کنکور هنرمعرفی رشته های گروه هنر

معرفی رشته طراحی صحنه

رشته طراحی صحنه

معرفی رشته طراحی صحنه

طراحی صحنه در اصطلاح سینما و نمایشنامه ، به معنای آراستن و تزئین صحنه نمایش و یا صحنه ای است که، در آن فیلم بازی کرده و یا فیلم اجرا می کنند. البته گاهی اوقات، این واژه به اشتباه، به عنوان جایگزین کلمه “دکور” و برای توضیح نحوه چیدمان و آرایش وسایل در منزل به کار می رود؛ در حالی که، زمانی از اصطلاح دکوراسیون استفاده می شود که از کالا و یا اجزای خاصی برای اضافه شدن زیبایی محلی بهره بگیرند.

صنعت سینما و تئاتر رو به رشد بوده و هر کدام، به نوع خاصی به  طراحی صحنه نیاز دارند، بنابراین، طراحان صحنه باید ابتدا نسبت به نوع فیلم و تئاتر آشنایی پیدا کرده تا بتوانند در مورد چیدمان صحنه تصمیم بگیرند. علاوه براین ، شناخت هر یک از عناصر طراحی صحنه نیز به آنها کمک می کند تا دریابند که تاثیر کدام یک از اجزا و عناصر ،در صحنه مورد نظر بیشتر و پر رنگ تر است.

طراح صحنه همواره سعی می‌کند طبق نظر کارگردان فیلم و یا نمایش، طراحی صحنه و لباس را انجام دهد چون مولف هر اثر در نهایت کارگردان است و طراحی‌ها و نقشه‌های اولیه حتما باید به تایید او برسد. بیشتر اوقات ، طراح صحنه پس از خواندن متن (فیلمنامه،نمایشنامه یا برنامه) و انجام تحقیقات لازم و صحبت های مقدماتی با کارگردان ، طرح صحنه ( شاید به شکل طرح های کشیده شده روی کاغذ ) را تهیه نموده و ‌به صورت طرح اولیه به کارگردان عرضه می‌کند.

پس از بررسی های کارگردان، طراح صحنه با او برای طرح نهایی به توافق می رسد. البته برخی اوقات تغییراتی در حین کار هم پیش می آید که طراح صحنه باید انعطاف کافی در این موارد داشته باشد.

طراح صحنه نمی‌تواند مانند یک نقاش یا نویسنده به تنهایی کار کند. او عملکردش به طور مداوم تحت تاثیر فشارهای زمانی، مشکلات مالی،‌ تغییر عقیده‌ها، محدودیت های ساخت و اجرای فیزیکی و نقادی‌های خود و کارگردان قرار دارد.

طراح صحنه در حین  فیلمبرداری بطور مداوم حرکات دوربین، توصیه‌ها و سفارشات کارگردان و فیلمبردار، تهیه کننده، حسابدار فیلم و سایر عوامل را بررسی می‌کند.

در کشور ما معمولا در بسیاری از فیلم ها و نمایش ها، طراح صحنه مسولیت طراحی و تهیه لباس بازیگران را نیز برعهده دارد و از او با عنوان طراح صحنه و لباس یاد می شود. در طراحی لباس ها نیز او با کمک متن و مشورت با کارگردان، گریمور و برخی دیگر از عوامل فیلم، مناسب ترین مدل ها، طرح ها و حتی پارچه ها را برای لباس های بازیگران انتخاب کرده و آنها را تهیه می کند.

 

چارت دروس مقطع  کارشناسی  رشته طراحی صحنه

 

طراحی صحنه جزو زیرگروه 1 کنکور هنر می باشد .و گزینش آن به صورت کشوری می باشد .

ضرایب دروس تخصصی کنکور هنر  در زیرگروه 1

بازار کار طراحی صحنه

طراح صحنه می تواند در پروژه های مختلف تولید فیلم و سریال های تلویزیونی، برنامه های تلویزیونی، فیلم های سینمایی، تئاترها و کنسرت ها فعالیت کند.

تا چند سال قبل نیروی تحصیل کرده و متخصص در این حوزه به اندازه کافی وجود نداشت. ولی هم اکنون نیروی متخصص برای این بخش تربیت شده است. آینده شغلی خوبی نیز پیش روی این طراحان صحنه متخصص قرار دارد. البته رقابت در حوزه استخدام طراح صحنه و نیز یافتن فرصت های شغلی مطلوب و بستن قراردادهای خوب، بسیار شدید است. کار با کارگردانان برجسته و در پروژه های بزرگ، زمینه مناسبی برای کسب تجربه و مهارت برای هر طراح صحنه ای را فراهم می کند.

طراح صحنه می تواند در پروژه های مختلف تولید فیلم و سریال های تلویزیونی، برنامه های تلویزیونی، فیلم های سینمایی، تئاترها و کنسرت ها فعالیت کند.

تا چند سال قبل نیروی تحصیل کرده و متخصص در این حوزه به اندازه کافی وجود نداشت. ولی هم اکنون نیروی متخصص برای این بخش تربیت شده است. آینده شغلی خوبی نیز پیش روی این طراحان صحنه متخصص قرار دارد. البته رقابت برای یافتن فرصت های شغلی مطلوب و بستن قراردادهای خوب، بسیار زیاد است. کار با کارگردانان برجسته و در پروژه های بزرگ، زمینه مناسبی برای کسب تجربه و مهارت برای هر طراح صحنه ای را فراهم می کند.

 

وظایف طراح صحنه

–مطالعه فیلمنامه یا نمایشنامه

-صحبت و مشورت با مدیر تولید، کارگردان، گریمور و سایر عوامل در صورت نیاز

–ایجاد ایده های اولیه برای طراحی صحنه مطابق با هدف و بودجه تولید فیلم یا نمایش

–ارائه طرح اولیه به کارگردان برای بررسی بیشتر

–توافق روی طرح نهایی طراحی صحنه پس از مشورت های لازم

–ارائه دستورات و راهنمایی به سایر عوامل صحنه از جمله دستیاران برای پیاده سازی طرح مورد نظر برای صحنه

–خرید یا اجاره تجهیزات و لوازم مورد نیاز

–نظارت و کنترل صحنه در حین فیلمبرداری یا اجرا وانجام تغییرات لازم در صورت لزوم

 

ظرفیت پذیرش رشته طراحی صحنه دانشگاه های سراسری بر اساس انتخاب رشته کنکور 98

دانشگاه تهران = 12 نفر

دانشگاه هنر تهران = 12 نفر


معرفی رشته ادبیات نمایشی

معرفی رشته عکاسی

معرفی رشته سینما

معرفی رشته نمایش عروسکی

معرفی رشته طراحی صنعتی

معرفی رشته ارتباط تصویری

معرفی رشته کتابت و نگارگری

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا