انتخاب رشتهمعرفی رشته های گروه انسانی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است. زمانی یک شرکت می تواند بین خود و مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد .

فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد .

دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد.

فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی، صنعتی و دولتی به کار مشغول شوند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند. انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند.

علاوه بر این، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است، مشغول بکار شوند. اما این مهم منوط به کسب مهارتهای ضمن تحصیل و کسب تجربه می باشد و تنها با اخذ مدرک دست یافتنی نیست.

رشته های مدیریت از جمله مدیریت بازرگانی را عموما به اقیانوس وسیعی تشبیه می کنند که دارای یک سانتیمتر عمق است و این تشبیه به این معنا است که دانشجویان در این رشته در طول یک دوره 4 ساله کارشناسی با مباحث و مفاهیم بسیار وسیعی از اقتصاد گرفته تا حسابداری و از منابع انسانی گرفته تا بازارهای پولی و مالی بین المللی آشنا می شوند ولی در هیچ یک از آنها به صورت تخصصی و عمیق وارد نشده و پس از آشنایی مختصری با تئوری ها و مفاهیم اصلی مربوطه از کنار آن عبور کرده و درس جدید دیگری را شروع می کنند.

در کشور ما تا چند سال پیش، گرایش مدیریت بازرگانی دربرگیرنده گرایش‌های مختلف این رشته مانند مدیریت صنعتی ، مدیریت بیمه و مدیریت جهانگردی و مدیریت بازرگانی بود. اما امروزه با پیشرفت علم مدیریت و تخصصی‌تر شدن این رشته ، مدیریت بازرگانی کاربرد تخصصی تر و محدودتری پیدا کرده است.

امروزه مدیریت بازرگانی برای آنهایی که به دنبال ایجاد کسب و کار جدید می باشند، برای آنهایی که علاقه مند به وارد شدن به تجارت و یا سرمایه گذاری می باشند و یا برای آنهایی که رویای به دست گرفتن پست های مدیریتی را در سر می پرورانند، رشته بسیار جذاب و مورد پسندی است.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

مهم ترین گرایش مدیریت بازرگانی ، بازاریابی است که بازار کار مناسبی را دارا است.

فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در فرایندهای مختلف فروش و بازاریابی در بخش های غیر دولتی مشغول به فعالیت شوند.

همچنین به عنوان مدیر بازرگانی میتوانند در سازمان های تجاری با استفاده از قابلیت تصمیم گیری سریع و دقیق در جهت رفع نیازها و مشکلات سازمان فعالیت نمایند.

از جمله وظایف مدیر بازرگانی میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • رفع نیاز موسسات و شرکت ها
  • بررسی میزان کاهش و افزایش فروش
  • بررسی میزان رضایت مندی مشتریان
  • نظارت بر فعالیت کارکنان بخش فروش و بازرگانی
  • تهیه گزارش از فعالیت های صورت گرفته
  • تهیه لیست شرکت های داخلی و خارجی رقیب
  • فراهم کردن برنامه های جدید در حوزه بازرگانی و بازاریابی
  • جمع آوری اطلاعات از شرکت های موفق در زمینه بازرگانی
  • استفاده و الگو برداری از روش های مورد استفاده شرکت های برتر

سر فصل دروس مدیریت بازرگانی و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدهای درسی: 133 واحد
دروس عمومی : 20 واحد
دروس پایه 41: واحد
دروس اصلی :30 واحد
دروس تخصصی: 36 واحد
دروس اختیاری: 6 واحد

 

 

معرفی رشته مدیریت صنعتی

معرفی رشته علوم تربیتی

معرفی رشته حسابداری

معرفی رشته حقوق

معرفی رشته روانشناسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا