آموزشگاه ندای دانشمتوسطه دوممشاوره تحصیلی دانش آموزانمشاوره کنکور سراسری

شناخت عوامل استرس آور کنکور

 

شناخت عوامل استرس آور کنکور

 

شاید تابه حال با داوطلبانی مواجه شده باشید که وقتی صحبت از کنکور به میان می آید، ناگهان دچار استرس و اضطراب می شوند.

بسیاری از این داوطلبان، کسانی هستند که مطالعه خوبی داشته و از آمادگی لازم برای کنکور نیز برخوردارند، اما خودشان هم علت این موضوع را نمی دانند.

اضطراب امتحان نوعی خود اشتغالی ذهنی است که خود کم انگاری و تردید در مورد توانایی های فرد را با خود به همراه دارد و اغلب باعث ارزیابی منفی وعدم تمرکز حواس و واکنش های جسمانی نامطلوب می شود، و این موضوع در نهایت باعث می شود تا شما نتیجه واقعی زحمات و معلومات خود را نگیرید.

با اینکه سطحی از استرس برای انجام بعضی از کارها، از جمله امتحان دادن، طبیعی است اما حتماً باید به این نکته توجه کنید که کنکور هم آزمونی مانند دیگر آزمون هاست و هیچ تفاوتی با بقیه آزمون ها ندارد.

بسیاری از داوطلبان سالهای گذشته که کنکور را تجربه کرده اند این مطلب را تایید می کنند، و حتی برخی از آنان که دچار استرس بوده اند اکنون با یادآوری این موضوع و علت استرس خود تعجب می کنند.

اگر داوطلبی هستید که در زمان آمادگی برای کنکور دچار استرس بوده و احساس می کنید که ممکن است در زمان کنکور این استرس به سراغتان بیاید باید از همین الان برای برطرف کردن این مشکل تلاش کنید و به مطالبی که در زیر اشاره می شود، هم در تست زنی سرعتی خود در منزل، هم در آزمون های آزمایشی و نیز جلسه کنکور توجه داشته باشید.

⇐ باز هم تکرار می کنیم که کنکور هم آزمونی همانند سایر آزمون های دیگر شماست و حتی ممکن است که آسان تر از بعضی از آنها باشد؛ در ضمن وجود اندکی اضطراب میزان یادگیری و دقت شما برای پاسخگویی به سوالات را بیشتر می کند.

اضطراب هنگامی نگران کننده است که در عملکرد فرد تاثیر منفی داشته باشد، البته مرز بین اضطراب طبیعی و غیر طبیعی را باید شناسایی و در صدد رفع آن برآمد.

 

کلاس کنکور-تهران
کلاس کنکور-تهران

 

چه مسائلی موجب ایجاد استرس داوطلب در جلسه کنکور می شوند؟

 

∴ مواجه شدن با چند سوال دشوار:

یکی از عوامل دستپاچگی داوطلب وجود چند سوال مشکل پی در پی در دفترچه سوالات است، در چنین مواقعی دانش آموزانی که بیشتر مطالعه کرده اند بیشتر آسیب می بینند زیرا برخی از آنها فکر می کنند مطالعات و زحمتشان کافی نبوده و یا برخی دیگر می خواهند به تمام یا اکثر سوال ها پاسخ صحیح دهند.

(بد نیست بدانید برخی از کسانی که در رشته ها و دانشگاه های خوب قبول شده اند در بعضی از درس ها نمره کمتر از 40 درصد را به دست آورده اند)

در چنین شرایطی خود را نبازید و مطمئن باشد که این مسئله کاملاً اتفاقی است و هرگز به معنای عدم تسلط شما در پاسخ دادن به بقیه  سوالات نیست.
هر آزمونی متشکل از مجموعه ای از سوالات آسان تا سخت است و کسی موفق تر است که به سوالات آسان و متوسط پاسخ دهد.
این نکته را به خاطر داشته باشیدکه به اندازه ای که زمان و انرژی صرف مطالعه کرده اید باید از خودتان توقع داشته باشید و تصور نکنید که باید تمام مطالب یک درس را باید به یاد داشته باشید.

مطمئن باشید دیگران هم وضع شما را دارند، اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و بگویید” وقتی این سوال ها برای من دشواره وای بحال بقیه! “

گفتن چنین جملاتی باعث می شود بر اعصاب خود مسلط شوید و مانند یک شطرنج باز حرفه ای بتوانید در سخت ترین شرایط یک تصمیم درست بگیرید، پستست مشکلی را که نمی توانید پاسخ دهید رها کنید و بدون پریشانی به سراغ پاسخگویی به ادامه سوالات بروید.

 

∴ بی اعتمادی نسبت به خود، توانایی ها و قابلیت خود

یکی از مهم ترین عواملی که برخی از شما داوطلبان را در آزمون دچار استرس می کند بی اعتمادی نسبت به خود توانایی ها و قابلیت های خودتان است، این مشکل ممکن است در بیشتر کارها و مراحل مهم زندگی شما را از رسیدن به هدفتان باز دارد پس اگر دچار چنین مشکلی هستید از همین امروز تلاش کنید تا بدون توجه به نظر دیگران به خود و توانایی هایتان ایمان بیاوردی، اما اگر با وجود تلاش و کوشش قابل ملاحظه برای آمادگی در کنکور، احتمال می دهید که ممکن است در جلسه آزمون نیز دچار چنین احساسی شوید، فقط به این فکر کنید که شما تلاش زیادی برای آمادگی در این آزمون کرده و در تست زنی های قبلی خود هم به خوبی از عهده امتحان بر آمده اید پس کنکور نیز تفاوتی با آزمون ها قبلی ندارد و شما باز هم موفق خواهید شد.

لحظه ای که این احساس به سراغتان می آید چشمانتان را ببندید و به توانایی هایتان در لحظاتی فکر کنید که کارهای سختی را انجام داده و تحسین همگان را برانگیخته اید. همیشه به خاطر داشته باشید که خدا با شماست و اجازه نمی دهد تا زحمات شما از بین برود.

 

راهکارهایی برای تمرکز در مطالعه

∴ به یاد آوردن انتظارات و خواسته های دیگران

یکی از مشکلات مهمی که باعث استرس و اضطراب داوطلبان کنکور می شود توقعاتی است که خانواده ها یا خود فرد بدون سنجش توانایی و اطلاعات فرد، از او دارند.

همه خانواده ها بدون اینکه به توانایی فرزندانشان توجه کنند دوست دارند که آنها در بهترین رشته ها و دانشگاه ها مشغول به تحصیل شوند. ابراز چنین احساسی به داوطلبان باعث می شود تا آنان با استرس بیشتری به کنکور نگاه کنند، و وقتی فکر کنند که نمی توانند چنین توقعاتی را برآورده کنند دچار اضطراب شوند.

این تفکرات می تواند در کنکور نیز سراغ بیشتر داوطلبان بیاید، اما نوع برخورد با آن را مدیریت کنید و از رسوخ هر فکر اضافه ای جلوگیری کنید، با وجود این وقتی با چنین افکار مخربی در کنکور مواجه شدید چند نفس عمیق بکشید و با خود بگویید:

من تلاش خودم را می کنم تا به هدفی که دارم برسم و مطمئنم که اینگونه خواهد شد، اما به این موضوع ایمان دارم که خدای بزرگ بهترین ها را برای

من مقدر کرده و هر اتفاقی که بیافتد به صلاح من و در مسیر خوشبختی و شادکامی من است.

مطمئن باشید که این نکات فقط برای دلگرمی دادن به شما نیست، بارها با افرادی مواجه شدیم که در رشته دانشگاهی که خود یا والدینشان به تحصیل در آن علاقه داشتند قبول نشدند و بعدها متوجه شدند که این موضوع چقدر به نفع آنها شده است.

 

کلاس-کنکور-شرق-تهران
کلاس-کنکور-شرق-تهران

 

∴ نگاه کردن به خانه های سفید پاسخنامه و آمار گیری از سوالاتی که قادر به پاسخگویی آنها نبوده اید:

یکی از کارهای اشتباهی که بسیاری از داوطلبان کنکور انجام می دهند نگاه کردن به خانه های سفید پاسخنامه و آمار گیری از سوالاتی است که قادر به پاسخگویی آنها نبوده اند.

این موضوع باعث می شود تا اگر شما به تعدادی از سوالات پاسخ ندهید دچار استرس شوید و نتوانید به خوبی به مابقی سوالات پاسخ دهید.
در هنگام پاسخگویی به سوالات باید تنها هدفتان تمرکز باشد و سعی تان استفاده از تمام آموخته هایتان باشد و اجازه ندهید افکار مخرب و منفی با انرژی که از شما می گیرند مانع نتیجه گیری مطلوب و رسیدن به اهدافتان شوند.

سعی کنید اصلاً پاسخنامه خود را بررسی نکنید (مگر برای تطبیق شماره سوالات با جواب ها)

و اگر این موضوع اتفاق افتاد و شما به سوالاتتی پاسخ نداده بودید خودتان را نبازید و خودتان را مطمئن کنید که شایذ بقیه داوطلبان هم به این گونه سوالات پاسخ نداده باشند. و برای رفع این مشکل خودتان را از قبل برای پاسخ ندادن به بعضی از سوالات آماده کنید.

 

∴ نگاه کردن به دیگر داوطلبان حاضر در آزمون و مقایسه وضعیت خود با آنان

یکی دیگر از کارهایی که ممکن است برخی از شما داوطلبان عزیز انجام دهید، نگاه کردن به دیگر داوطلبان حاضر در آزمون و دقت در حالات آنان و مقایسه روحیه آنها با شرایط خودتان است.

یکی از داوطلبان سال های قبل می گفت:

« در جلسه آزمون به داوطلبان اطرافم نگاه می کردم و می دیدم که با سرعت به تست ها پاسخ می دهند، در حالی که به نظر من بعضی از سوالها سخت بود.
به همین دلیل روحیه خودم را از دست دادم و احساس کردم که در مقایسه با آنها، من چیزی نمیدانم.»

سعی کنید تا جایی که امکان دارد به دلیل محدودیت وقت و جلوگیری از حواس پرتی به اطرافتان توجه نکنید.

اگر چنین اتفاقی افتاد و حتی شما برای فکر کردن هم به اطراف خیره شدید با دیدن سرعت دیگران در تست زنی، اصلاً دستپاچه نشوید، بلکه این احتمال را بدهید که پاسخ های آنان اشتباه باشد یا اینکه آنان در حال پاسخگویی به سوالاتی باشند که شما هم جواب آنها را به خوبی می دانید.

 

آموزشگاه ندای دانش برگزار کننده تخصصی کلاسهای کنکور در رشته های

  • تجربی
  • ریاضی
  • انسانی
  • هنر
  • فنی حرفه ای

  

” با مراجعه به آموزشگاه ندای دانش و مشاوره رایگان در جلسه اول توسط مهندس محمودی،

به تمامی سوالات

دانش آموز و والدین در زمینه کلاس کنکور، تحصیلی، دانشگاهی، رشته های دانشگاهی و … پاسخ داده خواهد شد “

 

آدرس آموزشگاه ندای دانش

نارمک –ضلع شرق میدان هفت حوض- کوچه فاطمه الزهرا(س)-پلاک 11

شماره تماس 

77951345-77943704-77951352

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با شماره 77951357 تماس حاصل نمایید.  

 

کلاس کنکور تجربی

کلاس کنکور ریاضی

کلاس کنکور هنر

کلاس کنکور انسانی

مدرسه کنکور ندای دانش

آموزشگاه ندای دانش

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا