اخبار مرتبط با انتخاب رشته کنکور سراسریاخبار مرتبط با کنکور سراسریانتخاب رشتهانتخاب رشته دانشگاه آزادانتخاب رشته کنکور سراسریکنکور سراسریکنکور هنرمشاوره تحصیلی دانش آموزانمشاوره کنکور سراسریمعرفی رشته های گروه هنرمنابع کنکور سراسری

آزمون عملی کنکور هنر چگونه است؟

کنکور هنر:

کنکور هنر در کنکور سراسری یکی از پنج گروه آزمایشی میباشد که هر داوطلب میتواند علاوه بر گروه اصلی خود (ریاضی، تجربی، انسانی) در کنکور هنر نیز شرکت نماید.گزینش تمام گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، زبان فقط توسط کنکور سراسری که به صورت تئوری برگزار میشود، انجام میشود.اما در برخی از رشته های کنکور هنر مانند : رشته گرافیک، رشته موسیقی، رشته نقاشی و…علاوه بر کنکور سراسری داوطلب باید در آزمون عملی کنکور هنر نیز شرکت نماید.

کنکور هنر به دو گروه اصلی تقسیم میشود :

1.رشته های متمرکز کنکور هنر :

رشته های متمرکز کنکور هنر رشته هایی هستند که از طریق کنکور سراسری هنر پذیرش میشوند، در رشته های متمرکز کنکور هنر آزمون عملی اخذ نمیشود.

مانند:باستان شناسی،مردم شناسی،موزه داری،مرمت آثار تاریخی و…

2.رشته های متمرکز کنکور هنر با شرایط خاص (یعنی با آزمون عملی یا مصاحبه):

رشته های متمرکز کنکور هنر با شرایط خاص رشته هایی هستند که علاوه بر آزمون سراسری کنکور هنر، از داوطلبان آزمون عملی کنکور هنر نیز گرفته میشود. این رشته ها عبارتند از :

1.رشته نقاشی

2.رشته طراحی صنعتی

3.رشته آهنگسازی

4.رشته نمایش عروسکی

5.رشته گرافیک

6.رشته کتابت و نگارگری

7.رشته موسیقی نظامی

8.رشته طراحی صحنه

9.رشته طراحی پارچه

10.رشته موسیقی ایرانی

11.رشته مجسمه سازی

12.رشته ادبیات نمایشی

13.رشته طراحی لباس

14.رشته موسیقی جهانی

15.رشته عکاسی

16.رشته بازیگری و کارگردانی

و…

آزمون عملی کنکور هنر

دروس و ضرایب کنکور هنر ، همه ی رشته های کنکور هنر:

آزمون عملی کنکور هنر
آزمون عملی کنکور هنر

 

آزمون عملی کنکور هنر:

در آزمون عملی کنکور هنر هر داوطلب میتواند فقط در دو آزمون عملی شرکت کند و آزمون عملی گرافیک، نقاشی، طراحی پارچه و طراحی لباس بصورت مشترک برگزار میشود یعنی داوطلب در آزمون عملی کنکور هنر با یک آزمون عملی در رشته های گرافیک، نقاشی، طراحی پارچه، طراحی لباس شرکت میکند .

 

آزمون عملی رشته گرافیک، آزمون عملی رشته نقاشی، آزمون عملی رشته طراحی پارچه ،  آزمون عملی رشته طراحی لباس:

در آزمون عملی رشته گرافیک، آزمون عملی رشته نقاشی، آزمون عملی رشته طراحی پارچه، آزمون عملی رشته طراحی لباس اساتید برای شما موضوعی مشخص میکنند که شما باید آن را با مهارت و سلیقه ی خود به درستی در مدت زمان تعیین شده طراحی کنید . به طور مثال ممکن است از شما بخواهند یک روز شلوغ در مترو را در روزهای کرونایی طراحی کنید.

مثلا اگر بخواهیم به موضوعات مطرح شده ی سال های گذشته اشاره ای داشته باشیم :

– فروشندگانی در حال فروش،

– یک تئاتر در یک قسمت از شهر

-طراحی یک پارک در صد سال آینده میباشد.

وسایل مورد نیاز جهت شرکت در این آزمون:

تخته شاسی،مدادهای( رنگی،سیاه،طراحی و اتود)پررنگ و نرم،پاک کن،تراش،خط کش،گونیای کوچک،پرگار و گیره های کاغذی میباشد.

آزمون عملی کنکور هنر
آزمون عملی کنکور هنر

 

آزمون عملی کنکور هنر

آزمون عملی رشته طراحی صنعتی:

طراحی صنعتی آمیزه ای از هنر و صنعت در کنار یکدیگر میباشد ، سرمایه ی اصلی جهت موفقیت در این رشته میتواند ذهن خلاق و دستان هنرمند باشد .

در آزمون عملی طراحی صنعتی از شما می خواهند یک وسیله چند کاربردی با طراحی ویژه ای را ارائه دهید .

مثلا کتابخانه ای متحرک که با تغییر قسمت هایی از آن به میز تحریر-تخت خواب تبدیل شود ، پازلی که در ابعاد مشخص با اضافه کردن تکه های دیگر به پازل ابعاد مشخص شده حفظ شوند، با الیاف طبیعی مثل علف،محفظه ای برای حمل 12 عدد تخم مرغ طراحی کنید و … . برای شرکت در آزمون عملی طراحی صنعتی نیاز است  داوطلب به علم پرسپکتیو و طراحی (طراحی از زوایای مختلف و جهت های نمایشی) تسلط داشته باشد .

آزمون عملی کنکور هنر
آزمون عملی کنکور هنر

 

وسایل مورد نیاز جهت شرکت در این آزمون:

تخته شاسی ،مدادهای‌‌ ( رنگی، سیاه‌، طراحی و اتود) پررنگ‌‌ و نرم-پاک کن‌، تراش،خط‌ کش ‌، گونیای‌ کوچک ، پرگار و گیره‌های­ کاغذی میباشد.

 

آزمون عملی رشته آهنگسازی و موسیقی ایران و جهان:

رشته ی موسیقی آشنایی با علم موسیقی  ایران و جهان بصورت تئوری و آشنایی با موسیقی دانان ،اصطلاحات موسیقی، ساز شناسی، فاصله و میزان و … میباشد.

آزمون عملی رشته  آهنگسازی و موسیقی در چند مرحله صورت میگیرد:

آزمون عملی کنکور هنر
آزمون عملی کنکور هنر

موسیقی جهان:

موسیقی جهان دارای دو بخش میباشد:

بخش اول سرایش، شنوایی و دو صدایی

بخش دوم اجرای یکی از سازهای موجود در ارکسترهای سمفونیک (به غیر از سازهای ضربی) در ادامه ی بخش دوم اجرای سه قطعه ی کامل از دوره های باروک ، کلاسیک،رمانتیک برای تمامی هنرجویان الزامی میباشد .

 

موسیقی ایران:

در آزمون عملی موسیقی ایران هنرجو باید بر یکی از سازهای ایرانی (تار، سه تار، سنتور، نی، کمانچه، قانون ، رباب، عود یا قیچک) مهارت داشته باشد .

بر اساس آزمون های سال های گذشته ی سازمان سنجش داوطلبان لازم است به حفظ ردیف و قطعه نوازی تسلط لازم را داشته باشند .

آزمون عملی کنکور هنر

 

آزمون عملی رشته نمایش عروسکی:

در آزمون عملی رشته نمایش عروسکی یک اجرا با عروسک خواهید داشت،اگر خودتان عروسک ساخته اید میتوانید با عروسک خودتان یک اجرای عروسکی داشته باشید،اگر عروسک نساخته اید،میتوانید یک عروسک همراه خود داشته باشید زیرا اینگونه کار شما راحت تر خواهد بود. از مهارت های لازم در اجرای نمایش عروسکی، جان بخشی به عروسک، فن بیان ، صدا گذاری ، متن نمایش، خلاقیت فردی و مدیریت بازی میباشد همچنین سعی کنید اطلاعات کافی  نسبت به کارگردان های ایرانی و خارجی و نمایشنامه های عروسکی داشته باشید.مثل کلاه قرمزی، خونه مادربزرگه، مدرسه موش ها و…

آزمون عملی کنکور هنر
آزمون عملی کنکور هنر

 

 

 آزمون عملی رشته ادبیات نمایشی :

در آزمون عملی رشته ادبیات نمایشی یک تصویر به شما نشان داده میشود که باید برای آن یک دیالوگ بنویسید یا  یک نمایش نامه و یا یک داستان را مشخص می کنند که باید،  به صورت شفاهی به تحلیل آن بپردازید.(مثلا باغ آلبالو اثر چخوف)

آزمون عملی کنکور هنر
آزمون عملی کنکور هنر

همچنین اگر در رزومه کاری خود سابقه نویسندگی یا کار عملی در این خصوص داشته اید می توانید به منظور کسب امتیاز به داوران ارائه دهید .

 

 

 آزمون عملی رشته‌ بازیگری-کارگردانی :

در آزمون عملی رشته بازیگری با توجه به یک نمایشنامه یا متن باید یک مونولوگ رو بازی کنید . اساتید به شما موضوعی پیشنهاد میدهند یک شخصیت، یک متن ( یا حتی آواز و اجرایی خاص ) و شما باید آن را اجرا کنید ، به عبارتی دیگر در زبان ساده میتوان گفت که در آزمون عملی رشته بازیگری اساتید از شما تست بازیگری خواهند گرفت.

آزمون عملی کنکور هنر
آزمون عملی کنکور هنر

اگر انتخاب شما رشته ی کارگردانی باشد برای طرح یا متنی که به شما معرفی می کنند باید یک طرح اجرایی ارائه دهید .

اگر در رزومه کاری خود سابقه کار اجرایی داشته اید ( بروشورهای اجرا ، عکس ، مجله و… )  به منظور کسب امتیاز به اساتید ارائه دهید .

آزمون عملی کنکور هنر

 

 آزمون عملی رشته طراحی صحنه :

در آزمون عملی رشته طراحی صحنه با توجه به یک متن یا داستان باید تحلیل خود را از طراحی صحنه و ابزار مورد استفاده در اجرا بگویید .در این آزمون طراحی دستی شما مهم است زیرا باید پلان یک اجرا را طراحی کنید، نور و استفاده ی درست از آن، لباس مربوط به آن اجرا و توضیحات مربوط به فضای آن را ارائه دهید.مثلا اساتید برای شما موضوعی را مشخص میکنند و شما باید با توجه به موضوع و ابزار و لوازمی که در اختیارتان گذاشته اند صحنه ای را طراحی کنید که بیننده متوجه شود که آن صحنه نمایش دهنده ی کجا میباشد .

آزمون عملی کنکور هنر
آزمون عملی کنکور هنر

 

 آزمون عملی رشته مجسمه سازی :

در آزمون عملی رشته مجسمه سازی مصاحبه کنندگان مهارت داوطلب را در طراحی و ساخت مجسمه ارزیابی میکنند. بدینصورت که از داوطلب میخواهند، طرح یا مجسمه ای در رابطه با موضوعی که بیان میکنند را طراحی کند و بعد از آن طرح طراحی شده یا کشیده شده میخواهند داوطلب مجسمه ی آن طرح را  بسازد و یا در مواردی ممکن است طرح آماده ای را به داوطلب نشان دهند و بخواهند مجسمه ی آن را بسازد ، مصاحبه کنندگان با این کار میخواهند کار با دست یا مهارت دست داوطلب را در مجسمه سازی ارزیابی کنند. به عنوان مثال :مجسمه ای را برای روز پزشک با تندیس ابوعلی سینا طراحی کرده و آن را بسازید، که مسلما مجسمهه ساخته شده باید ظاهری از ابوعلی سینا باشد و در قسنتی از آن با نشانه ای روز پزشک را گرامی بدارد .

آزمون عملی کنکور هنر
آزمون عملی کنکور هنر

نمونه آزمون عملی رشته مجسمه سازی سال گذشته به این صورت بود:
طراحی خطی از یک دست که لیوانی را گرفته است .

طراحی حجمی ( در قالب مکعب یا استوانه ) از دستی که قاصدکی را گرفته است.

ترکیب بندی و طراحی از دو دست در حالت های متفاوت ، همراه با سایه.
در بخش عملی اغلب ساخت احجام هندسی به همراه برش مد نظر است.
مثلا ساخت سه مکعب متصل به هم با مفتول سیمی که همراه با ترکیب بندی باشد ( در هم فرورفته ، روی هم قرار گرفته ، پشت سر هم و … )

 

آزمون عملی رشته عکاسی:

 

آزمون عملی کنکور هنر
آزمون عملی کنکور هنر

آزمون عملی رشته عکاسی بیشتر شبیه مصاحبه است.هدف از آزمون عملی رشته عکاسی سنجش مهارت و اطلاعات عمومی داوطلب از عکس و دوربین است. به عبارت دیگر هدف از این امتحان که بیشتر جنبه ی تئوری دارد میخواهند اطلاعات عمومی و تخصصی داوطلب را ارزیابی نمایند ممکن است از داوطلب سوال شود که نام چند عکاس (ایرانی و جهانی) معروف و سبک هایشان را معرفی کند ، یا نقد عکس خاصی را از داوطلب بخواهند. مصاحبه کنندگان میزان آشنایی داوطلب را با تکنولوژی و دوربین عکاسی و لوازم عکاسی مورد ارزیابی قرار میدهند.موارد ذکر شده در بالا معمولا اطلاغات پراکنده ای میباشد که نمیشود منابع مشخصی را برای آن نام برد . اما کتاب هی زیر میتواند به شما کمک کند :

  1. کتاب مکتب عکاسی دوسلدورف (صالحه خوانساری)
  2. مفاهیم عکاسی (دیوید بیت)
  3. نقد عکس در آمدی بر درک تصویر (تری برت)
  4. عکس و دیدن عکس (یوریک کریم مسیحی)

 

همه چیز درباره ی کنکور هنر

معرفی کامل منابع کنکور هنر

کنکور هنر

معرفی رشته های با شرایط خاص متمرکز کنکور هنر

 

مرکز انتخاب رشته ی ندای دانش

انجام انتخاب رشته ی بدون کنکور و با کنکور

دانشگاه سراسری و آزاد

جهت تعیین وقت مشاوره و انتخاب رشته با شماره های:

77951352-77951357

تماس بگیرید.

آدرس: نارمک، ضلع شرقی میدان هفت حوض، کوچه فاطمه الزهرا، پلاک 11

اینستاگرام:nedayedanesh_academy

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا