تهران

مقاله پیشنهادی:پانسیون مطالعالتی

چگونه کارنامه کنکور سراسری 1403 بررسی کنیم؟

بطور کلی در کارنامه‌هایی که از سوی سازمان سنجش صادر می‌شود شامل  اطلاعات کلی داوطلب شامل نام و نام خانوادگی، معدل، میزان تاثیر سوابق تحصیلی، نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی(نمره کل) می‌باشد.

در پاسخ به این سوال که چطور کارنامه کنکور سراسری 1403 را مورد بررسی قرار دهیم باید گفته شود در ابتدا داوطلب ملزم است اطلاعات فردی شناسنامه‌ای خود را چک کند و بعد از آن به بررسی سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری و و همچنین نمرات امتحان نهایی که در کارنامه وی ثبت شده است را مقایسه کند و در صورت مقایرت اقدام به اعتراض با نتایج کنکور سراسری نماید.

در واقع مهمترین بخش کارنامه که اطلاعات لازم را در خصوص نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی داوطلب درج شده است.در این بخش از کارنامه اعلام نتایج کنکور سراسری داوطلب در جریان رتبه وترازی که کسب کرده است قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید یکی از تغییرات مهم کنکور سراسری 1403 حذف زیرگروه ها است.و به همین دلیل تمامی داوطلبان ملزم هستند در کارنامه کنکور سراسری 1403 به نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی خود توجه بیشتری داشته باشند و انتخاب خود بر اساس این دو نمره انجام دهند.

یکی دیگر از نکات مهم کارنامه، بخشی است که وضعیت مجاز به قبولی یا عدم مجازی داوطلب در دوره‌های روزانه و غیر روزانه ذکر شده است.توجه داشته باشید همانطور که قبل‌تر گفته شد بدلیل ادغام شدن ثبت نام دانشگاه آزاد و سراسری، بررسی وضعیت مجاز بودن در انتاخب رشته دانشگاه آزاد نیز در همین کارنامه کنکور سراسری 1403 قابل مشاهده است.

آن گروه از داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد شده باشند در آخر کارنامه یک کد دسترسی به انتخاب رشته برای آن‌ها درج شده است.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

پذیرش دانشگاه ها در هر رشته‌ای از بین داوطلبانی صورت می‌گیرد که در کارنامه مجاز به انتخاب رشته شده باشند.به همین دلیل تمامی داوطلبانی که بعد از دریافت کارنامه کنکور سراسری 1403 مجاز به انتخاب رشته شده‌اند در تاریخ مشخص شده برای انتخاب رشته با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای اقدام به انتخاب رشته‌های موردنظر خود کنند.

انتخاب رشته کنکور سراسری 1403:

1-مراجعه به سایت انتخاب رشته کنکور سراسری به نشانی sanjesh.org

2-دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری و مطالعه دقیق دفترچه

3-اسخراج کد رشته محل‌های مرتبط با گروه آزمایشی که داوطلب کنکور داده است

4-اولویت بندی انتخاب‌ها براساس علاقه‌مندی داوطلب

5-کامل کردن فرم انتخاب رشته

6-دریافت کد رهگیری

انتخاب رشته بر اساس رتبه اردیبهشت یا تیر

همانطور که می‌دانید کنکور سراسری 1403 در دو نوبت اردیبهشت و تیر ماه برگزار شد.

نتایج اولیه کنکور اردیبهشت بصورت درصدهای خام بعد از برگزاری امتحانات خرداد در اختیار داوطلبان قرار گرفت اما به این دلیل که نتایج امتحانات نهایی داوطلبان مشخص نشده بود در کارنامه داوطلبان فقط شاهد درصدهای خام هریک از دروس خود بودند و سایر اطلاعات مهم از جمله رتبه در سهمیه،تراز داوطلب و به طور کلی دیگر اطلاعات لازم برای انتاخب رشته در این کارنامه ارائه نمی‌شود.

داوطلبان با ثبت نام و شرکت در هر یک از دو نوبت کنکور می‌توانند با توجه به نتیجه کنکور که شامل رتبه و تراز کسب کرده است با توجه به این که در کدامیک از آزمون‌ها نتیجه بهتری کسب کرده باشد می‌تواند اقدام به انتخاب رشته کند.

توجه داشته باشید که انتخاب رشته هر دو نوبت کنکور اردیبهشت و تیر در یک نوبت انجام می‌شود و در این بازه زمانی که معمولا در نیمه دوم مرداد ماه است داوطلبان با توجه به رتبه و تراز کسب کرده می‌توانند برای انتخاب رشته اقدام کنند.

قیمت کلاس خصوصی ریاضی کنکور - آموزشگاه ندای دانش
قیمت کلاس خصوصی ریاضی کنکور – آموزشگاه ندای دانش

مقاله پیشنهادی:بهترین کلاس کنکور 1404

آشنایی با دوره های مختلف دانشگاه برای انتخاب رشته در کنکور سراسری

بعد از اعلام نتیجه اولیه کنکور و در زمان انتخاب رشته داوطلبان در زمان انتخاب رشته با انواع دانشگاه ها مواجهه می‌شوند که ممکن است برخی از داوطلبان با دوره‌های مختلف دانشگاه آشنایی کافی نداشته باشند به همین ما در اینجا در خصوص 5 دوره روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی و پیام نور است که ما در ادامه مطلب قصد داریم هر یک از این نوع دانشگاه را خدمت شما عزیزان توضیح بدهیم تا بتوانید با توجه به رتبه و تراز خود مناسب‌ترین انتخاب رشته را انجام دهند.

مقایسه ویژگی‌های تحصیل در هر یک از دوره های مختلف دانشگاه

روزانه:

-تحصیل رایگان

-دانش آموزان پس از قبولی در دانشگاه های دوره روزانه متعهد می‌شوند در ازای تحصیل رایگان بعد از پایان تحصیل در کشور مشغول به کار شوند.مدت زمان خدمت با توجه به منطقه تحصیلی دانشجو متغییر است به این ترتیب که برای دانشجویان منطقه یک کشور به ازای هر ترم،شش ماه کار و برای منطقه دو به ازای هر ترم، یک سال کار موظف هستند.برای گرفتن ریز نمرات اصلی فقط با انجام این تعهد یا به وسیله پرداخت هزینه تحصیلی بصورت یکجا در پایان دوران تحصیلی امکان پذیر است.

-دارای امکانات رفاهی مناسب همچون خوابگاه تحت نظارت دانشگاه، گرفتن وام دانشجویی، کار دانشجویی و…. را برای رفاه بیشتر دانشجویان فراهم است

-.با توجه به لغو قانون حذف محرومیت در کنکور سال بعد، برای داوطلبانی که در دوره های روزانه پذیرفته شده‌اند نیز می‌توانند در کنکور سال آینده شرکت کنند.

شبانه:

-دریافت شهریه برای هر و هر واحد درسی

-تعهد به خدمت از دانشجویان دوره شبانه گرفته نمی‌شود زیرا تحصیل آنان رایگان نیست.

-ظرفیت دانشگاه های شبانه حدود 25 درصد ظرفیت دانشگاه های روزانه است.

-توجه داشته امکانات رفاهی مثل خوابگاه و وام دانشجویی به دانشجویان دوره شبانه تعلق نمی‌گیرد.

-دانشجویان شبانه در کنار دانشجویان روزانه به تحصیل میپردازند و از نظر بهره مندی از امکانات علمی هیچ تفاوتی با دانشجویان روزانه نخواهند داشت.

پردیس خودگردان:

-برای تحصیل در پردیس خودگردان دانشگاهی، دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه هستند.

-مدرک دوره پردیس خودگردان با دوره روزانه یکسان است و تنها فرق این است که در مدرک عنوان پردیس خودگردان ذکر می‌شود.

-دانشگاه پردیس خودگردان به دانشجو خوابگاه نمی‌دهد.(فقط در برخی از دانشگاه‌ها معرفی به خوابگاه خودگردان انجام می‌شود)

-تمامی کلاس ها در این دوره حضوری و مثل دانشگاه روزانه برگزار می‌شود.

-برای پذیرش در این دانشگاه مطابق با سایر دوره های روزانه، شبانه، آزاد و…. از طریق کنکور سراسری یا آزمون اختصاصی است که با نظارت کامل سازمان سنجش برگزار می‌شود.

-از نظر آموزشی تفاوتی بین دوره روزانه و پردیس خودگردان وجود ندارد و مدرک هر دو دوره از یک دانشگاه صادر خواهد شد.

-توجه داشته باشید که هزینه انصراف از دوره پردیس خودگردان برابر با شهریه ثابت و متغییر تمامی دوره‌های باقیمانده است.

غیرانتفاعی:

-تحصیل در این دانشگاه و موسسات با پرداخت شهریه امکان پذیر است.

-به دلیل مستقل بودن این دانشگاه‌‌ها از بخش دولتی دارای سطح علمی پایینی نسبت به بقیه مراکز آموزشی هستند.

-ثبت نام و تحصیل در این دانشگاه هم از طریق کنکور و هم بدون کنکور امکان پذیراست.

مجازی:

-پذیرش دانشجو در این مراکز از طریق آزمون سراسری صورت می‌گیرد.

-این نوع مراکز برای افرادی مناسب است که فرصت کافی برای حضور در کلاس حضوری را ندارند.

پیام نور:

-برای تحصیل در این دانشگاه‌ها و موسسات دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه هستند.

-ثبت نام و تحصیل در این دانشگاه‌ها به دو شکل با کنکور و بدون کنکور است.

-آموزش در این دانشگاه‌ها بصورت نیمه حضوری است.

-در این دانشگاه‌ها دانشجویان می‌توانند در دروس تئوری بدون حضور در کلاس و صرفا با حضور در امتحان آخر ترم واحدهای درسی خود را پاس کنند و موفق به اخذ مدرک شوند.

مقالات پیشنهادی:بهترین مرکز انتخاب رشته شرق تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا