انتخاب رشتهمعرفی رشته های گروه ریاضی

معرفی رشته مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک

معرفی رشته مهندسی مکانیک

رشته مهندسی مکانیک ترکیبی از خلاقیت ،علم و ابزار تحلیلی و طراحی برای حل یک مسئله یا تبدیل یک ایده به واقعیت است .

به همین دلیل شاخه ای از مهندسی است که به طراحی ،ساخت و تولید سازه های مختلف میپردازد.

رشته مهندسی مکانیک دربرگیرنده ی تمام علوم و فنونی است که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار ، تبدیل و استفاده از انرژی متفاوت ،تولید و ساخت قطعات خام ،ماشی آلات و به کار گیری مواد مختلف در ساخت آن ها و هم چنین طراحی و کنترل سیستم های مکانیکی ،حرارتی و سیالاتی مرتبط می باشد.

هرچیزی که حرکت کند یا انرژی مصرف نماید ،احتمالاً یک مهندس مکانیک در طراحی و ساخت آن نقش داشته است .

مهندس مکانیک ،اصول اساسی نیرو ،انرژی حرکت و گرما را به کار برده و با دانش تخصصی خود ،سیستم های مکانیکی و دستگاه ها و فرآیند های گرمایی را طراحی کرده و می سازند.

 

گرایش های رشته مهندسی مکانیک

در مقطع کارشناسی چند گرایش عمده در حوزه  مهندسی مکانیک شامل طراحی جامدات ،حرارت و سیالات ،ساخت و تولید ،مکانیک خودرو و تاسیسات حرارتی برودتی وجود دارد.

هرچند در برخی از دانشگاه ها گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات از یکدیگر تفکیک نشده است .

 

گرایش های رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد

گرایش طراحی کاربردی /گرایش تبدیل انرژی /گرایش ساخت و تولید /گرایش بیومکانیک /گرایش سیستم محرکه خودرو

گرایش سیستم های تعلیق ترمز و فرمان /گرایش سازه بدنه خودرو/گرایش سیستم های انرژی و محیط زیست /گرایش مهندسی هسته ای /گرایش مهندسی دریا / گرایش مکاترونیک

 

توانایی های لازم دانشجوی مهندسی مکانیک

دانشجوی مهندسی مکانیک باید در دروس ریاضی و فیزیک قوی تر بوده و هم چنین از هوش و استعداد و قدرت تجسم خوبی برخوردار باشد .

فعالیت در رشته مهندسی مکانیک بسیار متنوع است .هم دانشجوی علاقه مند به کارهای تئوریک می تواند جذب این رشته شود و در بخش های نظری و تئوری فعالیت کند .و هم دانشجوی خلاق و علاقه مند به طراحی و ساخت وسایل و دستگاه های مختلف میتواند این رشته را انتخاب نماید.

بازار کار مهندسی مکانیک و موقعیت شغلی رشته مهندسی مکانیک

توسعه سخت افزاری و رشد مسائل مهندسی ،گرایش به سمت تولید داخل و ایجاد تکنولوژی ،تولید تجهیزات و وسایل در داخل کشور و روی آوردن به خدمات مهندسی در داخل کشور به علت محدودیت های ارزی و کاهش درآمد های نفتی ،باعث رشد چشمگیر بازار کار مهندسین مکانیک در ایران شده است .

یک مهندس مکانیک در زمینه های مختلفی فعالیت میکند که از جمله آن ها می توان به طراحی و ساخت ماشین آلات و قطعات آن ها ، طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه ها ،طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم های انتقال و تصفیه آب ،سیستم های مکانیکی و کنترلی پالایشگاه ها و کارخانجات شیمیایی ،طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان ها ،ساخت ماشین آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند ،کاغذ سازی ،سیمان نساجی ،نمک و کنستانتره ،طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی ،دریایی و هوایی ،ساخت تجهیزات دفاعی و ساخت ربات ها ،بازوهای مکانیکی و سیستم های تولید را نام برد.

چارت درسی رشته مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی

 

معرفی رشته مهندسی هوافضا

معرفی رشته مهندسی پزشکی

معرفی رشته مهندسی برق

معرفی رشته مهندسی عمران

 

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با تلفن ثابت تهران با شماره 9092305882 تماس حاصل نمایید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا