اخبار مرتبط با دانشگاهمشاوره کنکور سراسری

شرایط پذیرش میهمان دانشگاه های دولتی

میهمان مبنا: مواردی که دانشجو بر اساس نمره آزمون و طبق دستور العمل سازمان سنجش آموزش کشور به موسسه دیگری معرفی می شود.

 

میهمان: مواردی که دانشجو برای نیمسال های تحصیلی مشخصی بصورت موقت اقدام به تغییر محل تحصیل خود می نماید به عنوان دانشجوی میهمان برای همان نیمسال ها در موسسه مقصد شناخته می شود.

میهمان دائم: دانشجویی که تمام واحدهای با قیمانده  تحصیلی را در مقصد بصورت  میهمان می گذراند و در پایان هر نیمسال تحصیلی ریز نمرات وی به موسسه مبدا ارسال و در صورت تایید پایان تحصیلات توسط موسسه مقصد مدرک دانشجو توسط موسسه مبدا صادر می گردد.

انتقال: تغییر محل تحصیل دانشجو از یک موسسه به موسسه دیگر در همان رشته ، همان دوره و همان مقطع تحصیلی.

میهمان مبنا

در صورتی که سکونت دائمی خانواده دانشجو در نزدیک ترین محل به شهر موسسه مقصد باشد، دانشجو می تواند پس از اعلام قبولی از طرف سازمان سنجش آموزش کشور طبق جدول زیر و بر اساس دستورالعمل اجرایی این ماده که توسط سازمان سنجش تنظیم می شود میهمان مبنا شود. بر این اساس دانشجویان در صورت داشتن 90% نمره آزمون سراسری آخرین فرد پذیرفته شده در همان رشته در موسسه مقصد می توانند از ابتدای شروع به تحصیل حداکثر برای مدت چهار نیمسال در مقطع کارشناسی پیوسته و دو نیمسال در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته میهمان مبنا شوند. و پس از آن دانشجو از طریق سامانه برای تمدید میهمانی اقدام می تواند اقدام کند.

قبولی در آزمون قابل معرفی جهت میهمانی مبنا ملاحضات
روزانه یا نوبت دوم روزانه یا نوبت دوم پس از اتمام مدت  میهمانی مبنا در صورت احراز شرایط انتقال یافته و در صورت عدم احراز شرایط انتقال می تواند از طریق سامانه برای تمدید میهمانی اقدام نماید.
غیر انتفاعی غیر انتفاعی، پردیس های خودگردان دانشگاهی پس از اتمام مدت میهمانی مبنا می تواند از طریق سامانه برای تمدید میهمانی اقدام نماید.
پردیس های خودگردان دانشگاهی پردیس های خودگردان دانشگاهی، غیر انتفاعی میهمانی مبنا به موسسات غیر انتفاعی توام با انتقال می باشد.
نیمه حضوری    
مجازی    
دانشگاه فرهنگیان    
فنی حرفه ای    

 

 

تبصره:

  • ظرفیت میهمانی مبنا 5%تعدا پذیرش کل دانشجویان ورودی همان سال تحصیلی می باشد.
  • ثبت تقاضای میهمانی مبنا صرفا برای پذیرفته شدگان همان سال ورود و همان دوره امکان پذیر می باشد.
  • میهمان: در صورتی که دانشجو حداقل یک نیمسال تحصیلی را در موسسه مبدا با میانگین کل حداقل 13گذرانده باشد می تواند تقاضای دو نیمسال میهمان شدن را از طریق سامانه ارائه نماید.
  • حداکثر میهمانی برای مقطع کارشناسی پیوسته چهارنیمسال و برای مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته دو نیمسال تحصیلی می باشد. ادامه وضعیت میهمانی در صورت موافقت مبدا و مقصد تا پایان دوره بلامانع است.
  • انتخاب واحد های درسی دانشجوی میهمان چه به صورت تکدرس و چه به صورت تیمسال تحصیلی کامل باید با تایید موسسه مبدا و طبق شرایط موسسه مقصد باشد.
  • واحد هایی را که دانشجوی میهمان در موسسه مقصد می گذراند عینا در کارنامه او در موسسه مبدا و ثبت نمرات آنها در محاسبات میانگین نیمسال و میانگین کل او منظور خواهد شد.
  • مدرک فراغت ار تحصیل دانشجوی میهمان در کلیه حالتهای میهمانی توسط مبدا صادر می شود.
  • میهمانی از موسسات غیر دولتی به موسسات دولتی در صورت موافقت مبدا و مقصد بلامانع  ولی بعکس آن ممنوع است. شهریه موسسه مقصد براساس شهریه دانشجویان نوبت دوم خواهد بود.
  •  میهمانی از موسسات دولتی و غیردولتی به مراکز علمی کاربردی ممنوع است.
  • میهمانی از موسسات غیر دولتی به دانشکده های فنی و حرفه ای و برعکس بلامانع است.
  • سقف پذیرش دانشجوی مهمان در هر سال تحصیلی برای کلیه موسسات دولتی 20% و برای موسسات غیردولتی 15% تعدا پذیرش کل دانشجویان ورودی همان سال تحصیلی می باشد. موسسات مبدا موظفند در صورت تطبیق درخواست میهمانی دانشجو با مفاد این آیین نامه تا سقف فوق الذکر با تقاضاها موافقت نمایند.
  • میهمان دائم: دانشجوی میهمان در صورت کسب معدل کل 13 در چهار نیمسال در مقطع کارشناسی پیوسته و دو نیمسال در مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در موسسه مقصد می تواند با موافقت موسسات مبدا و مقصد میهمان دائم شود.
  • در صورت میهمانی دائم نیازی به مراجعه دانشجو در هر نیمسال به موسسه مبدا نمی باشد و صرفا در پایان هر نیمسال کارنامه دانشجو به موسسه مبدا ارسال و در پایان تحصیل با اعلام فراغت از تحصیل دانشجو توسط موسسه مقصد مدرک توسط موسسه مبدا صادر خواهد شد.
  • در صورتی که نظر موسسه مقصد در مورد میهمانی با انتقال مغایر با نظر موسسه مبدا باشد، دانشجو برای یک نیمسال در موسسه مقصد میهمان شده و موسسه مقصد موظف است حداکثر تا پایان نیمسال اول تحصیلی دانشجوی میهمان مراتب  را کتبا به موسسه مبدا اعلام و هماهنگی لازم برای رفع اختلاف نظر بین دو موسسه معمول و نتیجه نهایی را به دانشجو ابلغ نماید در غیر اینصورت ملاک اظهار نظر موسسه مبدا خواهد بود.

در شرایط برابر اولویت میهمان شدن با متقاضیانی است که حداقل دارای یکی از شرایط زیر می باشند:

  1. دانشجوی دختر
  2. فوت یا معلول شدن سرپرست خانواده و یا از کارافتادگی پدر و مادر در زمان دانشجویی به طوری که عملا منجر به سرپرستی خانواده توسط دانشجو شده و یا دانشجو به تشخیص مراجع قانونی به عنوان کفیل خانواده شناخته شود.
  3. بیماری خاص، صعب العلاج و لاعلاج دانشجو به تایید مراجع ذیصلاح.
  4. معلولیت موثر در زمان دانشجویی و یا دانشجویان معمولی که قبل از زمان دانشجویی تحت حمایت سازمان بهزیستی می باشند.
  5. ازدواج دانشجوی دختر(در زمان دانشجویی) در صورتی که محل اشتغال دائم همسر دانشجو قبل از ازدواج در نزدیک ترین محل به موسسه مقصد باشد.
  6. در مواردی که یکی از والدین دارای شرایط خاص و یا بیماری خاص به تشخیص مراجع ذیصلاح می باشند.
  7. دانشجویان خانم متاهل دارای فرزند در صورتی که محل اشتغال دائم همسر دانشجو در نزدیک ترین محل به موسسه مقصد باشد.
  8. دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد.
  9. دانشجوی پسر متاهل(ازدواج بعد از قبولی) که همسر وی نیز دانشجو باشد.

حسب تشخیص موسسات می توانند بدون لحاظ شرایط فوق برای میهمانی دانشجو اقدام نمایند.

 

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با تلفن ثابت تهران با شماره 9092305882 تماس حاصل نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا