آموزشگاه ندای دانشانگیزشیمشاوره کنکور سراسری

اهمیت تغذیه در سال کنکور✅مشاوره کنکور✅

همه ما در طول روز از مواد غذایی مختلفی تغذیه می‌کنیم. مواد غذایی از گروه‌های غذایی متنوعی مانند لبنیات، سبزیجات، حبوبات، غلات، میوه‌ها، گوشت‌ها و … با تنوع بالایی در دسترس بوده تا افراد از آن‌ها برای رفع نیاز‌های تغذیه‌ای خود استفاده کنند.

مواد غذایی تاثیر زیادی بر سلامتی ما می‌گذارند و یکی از مسائل مهم در سال کنکور سلامت جسمی و روحی دانش آموزان است و تغذیه یکی از موارد تاثیرگذار بر سلامت است پس مهم است که در سال کنکور به تغذیه دانش‌آموز توجه کنیم.

برای این که به تاثیر تغذیه در زمان کنکور پی ببریم در ابتدا لازم است به کارکرد مغز نگاهی کوتاه بیندازیم:

غالبا شنیده‌ایم که مغز ما برای فعالیت کردن به گلوکز و فسفر نیاز دارد و می‌دانیم که مطالعه یکی از فعالیت‌های انرژی‌بر است  شاهد این حرف زمان‌هایی است پس از درس خواندن احساس گرسنگی می‌کنید.

مغز برای فعالیت، ازجمله برای درس‌خواندن و مطالعه، به انرژی، مواد معدنی، ویتامین و آب نیاز دارد؛ درواقع به‌صورت دقیق، مصرف مغز در هنگام درس خواندن از این قرار است: گلوکز، مواد معدنی و ویتامین، آب و چربی.

غذای عمده‌ی مغز برای رسیدن به بهترین فعالیت را چربی تشکیل می‌دهد. البته ترکیب فسفر و گلوکز سر جای خود هستند، اما اگر گلوکز و فسفر فقط دو ماده‌ی اصلی هستند. شما به آب و چربی و انواع ویتامین و البته بخش عمده‌ای از مواد معدنی دیگر نیاز دارید.

برای داشتن رژیم غذایی مناسب در زمان کنکور لازم است نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به توضیح این نکات خواهیم پرداخت:

یکی از مهمترین مسائلی که جمعیت کثیری از دانش آموزان کنکوری را درگیر می‌کند مسئله چاقی و اضافه وزن بعد از سال کنکور است که برای جلوگیری از این مشکل نیاز است که در سال کنکور رژیم غذایی متناسب با شرایط دانش آموز باشد.سوالی که در اینجا برای خیلی از دانش آموزان مطرح  می‎شود این است که دلیل این اضافه وزن چیست؟یکی از دلایل آن این تصور اشتباه است که افراد فکر می‌کنند چون «غذای مغز گلوکز است» داوطلبان کنکور برای بهبود کارایی مغز مصرف قندهای ساده را افزایش می‌دهند. این در حالی است که فقط بخش اندکی از این نوع قند را مغز مصرف می‌کند و باقی به توده‌های چربی در بدن تبدیل می‌شود.

برای آمادگی در زمینه کنکور نیاز است که برنامه ریزی مشخصی داشته باشید و این مسئله درباره غذا خوردن خود نیز باید رعایت شود و به اصلاح کلی نیاز است یک روتین  متناسب با شرایط خود داشته باشید. یکی از کارهای مهمی که باید از انجام‌دادن آن پرهیز کنید نامرتب‌خوردن وعده‌های غذایی است. شما باید وعده‌های غذایی را سر وقت بخورید.

شما نباید هیچ‌یک از وعده‌های غذایی اصلی را حذف کنید. به‌هر میزان که این کار را انجام دهید، عملکردتان را پایین می‌آورید. ذهن ما عادت‌ها و روتین‌ها را بسیار دوست دارد. تغذیه‌ی مناسب در زمان‌های مشخص را از خودتان و ذهن‌تان دریغ نکنید. بهترین کار این است که به‌جای سه وعده‌ی غذایی پرحجم، پنج یا شش وعده‌ی غذایی کم‌حجم و مغذی در برنامه‌تان بگنجانید؛ البته برای هر یک زمان مشخص بگذارید.

در زمان غذا خوردن کار دیگری انجام ندهید پس کتاب،جزوه،گوشی و حتی تلویزیون را کنار بگذارید.

این توصیه برای وقت استراحت نیز هست؛روتین‌داشتن ضمناً به‌این معناست که در هر زمان، با تمرکز کامل، فقط یک کار را انجام دهید.

از وعده های غذایی خود صبحانه را به هیچ وجه قطع نکنید

پیش از این ضرورت وعده‌های غذایی گفتیم و در اینجا می‌خواهیم باز هم روی صبحانه تأکید کنیم.

اگر حتی به خوردن صبحانه عادت ندارید، حالا بهترین زمان برای به‌دست‌آوردن این عادت است.

صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی در تغذیه برای کنکوری‌ها و در تغذیه هنگام درس خواندن است.

هیچ کاری را نباید با عجله انجام دهید؛ چون محرک اضطراب است. به طور کلی دانش اموزان در سال کنکور اضطراب‌ را تجربه می‌کنند اینجاست که اختصاص زمان مناسب در تغذیه مهم است. از تمامی وقتی که به غذاخوردن اختصاص می‌دهید لذت ببرید.

پانسیون مطالعاتی دخترانه ندای دانش

پانسیون مطالعاتی ندای دانش

دخترانه با ظرفیت نیمه خصوصی 20 نفره

پذیرنده دانش آموزان پایه دهم تا دوازدهم،فارغ التحصیلان و دانشجویان

میز های بزرگ و صندلی های ارگونومیک مدیریتی و راحت

کمدهای مجزا و کلید دار

مجهز به آشپزخانه و یخچال و ماکروفر

نظارت محیط با دوربین مدار بسته پیشرفته

پارت بندی مطالعاتی مشخص

فضایی آرام و منظم

مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی

وجود تخت جهت استراحت

رفع اشکال درسی و برگزاری آزمو ن های جداگانه برای هر فرد

چرا به پانسیون مطالعاتی بریم؟

مقاله پیشنهادی:تاثیر مکان مطالعه بر افزایش تمرکز

برای سال کنکور بهتر است از چه خوراکی هایی استفاده کنیم؟اهمیت تغذیه در سال کنکور

نکته‌ی بسیار مهم در تغذیه برای کنکوری‌ها حفظ تنوع غذایی است. بسیاری از داوطلبان، به‌بهانه یا از ترس کمبود وقت یا بی‌توجهی، تنوع غذایی را رعایت نمی‌کنند. در اینجا فهرستی برای‌تان می‌آوریم از خوراکی‌هایی که می‌تواند بهترین عملکرد را برای ذهن شما به همراه داشته باشد.

وعده‌های غذایی

  • ماست: ماست خواب‌آور است، اما فواید دیگر آن به‌قدری است که نتوانید آن را از وعده‌های غذایی حذف کنید. ماست، علاوه بر کمک به گوارش، در عملکرد سیناپس‌های عصبی نقش مهمی دارد.
  • تخم‌مرغ: یادتان باشد که با خوردن تخم‌مرغ کلسترول نمی‌گیرید؛ پس این ماده‌ی غذایی ارزشمند را از حذف نکنید. تخم‌مرغ در تغذیه برای کنکوری‌ها ماده‌ی غذایی بسیار خوبی است؛ بدن شما برای ایجاد انرژی نیاز به ویتامین B12 دارد که فقط در بدن حیوانات پیدا می‌شود. تخم‌مرغ منبع خوبی برای این ویتامین است.
  • ماهی: ماهی یکی از بهترین گزینه‌ها برای قرارگرفتن در تغذیه برای کنکور است.
  • بروکلی: این گزینه اصلاً انرژی‌زا نیست، اما عملکرد بسیار شگرفی برای بهبود کارایی مغز دارد.
  • برگ‌های سبز تیره: ماده‌ای که در بدن رابط‌های عصبی جدید می‌سازد ویتامین K است. آن را می‌توانید در همه‌ی برگ‌های سبز تیره پیدا کنید.

میوه

  • پرتقال: کافی است چند روز آن را در وعده‌ی صبحانه جای دهید تا تأثیر شگرف آن را خودتان احساس کنید.
  • انگور: نه‌تنها سرشار از آنتی‌اکسیدان است، پلی‌فنول دارد و رسوراتول که عملکرد حافظه را بسیار بهبود می‌بخشد.
  • موز: پتاسیم و قند طبیعی را گنجاندن موز در برنامه تغذیه برای کنکور تأمین کنید.
  • انبه: اگر قرار باشد چربی و قند لازم برای مغز را تأمین کنید، بهترین گزینه همین میوه است.
  • سیب:این میوه به‌شدت اضطراب را کاهش می‌دهد.

تنقلات

  • انواع مغزها: همین ابتدا باید یادآوری کنیم که بادام‌زمینی مغز نیست و جزو «حبوبات» است. همه‌ی مغزها را می‌توانید به‌عنوان میان‌وعده نوش جان کنید. مخصوصاً برای کلسیم و فسفر و آهن به سراغ بادام بروید.
  • شکلات تلخ: شکلات تلخ ۷۵ درصد سرشار از فیبر، آهن، منیزیم و فلاونول است. این ترکیب هم جریان خون را بهبود می‌دهد، هم عملکرد قلب را منظم می‌کند و هم برای حافظه مفید است. کاربرد مهمی که در تغذیه برای کنکوری‌ها دارد وجود کافئین و فئوبرومین به‌صورت همزمان در آن است که کارکرد آن را از قهوه مؤثرتر می‌کند

نوشیدنی

  • دمنوش‌: بهترین جایگزین برای قهوه و چای دمنوش است. دمنوش نعنا تمرکز را زیاد می‌کند، زعفران نشاط‌آور است، مریم‌گلی اضطراب و تنش را کم می‌کند و از همه جذاب‌تر، با بهبود ارتباط دو نیم‌کره‌ی مغز، تمرکز منطقی را افزایش می‌دهد.
  • آب: مهم‌ترین ماده‌ای که می‌توانید در نوش‌جان‌کردن آن افراط کنید آب است. با افزودن آب در رژیم خود هنگام درس خواندن مغزتان را هیدرات نگه دارید؛ سردرد، کندشدن واکنش‌ها و کارایی مغز و حساسیت به نور و صدا از عوارض کم‌آبی است.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا