کنکور هنرمعرفی رشته های گروه هنر

معرفی رشته طراحی صنعتی

رشته طراحی صنعتی

معرفی رشته طراحی صنعتی

امروزه طراحی صنعتی به عنوان رشته‎ای نوین در ایران و جهان، به دلیل پرداختن به یکی از ضروری‎ترین نیازهای جوامع به یکی از جذاب‎ترین رشته‎های دانشگاهی (چه از نظر فنی- مهندسی و چه از نظر هنری) تبدیل گردیده است.

طراحی (یا اصطلاحاً Design) به عنوان فرهنگ برخورد با فناوری در کنار فرهنگ معماری و مهندسی به صورتی مستقل در حال شکل‎گیری و تکوین در سطح جهانی است.

دانشجویان طراحی صنعتی همزمان با کسب‎ خلاقیت‎های هنری مباحث فنی – مهندسی را فرا گرفته و به طراحی و مدل سازی محصولات، خدمات و سامانه‎های مورد نیاز جامعه پرداخته و از دیدگاه‎های عوامل انسانی، کاربردپذیری و زیبایی شناسی به ارتقاء محیط اطراف خود اقدام می‎نمایند.

طراحی صنعتی نیرویی روبه رشد است که بر اقتصاد جهانی، سلیقه ها و علایق شخصی مصرف کننده، هنر، مهندسی و حتی آموزش تأثیرگذاشته است و تأثیر نیز پذیرفته است.

وظیفۀ طراحان صنعتی در برنامه ریزی و خلق این تولیدات ماشینی، طراحی محصولاتی با کیفیت، بهینه، کاربردی و زیبا می باشد و به همین دلیل یکی از فعال ترین طراحان دنیای امروز طراحان صنعتی میباشند که با تمام وجود و شخصیت خلاق و ذوق هنری خود این وظیفه خطیر را بعهده میگیرند .

 

طراحی صنعتی باید مجموعه ارتباطات عملکردی و ساختاری تشکیل دهنده یک محصول و یا یک شیء را که به شناخت حقیقت وجودی آن کمک می نمایند، به طور دقیق مورد توجه قرار دهد. بنابراین طراح با بررسی اولیه مشکل باید داده های مطرح شده از دیگر بخشها (بازاریابی، ارگونومی، الزامات اقتصادی، الزامات ساخت و …) را مد نظر نیز قرار دهد.

نقش طراح صنعتی در اینجا ، جانشین کردن خود به جای دیگر بخشهای گفته شده نمی باشد بلکه، با ارائه ترکیبی واقعی، تجسمی و خلاقانه از ایده ها، انتظارات این بخشها را برآورده می سازد .

یک طراح صنعت باید علاوه بر آگاهی های فنی و تجربه کارگاهی، دارای حساسیتهایی در بکارگیری مواد و بالا بردن کیفیت زندگی و همچنین آشنا به آداب، فرهنگ و سنت جامعه باشد. که تمام این موارد به او اجازه تعیین وانتخاب بهترین ترکیب احجام ، فرمها و رنگها را داده که مطمئناً با در نظرگیری انعطاف پذیری در سری سازی محصولات صنعتی و طریقه ساخت صنعتی خواهد بود .

حداقل تحصیلات برای ورود به این شغل ، کارشناسی است. رشته طراحی صنعتی در ایران زیرمجموعه گروه هنر است و به صورت نیمه متمرکز ارائه می‌گردد.

لازم است بدانید تجربه در این کار بسیار مهم است. پس می‌توانید فعالیت های حرفه ای خود را از دوران دانشجویی شروع کنید تا بعد از فراغت از تحصیل کارنامه ای عملی داشته باشید و راحت تر وارد بازار کار شوید.

آموختن مهارت های رایانه ای مثل کار کردن با نرم افزار هایی چون 3D max، Rhinoو برنامه های سه بعدی دیگر به شما کمک می کند تا طرح های بهتری ارائه کنید.

ضمنا شرکت در مسابقات جهانی طراحی صنعتی به هر چه بیشتر شناخته شدن شما کمک می کند. در نهایت، شما می توانید شرکتی با نام خود تاسیس کنید.

 

زمینه های کاری طراحی صنعتی :

1طراحی محصول : طراحی صنعتی می تواند با یک روش و متد منطقی در این زمینه ها مداخله وهمکاری نماید و خلاقیت کامل یک محصول را به عهده بگیرد و یا به طور سطحی در اصلاح زیبایی یک محصول موجود مداخله نماید. –

طراحی محصولات مصرف عام : این زمینه عبارت است از طراحی تمام محصولات مورد استفاده عام مانند وسائل برقی، ابزارها، وسائل دفتری، وسائل خانگی، چراغانی شهری، ساعت ها، شیرآلات و …

طراح می تواند همچنین در زمینه های محصولات تولید انبوه ( مانند قاب عینک، چاقو و کارد، ظروف و یا به روش سری کم (مانند ماشینهای ابزار) یا محصولات تک ساز (مانند سالنهای کنترل و مراقبت ویژه) همکاری و حضور داشته باشد .

 

2 – طراحی مبلمان : شاخه ای تخصصی از طراحی می باشد که معمولاً به طراحانی اطلاق می شود که با گرایش هنری و طراحی داخلی آموزش دیده اند . زمینه کار آنها طراحی انواع میز، صندلی، مبل، کمد، دکوراسیون داخلی و … می باشد .

3طراحی تجهیزات : شامل تجهیزات پزشکی و بیمارستانی،کشاورزی، ابزارهای دستی، ماشین ابزار، چرخ های حمل بار، تجهیزات تعمیر و نگهداری، تجهیزات عمومی، الکترونیکی و …

4  – طراحی وسایل حمل ونقل شخصی و عمومی  : طراحی وسایل حمل ونقل موتوری وغیر موتوری، طراحی وسایل حمل ونقل جاده ای (که طراحی خودرو شخصی یکی از شاخه های تخصصی آن محسوب می شود)، طراحی وسایل حمل ونقل شهری عمومی و ریلی، شاخه آبی (قایقهای بادی، موتوری و … )، شاخه هوایی .

 

 5طراحی تابلوهای نمایشگر (Interface Design) : عبارت است از طراحی تابلوهای کنترل و فرمان، نمایشگرها یا تابلوهای محصولات نمایشی .

6  – طراحی محیط، سامان دهی و سازمان دهی شهری : طراحان محیط و سامان دهی شهری معمولاً در طراحی فضاهای شهری ، معماری فضاهای عمومی ، فضاهای بازی کودکان و پارکها، مبلمان شهری، فضاها و نمایشگاههای عرضه کالا، طراحی محل های عرضه و فروش کالا و محصولات مشارکت می نمایند .

7  – طراحی بسته بندی Packaging Design : عبارت است از طراحی فرم و گرافیک بسته و تجهیزات جهت نگهداری، حفاظت، انبارداری و حمل ونقل کالا و محصولات .

 

 


دروس پایه :

مبانی هنر های تجسمی عکاسی پایه مدل سازی آشنایی با هنر در تاریخ هندسه ریاضی کاربردی کارگاه طراحی حجم سازی هنر و تمدن فرم و فضا- مهندسی عوامل انسانی – فیزیک

دروس اصلی :

فیزیک نقشه کشی صنعتی طرح اشیا در تمدن مواد و روش های ساخت طراحی به کمک کامپیوتر طراحی فنی تاریخ طراحی صنعتی ارزیابی تولیدات صنعتی اقتصاد مدیریت تولیدات صنعتی جامعه‌شناسی صنعتی

دروس تخصصی :

پروژه طراحی بسته بندی پروژه طراحی طرح های سریع پروژه طراحی حال و آینده پروژه طراحی بیونیک روند طراحی صنعتی مهندسی عوامل انسانی محیط زیست مبلمان ارتباط با کارخانجات


دانشگاه های سراسری پذیرنده رشته طراحی صنعتی

دانشگاه الزهرا (س) تهران – با آزمون – روزانه -27 نفر

دانشگاه الزهرا(س) تهران -با آزمون – نوبت دوم -5 نفر

دانشگاه تهران -با آزمون -روزانه -25 نفر

دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس خودگردان کیش)- بدون آزمون -30 نفر

دانشگاه سمنان -با آزمون -روزانه -20 نفر

دانشگاه سمنان -با آزمون -نوبت دوم -15 نفر

دانشگاه علم و صنعت تهران -با آزمون -روزانه -28 نفر

دانشگاه بابلسر مازندران -با آزمون -روزانه -15 نفر

دانشگاه هنر -با آزمون -روزانه -12 نفر

دانشگاه هنر-با آزمون -نوبت دوم -5 نفر

دانشگاه هنر تبریز- با آزمون -روزانه -60 نفر

دانشگاه هنر اصفهان -با آزمون -روزانه -35 نفر


موسسات غیرانتفاعی پذیرنده رشته طراحی صنعتی

موسسه غیرانتفاعی  نبی اکرم تبریز -بدون آزمون-60نفر

موسسه غیرانتفاعی جامی نجف آباد -بدون آزمون -60 نفر

موسسه غیرانتفاعیدانش پژوهان پیشرو اصفهان-بدون آزمون-60 نفر

موسسه غیرانتفاعی خاوران مشهد -بدون آزمون -60 نفر

موسسه غیرانتفاعی ارم شیراز -بدون آزمون -60 نفر

موسسه غیرانتفاعی علامه قزوینی قزوین -بدون آزمون -60 نفر

موسسه غیرانتفاعی شهید رضایی کرمانشاه -بدون آزمون -60 نفر

موسسه غیرانتفاعی شمال آمل -بدون کنکور -60 نفر

موسسه غیرانتفاعی کمال الملک نوشهر-بدون آزمون-60 نفر

موسسه غیرانتفاعی علم و هنر یزد -بدون کنکور -60 نفر

 

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با تلفن ثابت تهران با شماره 9092305882 تماس حاصل نمایید .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا