مشاوره تحصیلی دانش آموزانمشاوره تحصیلی مدارس

چگونه رشد ذهنی فرزندمان را افزایش دهیم؟

چگونه رشد ذهنی فرزندمان را افزایش دهیم؟

 

عوامل مختلفی می تواند در رشد ذهنی کودک تاثیر گذار باشد. ما در این مبحث به توصیف دو عامل اصلی خواهیم پرداخت.

 

وراثت: انتقال خصائص و صفات از والدین و اجداد به فرزند است که بوسیله ژن ها از والدین به فرزندان انتقال پیدا میکند.

محیط: عوامل بیرونی مختلفی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر روی فرد تأثیر گذار هستند.

 

عوامل محیطی موثر در رشد ذهنی

 

ازجمله شرایط محیطی که در رشد توانایی های ذهنی فرد عاملی تعیین کننده محسوب می شوند عبارتند از: تغذیه، سلامت جسمانی،سلامت روانی خانواده، نوع بازی های کودک، چگونگی تحریک پذیری کودک،  روابط عاطفی میان اعضای خانواده و نوع بازخوردی که از طرف مراقبت کنندگان به کودک برای رفتار او حاصل می شود ، محیط فرهنگی ، عوامل اقتصادی و محیط زندگی کودک و  …

 

عوامل وراثتی موثر در رشد ذهنی

 

اگر فرض کنیم دو کودک دارای ژنهای یکسانی باشند از میان آنها کودکی در سال اول دبستان نمره هوش بالا تری خواهد داشت که در دوره قبل از تولد و بعد از تولد دارای تغذیه بهتر،  محیط خانوادگی سالم و تحریکات ذهنی هدایت شده و موثر، بازی های فکری طبقه بندی شده،از لحاظ هیجانی و فکری به موقع برانگیزاننده شده باشد و در قبال پیشرفتهای تحصیلی پاداشهای مناسبی دریافت کرده باشد.

 

تاثیر آموزش پیش از دبستان در رشد ذهنی

تحقیقات در مورد تأثیر مهدکودک و دوره های پیش دبستانی نشان داده است، دانش آموزانی که تجربه آموزش پیش از دبستان داشته اند در مقایسه  با آنهایی که این تجربه را نداشته اند:

الف) در فعالیت های گروهی عملکرد موثرتری خواهند داشت.

ب) کمتر به کلاسهای تقویتی احتیاج دارند.

ج) بطور کلی کمتر رفتار ضد اجتماعی از خود نشان می دهند.

د) در ادامه مشاغل خارج از ساعات درس پایدارترند.

ه) در برقراری روابط اجتماعی و حضور در جامعه موفق تر هستند.

ر) در آزمونهای خواندن، حساب و کاربرد زبان ، نمره های بالاتری بدست می آورند.

آنچه که باید مورد توجه در حیطه برنامه های کاری دوره های پیش دبستانی باشد توجه به امر تحریک میل کنجکاوی در کودکان و سوق دادن به سمت تحریکات فکری می باشد جهت دستیابی به بالارفتن عملکرد تحصیلی در سالهای تحصیلی بالاتر.

در خصوص تحریک ذهنی و انجام فعالیت ذهنی تکیه تنها به دورهای کاری پیش دبستانی کافی نیست.  همراهی والدین و حضور آنها در برنامه ها عاملی مهم تلقی می شود. تحریکات ذهنی نباید فقط محدود به محیط پیش دبستانی باشد ایجاد فضایی برانگیزاننده و طرح بازی های چالش برانگیز در کنار بازی های تحرکی توسط والدین و هدایت ذهنی کودکان در محیط خانه امریست اجتناب ناپذیر.

 

 

بصورت کلی میتوان گفت توانایی ها و استعدادهای افراد ترکیبی از محیط و وراثت است. بعضی از ویژگی های فرد ارثی و برخی دیگر بصورت اکتسابی از محیط بدست می آید.  در این میان چگونگی پرورش و به فعلیت درآوردن صفات و ویژگی های ارثی و نوع محیط و شرایطی که برای کودک خود فراهیم می کنیم عوامل تعیین کننده در ساخت رشد ذهنی و استعدادهای فرزندمان خواهند بود.

 

پیشرفت تحصیلی وروش مطالعه

چگونه یک انتخاب رشته درست انجام دهیم

شناخت عوامل مدرسه هراسی و راهکارهای رفع مدرسه هراسی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

سها سخاجوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا