رشته علوم تربیتی در زیر شاخه علوم انسانی است و مرتبط با آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان است که به طور تخصصی به فرآیندها و نظریههای مربوط به این موضوعات میپردازد.
همانطور که میدانید آموزش و تعلیم نقش کلیدی در رشد و تعالی جامعه ایفا میکند و روز به روز بر اهمیت برنامهریزی و اصلاح شیوههای آموزشی و تربیتی اضافه میشود زیرا اگر از نظر آموزشی دچار ضعف باشیم سرعت پیشرفت در جامعه کند میَشود.
علوم تربیتی چیست؟
مجموعهای از علوم است که از طریق شناخت و استفاده دقیق از آنها میتوان به رموز شناخت و هدایت استعدادها پی برد و مسیر تعالی و سعادت انسان را فراتر از مدرسه و دانشگاه، هموار کرد.
علوم تربیتی نوعی دانش بینرشتهای محسوب میشود و اقتباسی از فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت است.
افرادی که قصد دارند این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند لازم است چه ویژگی هایی داشته باشند؟
1-علاقهمندی به آموختن و تربیت
2- داشتن صبر و حوصله، مهر و محبت
3- فن بیان قوی و روابط اجتماعی بالا
4- داشتن دقت زیاد برای شناسایی نقاط ضعف و قوت دانشآموز
5-داشتن خلاقیت برای آموزش دانشآموزان با روشهای جدید و کارآمد
واحدهای درسی علوم تربیتی در مقطع کارشناسی:
با توجه به انواع گرایشها، برخی درسها متفاوت هستند، اما دروس مشترک گرایش های علوم تربیتی
دروس عمومی: مهارت های زندگی، آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تربیت بدنی، زبان و ادبیات فارسی، زبان خارجی، دانش خانواده، اندیشه اسلامی، اخلاق کاربردی، تفسیر موضوعی نهجالبلاغه، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی(24واحد)
دروس مشترک: تاریخ آموزش و پروش در اسلام و ایران، فلسفه آموزش و پرورش، اصول و مبانی آموزش و پرورش، آموزش و پرورش تطبیقی، آموزش و پرورش ابتدایی راهنمایی و متوسطه، اخلاق اسلامی، روشها و فنون تدریس، روانشناسی عمومی، روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد کودکی و نوجوانی، جامعهشناسی عمومی، جامعهشناسی آموزش و پرورش، اقتصاد آموزش و پرورش، مقدمات مدیریت آموزشی، مقدمات برنامهریزی آموزشی و درسی، آموزش و پرورش کودکان استثنائی، مقدمات مشاوره و راهنمایی، مقدمات تکنولوژی آموزشی، آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، روشهای آماری در علوم تربیتی، سنجش و اندازهگیری در علوم تربیتی، مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی(20واحد)
دروس اصلی: روانشناسی عمومی، مدیریت عمومی، کاربردر رایانه در تعلیم و تربیت، آشنایی با کتابخانه و مهارتهای سواد مطالعاتی، آمار توصیفی، تکنولوژی آموزشی، مبانی راهنمایی و مشاوره، تدوین و نگارشم تون و گزارشهای علمی، ارتباط انسانی، مبانی و اصول مدیریت آموزشی، آمار استنباطی، طراحی آموزشی، تولید محتوای الکترونیکی، الگوها و روشهای تدریس، مبانی و اصول برنامهریزی درسی، مقدمات روشهای تحقیق کمی و کیفی، سنجش و اندازهگیری، اخلاق حرفهای در تعلیم و تربیت، نظارت و راهنمایی آموزشی، سازمانها و قوانین آموزش و پرورش، ارزشیابی آموزشی، متون تخصصی، منطق، روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه، مشاوره تحصیلی و شغلی، تربیت رسانهای، پروژه، آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان، روانشناسی سلامت، اختلالهای رفتاری و هیجانی.(70واحد)
دروس تخصصی: مبانی مدیریت اسلامی، آموزش در سازمانها، کارورزی، کارآفرینی آموزشی، اصول حسابداری، متون تخصصی علوم تربیتی، اقتصاد تعلیم و تربیت، برنامهریزی درسی دوره تحصیلی متوسطه، رفتار سازمانی آموزش در سازمان(18واحد)
دروس اختیاری: کلیات فلسفه، روانشناسی شخصیت، روانشناسی تفاوت های فردی، مبانی امورمالی وتنظیم بودجه در آموزش و پرورش، مسایل آموزش و پرورش(10واحد)
گرایشهای علوم تربیتی در مقطع کارشناسی:
تکنولوژی آموزشی
مدیریت و برنامهریزی آموزشی
آموزش و پرورش پیشدبستانی و دبستان
آموزش و پرورش کودکان استثنایی
گرایش های علوم تربیتی در مقطع کارشناسی ارشد:
برنامهریزی آموزشی
آموزش و پرورش تطبیقی
برنامهریزی درسی
تحقیقات آموزشی
آموزش و پرورش استثنایی
روانشناسی تربیتی
آموزش بزرگسالان
مشاوره و راهنمایی
آموزش و بهسازی منابع انسانی
تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت
تکنولوژی آموزشی
مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی
سنجش و اندازهگیری در آموزش و پرورش
گرایش های دکترای علوم تربیتی:
تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت
برنامهریزی درسی
روانشناسی تربیتی
سنجش آموزش
برنامهریزی توسعه آموزش عالی
برنامهریزی درسی در آموزش عالی
مدیریت آموزش عالی
اقتصاد آموزش عالی
برنامهریزی آموزش از راه دور
زمینههای شغلی این رشته:
کارشناس آموزش و برنامه ریزی سازمانهای مختلف
کارشناس منابع انسانی
اشتغال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
اشتغال در آموزش و پرورش به عنوان آموزگار و مربی دورهی پیش دبستانی
کار در دانشگاهها
بازار کار و شرایط شغلی
با توجه به اینکه تخصص این رشته آموزش است و از سویی دیگر نیاز به آموزش در بخشهای مختلف و ارتقای کیفیت آن، هر روز در حال افزایش است، میتوان گفت بازار این رشته در مقایسه با سایر رشتههای علوم انسانی از وضعیت تقریبا مناسبی برخوردار است.
فارغالتحصیلان این رشته علاوه بر اینکه میتوانند به عنوان معلم و یا کارشناس آموزش به استخدام نهادهای دولتی یا غیر دولتی درآیند، خود نیز میتوانند از طریق مهارتهایی مثل ارائه مشاوره تحصیلی، تولید محتوای آموزشی، تدریس خصوصی و مواردی از این قیبل برای خود، اشتغالزایی کنند.
اما نکته قابل اهمیت این است که این رشته جزو رشتههای مهارتی محسوب میشود و فارغالتحصیلان این رشته حتما باید به مهارتهای آموزشی از جمله روشها و فنون تدریس، انتخاب محتوای مناسب، آموزش کودکان، نحوه نوشتن طرح درس، نحوه مدیریت کردن کلاس درس، طراحی آموزشی، نحوه تعامل و اصول ارتباطی، فن بیان، اصول برنامهریزی آموزشی و درسی، نیازسنجی آموزشی، اصول روانشناسی، نحوه سنجش و ارزشیابی آموزشی، استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات در آموزش و مهارتهایی در این راستا تسلط کافی نیز داشته باشند که ممکن است در طی دوره آموزش دانشگاهی فرصت کمتری برای تمرین عملی این مهارتها فراهم شود.
تفاوت روانشناسی با علوم تربیتی چیست؟
دانشجویان علوم تربیتی نیز برخی از دروس مرتبط با روانشناسی را مطالعه میکنند، اما کار اصلی آنها شناخت روان و مشکلات آن نیست. روانشناسان به صورت تخصصی درباره روان، نظریات روانشناسی و شاخههای مختلف آن در دوره کارشناسی آموزش میبیند، اما دانشجویان علوم تربیتی به بررسی شیوههای نوین آموزش و پرورش در محیطها و زمینههای مختلف میپردازند.
تفاوت علوم تربیتی و تربیت معلم چیست؟
یکی از اشتباهات رایج بین عموم این است که تربیت معلم و علوم تربیتی را با هم اشتباه میگیرند. تربیت معلم نام یکی از مراکزی است که در رشتههای مختلف دانشجو میپذیرد و فارغالتحصیلان برای تدریس در مدارس آماده میشوند. در حالیکه علوم تربیتی یکی از رشتههای علوم انسانی و همانطور که توضیح دادیم، مرتبط با فرآیند آموزش و تعلیم است و به مدرسه نیز محدود نمیشود.
انتخاب رشته تخصصی کنکور هنر 1402-موسسه ندای دانش
شماره های تماس:
77951352 – 77951357 – 77951345
09912990830 پیام رسان بله -واتس آپ