www.nedaedanesh.ir

لوگو آموزشگاه ندای دانش

021-77951352

021-77951357

چگونه انتخاب رشته کنیم؟

چگونه انتخاب رشته کنیم:

انتخاب رشته یکی از مراحل مهم در مسیر تحصیلی هر دانش آموز است.

باید به نکاتی توجه کرد برای مثال شما باید شناخت کافی از علاقه ها،توانایی ها و هدف های خود داشته باشید.انتخاب رشته ای که با علایق شما همخوانی داشته باشد، می تواند به موفقیت شما در آینده کمک کند.

شرایط مالی،مکانی و خانوادگی نیز باید در نظر گرفته شود.برخی رشته ها ممکن است نیاز به هزینه های بالاتری داشته باشند یا در شهرهای خاصی ارائه شوند.

1-خودشناسی:

به علاقه های فکر کنید. چه موضوعی شمارا جذب می کند؟و در آینده می خواهید چه کسی باشید؟ یا در جامعه چه جایگاهی داشته باشید؟

نقطه قوت و ضعف خود را شناسایی کنید برای مثال در چه درسی بهتر عمل می کنید؟

به آینده و اهداف شغلی خود فکر کنید دوست دارید در چه حوزه ای فعالیت کنید؟

به آینده شغلی خود فکر کنید. برخی رشته ها ممکن است در حال حاضر جذاب به نظر برسند، اما در آینده به دلیل تغییرات تکنولوژیک یا اقتصادی ممکن است کمتر مورد توجه قرار گیرند.

باید به این نکته توجه کنید که علاقه شما به رشته موردنظر واقعی است یا کاذب. برخی دانش آموزان فقط از اسم رشته مورد لذت می برند و در واقع هیچ علاقه ای به رشته مربوطه ندارند، شما باید با علاقه و آگاهی انتخاب کنید.

سعی کنید تحت تاثیر فشار خانواده یا جامعه قرار نگیرید. انتخاب رشته باید بر اساس خواسته ها و اهداف شخصی شما باشد.

باید دقت داشت که برای موفق شدن در رشته خود  صرفا علاقه کافی نیست و باید توانمندی ها، استعداد ها و موارد دیگر حتما بررسی شوند. زیراممکن است که فرد حتی با داشتن علاقه و استعداد، توانمندی کافی برای تحصیل در رشته مورد نظر خود را نداشته باشد.

انتخاب رشته آموزشگاه ندای دانش
انتخاب رشته آموزشگاه ندای دانش

2-بررسی رشته ها و دانشگاه ها:

درباره رشته های مختلف تحقیق کنید. اطلاعاتی درباره محتوای درسی، بازار کار و آینده شغلی هر رشته جمع آوری کنید.

برخی رشته ها ممکن است در آینده فرصت های شغلی بیشتری را فراهم کنند.

از مشاوران تحصیلی، معلمان و دانشجویان فعلی در رشته های مختلف مشورت بگیرید.آنها می توانند اطلاعات مفیدی درباره شرایط و فرصت های هر رشته ارائه دهند.

دانشگاه‌ها مدل‌های مختلفی دارند که دانش‌آموز باید هر یک از این مدل‌ها را به طور کامل بشناسد.به عنوان مثال، برخی از دانشگاه‌ها روزانه، شبانه، پردیس، آزاد و خودگردان هستند. شرایط تحصیل، پذیرش و هزینه هر یک از این دانشگاه‌ها به طور کامل با یکدیگر متفاوت هستند و دانشجو باید به تمام این شرایط دقت کند.داوطلب حتما باید دفترچه انتخاب رشته را به طور کامل مطالعه کند. دفترچه انتخاب رشته هر سال با سال‌های گذشته متفاوت است پس دقت کنید که دفترچه انتخاب رشته سال موردنظر را مطالعه کنید. داوطلبان می‌توانند برای انتخاب رشته تنها ۱۵۰ رشته را انتخاب کنند. اگر تعداد رشته‌های انتخابی فرد در مرحله قبل بیشتر از ۱۵۰ شد، هیچ مشکلی نیست. زیرا فرد می‌تواند بعد از نوشتن همه رشته‌ها بر اساس علاقه‌ و استعدادهای خود، رشته‌های اضافی را حذف کند تا تنها ۱۵۰ رشته در لیست خود داشته باشد.

3-بررسی شرایط:

نمرات خود را در دروس مختلف بررسی کنید، برخی رشته ها نیاز به نمرات بالاتری دارند.

بررسی کنید که آیا شرایط و امکانات لازم برای تحصیل در رشته موردنظر را دارید یا خیر.

برخی از دانشگاه ها در رشته های خاصی اعتبار بیشتری دارند. بررسی رتبه و اعتبار دانشگاه ها نیز می توانند در انتخاب شما تاثیر گذار باشند.

مقاله پیشنهادی: امکانات پانسیون مطالعاتی ندای دانش

4-انتخاب رشته:

رشته های مورد نظر خود را اولویت بندی کنید. رشته هایی که بیشترین علاقه و توانایی را به آنها دارید در اولویت قرار دهید.

به وضعیت بازار کار رشته های مختلف توجه کنید. برخی رشته ها ممکن است فرصت های شغلی بیشتری داشته باشند.

برخی دانشگاه ها در رشته های خاصی اعتبار بیشتری دارند. بررسی رتبه و اعتبار دانشگاه ها نیز می تواند در انتخاب شما تاثیر گذار باشد.

اگر قصد ادامه تحصیل دارید، باید به این نکته توجه کنید که آیا رشته انتخابی شما امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را فراهم می کند یا خیر.

صحبت با افرادی که در رشته های موردنظر شما تحصیل کرده اند یا در حال کار هستند، می تواند به شما دید بهتری درباره واقعیت های آن رشته بدهد.

دانشگاه‌ها مدل‌های مختلفی دارند که دانش‌آموز باید هر یک از این مدل‌ها را به طور کامل بشناسد.به عنوان مثال، برخی از دانشگاه‌ها روزانه، شبانه، پردیس، آزاد و خودگردان هستند. شرایط تحصیل، پذیرش و هزینه هر یک از این دانشگاه‌ها به طور کامل با یکدیگر متفاوت هستند و دانشجو باید به تمام این شرایط دقت کند.داوطلب حتما باید دفترچه انتخاب رشته را به طور کامل مطالعه کند. دفترچه انتخاب رشته هر سال با سال‌های گذشته متفاوت است پس دقت کنید که دفترچه انتخاب رشته سال موردنظر را مطالعه کنید. داوطلبان می‌توانند برای انتخاب رشته تنها ۱۵۰ رشته را انتخاب کنند. اگر تعداد رشته‌های انتخابی فرد در مرحله قبل بیشتر از ۱۵۰ رشته شد، هیچ مشکلی نیست. زیرا فرد می‌تواند بعد از نوشتن همه رشته‌ها بر اساس علاقه‌ و استعدادهای خود، رشته‌های اضافی را حذف کند تا تنها ۱۵۰ رشته در لیست خود داشته باشد.

مقاله پیشنهادی: چگونه فارسی بخوانیم

5-مشاوره و تصمیم گیری نهایی:

نظرات خانواده را نیز در نظر بگیرید.آنها ممکن است دیدگاه های مفیدی داشته باشند.

پس از برسی همه جوانب تصمیم نهایی خود را بگیرید.

6-آماده سازی برای ورود به رشته:

اگر رشته ای که انتخاب کرده اید نیاز به آمادگی خاصی دارد(دوره های پیش نیاز)برای آن برنامه ریزی کنید. یک برنامه  تحصیلی مناسب برای برای سال آینده تنظیم کنید.

ممکن اس در آینده نظرتان تغییر کند،بنابراین انعطاف پذیری داشته باشید.

سعی کنید انتخاب رشته را به عنوان یک مرحله مثبت و فرصت برای رشد ببینید، نه یک فشار.

با رعایت این مراحل و نکات می توانید انتخابی آگاهانه تر و مناسب تر برای خود داشته باشید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا