آموزشگاه ندای دانشپانسیون مطالعاتیکنکور سراسریمشاوره کنکور سراسری

اهمیت خواب در سال کنکور-کنکور1402

اهمیت خواب در سال کنکور یکی از مهمترین دغدغه هایی که هر دانش ‏آموز کنکوری در سال کنکور با اون مواجهه میشه، مقدار

ساعت مطالعه است و اغلب اولین فکری که برای افزایش مقدار ساعت مطالعاتی به ذهن دانش ‏‏آموزان می‏رسد این که از ساعت

خوابشون بزنن اما کسایی که چنین تصمیمی می‏گیرند از این موضوع غافل هستند که کاهش ساعات خواب در دراز مدت اثرات مخربی

در سلامت جسمی و روحی این افراد می‏گذارد و خود این موضوع باعث میشه زمانی که اون فرد در حال مطالعه هست هم مفید نباشه.

اهمیت خواب در سال کنکور-کنکور1402

خواب چیست؟

خواب نقطه مقابل بیداری است و یک رفتار روانیه که در همه گونه‏ های حیوانی وجود دارد و برای حفظ بقایه گونه نیز موثر است.

ما انسان‏ها حدود یک سوم از زندگیمون رو در خواب به سر می‏بریم یعنی اگر 90سال عمر کنیم حدودا 30سالشو خوابیم!هم یک سوم

عمرمون رو خوابیم و هم بقیه عمرمون متاثر از کیفیت خوابمونه…

اهمیت خواب در سال کنکور-کنکور1402

به طور کلی خواب چه تاثیراتی دارد؟

داشتن خواب کافی در:

1- میزان یادگیری ما موثر است.

2-کنترل ضمیر ناخودآگاه و حواس پرتی.

3-حافظه بلندمدت و کوتاه مدت و همچنین در دسترسی حافظه کوتاه مدت به بلندمدت

4-به یادآوری و به یادسپردن مطالب کمک می‏کند

5- افزایش تمرکز موثر است

6- اراده ما برای انجام کارها موثر است.

7- نظم برای اجرای برنامه مطالعاتی موثر است

8- خلق و خو موثر است به طور مثال خواب کم باعث پرخاشگری می‏شود.

اهمیت خواب در سال کنکور-کنکور1402

مدرسه کنکور ندای دانش

هرروز چقدر بخوابیم؟

خواب دانش آموز کنکوری بایستی دارای ریتم ثابتی باشد. همانگونه که بهتر می دانید، بدن انسان دارای یک ساعت بیولوژیک است که

بر طبق سیکل هایی که بدن به خواب می رود و بیدار می شود، برنامه ریزی های بدن صورت می گیرد. اگر مدام این ساعت را

دستکاری کنید، بدن دچار آریتمی شده و کسالت و خستگی زودرس، نتیجه ی آن خواهد بود. اگر بدنبال تنظیم خواب در دوران کنکور

هستید، بهتر است بدانید برای هر فرد بر اساس توانایی‌های جسمی و سن و سالی که دارد، میزان خواب مورد نیاز در طول شبانه‌روز

متفاوت است.

اهمیت خواب در سال کنکور-کنکور1402

مکان مناسب برای مطالعه

پانسیون مطالعاتی دخترانه ندای دانش از 8 صبح الی 22 شب پذیرای شما عزیزان می باشد.

برای راهنمایی در خصوص شرایط غیرحضوری پایه دوازدهم به آموزشگاه ندای دانش به آدرس ذیل مراجعه نمایید:

تهران-نارمک –ضلع شرق میدان هفت حوض-کوچه فاطمه الزهرا(س) – پلاک 11

آیا شب بیداری راه مناسبی برای درس خواندن است؟

خیلی از دانش‌آموزان و کنکوری‌ها درس خواندن در شب را ترجیح می‌دهند. دلیلشون برای این کار هم سکوت و آرامشی است که در آن

بازه زمانی همه جا را فرامی‌گیرد. اما باید بدانید که بر اساس تحقیق‌های علمی که صورت گرفته، این زمان از شبانه‌روز مغز عملکرد

مناسبی ندارد.یعنی در طول شب (علی‌الخصوص نصفه شب) بازدهی مغز کمتر از روز است و سطح یادگیری هم در مقایسه با طول

روز خیلی پایین‌تر قرار می‌گیرد.

بهترین کار این است که شب زود بخوابید و صبح زودتر بیدار شوید. حتی اگر دوست دارید ساعت مطالعه خود را بیشتر کنید، به جای

شب بیداری، صبح زودتر از خواب بیدار شوید و درس خواندن را شروع کنید.

اهمیت خواب در سال کنکور-کنکور1402

خواب ظهر یک دانش ‏آموز کنکوری چگونه باید باشد؟

در این مورد که آیا خوابیدن در طول روز مفید است یا مضر مقالات متعددی وجود دارد که تعدادی گفتند خواب ظهر مفید است و

تعدادی به مضر بودن آن اشاره کرده‏اند.اینکه کدام درست است یا غلط،به طور دقیق نمیتوان گفت اما باید حواسمون به چند نکته

باشد:

1-اگر به خواب بعدازظهر عادت ندارید، پس به همان روش همیشگی خودتان برای درس خواندن برنامه‌ریزی کنید.

2-اگر عادت دارید بعدازظهرها یک چرت ریز بزنید، حتماً به رعایت این نکات دقت کنید:برای خواب بعدازظهر در دوران کنکور، باید دقت

کنید که بیشتر از نیم ساعت نخوابید. اگر بیشتر از این زمان بخوابید، وارد مرحله خواب عمیق شده و بعد از بیدار شدن به شدت کسل

خواهید بود.

3-زمان خواب بعدازظهر باید واقعاً بعدازظهر باشد! خیلی‌ها ساعت ۸ شب را به عنوان بعدازظهر می‌شناسند و در این ساعت نیم

ساعت می‌خوابند! این کار باعث به هم خوردن خواب شبانه شده و تنظیم خواب در دوران کنکور را سخت خواهد کرد.

اهمیت خواب در سال کنکور-کنکور1402

چطور عادت به دیر خوابیدن را ترک کنیم؟

مثل هر مشکل دیگری، برای حل مشکل دیر خوابیدن هم باید اول دلیل آن را پیدا کنید. عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا باعث دیر خوابیدن افراد شوند:

1-اگر دیر شام بخورید و حسابی هم شکم خود را سنگین کنید، قطعاً شب دیر می‌خوابید. بهترین کار این است که بین ساعت خواب و

زمان شام خوردن خود دو ساعت فاصله بیاندازید. مثلاً تا ساعت ۹ شب شام بخورید و تا ساعت ۱۱ بخوابید.

2-قبل از خواب قهوه یا چای ننوشید. حتماً می‌دانید نوشیدنی‌های کافئین‌دار، خواب را از سر می‌پرانند. پس سعی کنید در ساعات

نزدیک به خوابیدن از مصرف این نوع خوراکی‌ها خودداری کنید.

3-از چک کردن گوشی خودداری کنید. نگاه کردن به صفحه گوشی و تابیدن نور صفحه آن به چشمان شما، به بدن این پیام را منتقل

می‌کند که وقت خواب نیست. پس حداقل تا نیم ساعت قبل از خواب گوشی موبایل خود را کنار بگذارید و با آرامش به خواب بروید.

4-انجام دادن ورزش‌های هوازی را به ساعاتی غیر از ساعات نزدیک به خواب خود موکول کنید. انرژی که انجام این نوع ورزش‌ها به شما

منتقل می‌کند، ساعت خواب را به هم می‌ریزد.

5-اگر شب‌ها سخت خواب‌تان می‌برد می‌توانید با نوشیدن یک لیوان شیر یا دوغ، سرعت خوابیدن خود را بیشتر کنید.

خواب در دوران کنکور، موضوعیست که اکثر داوطلبان با آن مشکل دارند، اما با یک برنامه ریزی صحیح و همچنین اندکی اراده در انجام

برنامه، باعث خواهد شد که در این زمینه مشکلی نداشته باشید. خواب دانش آموز کنکوری، همان حلقه ی گمشده در رفع خستگی های

متناوب در هنگام مطالعه می باشد. با سازماندهی صحیح آن، بستر را برای کسب موفقیت در کنکور، آماده کنید.

اهمیت خواب در سال کنکور-کنکور1402

آموزشگاه ندای دانش 

مشاوره تحصیلی 

برگزاری کلاس های خصوصی برای تمامی مقاطع تحصیلی 

بهترین اساتید مسلط و مجرب تهران

برای رزرو وقت مشاوره و تعیین کلاس با ما تماس بگیرید

77951352

77951357

77951345

77943704

تمرکز در مطالعه

آموزشگاه کنکور ندای دانش
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا