آموزشگاه ندای دانشانگیزشیمشاوره کنکور سراسری

تکنیک ضربدر و منها چیست؟

تکنیک ضربدر و منها چیست؟

اگه شما هم از آن دسته داوطلبانی هستید که می‏خواهید در آزمون های آزمایشی و کنکور زمان رو به خوبی مدیریت کنید و وقت کم نیارید حتما تکنیک ضربدر و منها رو اجرا کنید.

شاید بشه گفت یکی از اصلی‏‏ ترین  تفاوت هایی که کنکور با امتحانات تشریحی مدرسه داره زمان محدود پاسخگویی به سوالات در کنکور هر ساله ما شاهد این موضوع هستیم خیلی از دانش آموزان معدل ۲۰ هستند اما فقط تعداد کمی از اون‏ها رتبه های خوبی در کنکور کسب می‏کنند.

حالا شاید براتون این سوال پیش بیاد این افراد چه کسانی هستند؟ کسانی که در مدت زمان کم میتونن به بیشترین تعداد سوالات جواب بدن.

مدیریت زمان در جلسه کنکور موضوع خیلی مهمی است

شاید این حرف از بچه‏ هایی که کنکور دادن خیلی شنیده باشید که میگن ما اگر زمان بیشتری داشتیم میتونستیم به تعداد سوالات خیلی بیشتری جواب بدیم،به طور کلی میتونیم بگیم شاید اگر در کنکور زمان محدود نبود ما هر سال چندین رتبه 1 داشتیم!!

اما تفاوت کسی که رتبه 1 میشه چیه؟ هنر رتبه ۱ این هست که اینقدر تسلط پیدا کرده که تونسته در مدت زمان محدود به این سوالات جواب درست بده.

تکنیک ضربدر و منها چیست؟

در جلسه کنکور طراح سوال علاوه بر اینکه میخوان سطح سواد دانش ‏آموزان را بسنجند این موضوع که یک دانش ‏آموز چقدر میتونه جلسه کنکور به بهترین حالت مدیریت بکنه هم مدنظر قرار میدن به همین دلیل گاهی سوالات اول و وسط دفترچه دشوار هستن و سوالات آخر دفترچه سوالات راحتی هستن.

در این صورت  اگه شما تمام وقتتون رو بگذارید روی سوالات اول و وسط دفترچه و نرسید حتی سوالات آخر دفترچه رو بخونید که شاید سوالات ساده ای باشن خیلی ضرر می کنید.

شما باید جوری وقتتون رو تنظیم کنید که حداقل سوالات ساده تر رو بتونید جواب بدید به طور مثال در کنکور سوال اول درس فیزیک که شاید خیلی سخت باشه با سوال آخر فیزیک که شاید خیلی راحتتر باشه هر دو به یک اندازه نمره دارن و این درست برعکس امتحانات مدرسه که معمولا سوالات سختتر و وقت گیرتر نمره بیشتری دارن و خیلی از دانش ‏آموزان به این نکته توجه نمی‏کنند.

به طور خلاصه میشه گفت کسی که زمان زیادی صرف سوال سخت اول کرده و حتی درست هم جواب داده اما نرسیده چهارتا سوال آخر دفترچه رو که سوالات راحتی بودن بخونه و جواب بده ضرر کرده چون چهارتا امتیاز از دست داده و فقط یک امتیاز به دست آورده.

در هر کنکور سراسری هر درس تعدادی سوال سخت، آسون و سوال وقت گیر داره که باید اینها رو شناسایی کنید و دور اول از سوالات وقت گیر حتی اگه بلد هستید جواب بدید،بگذرید.

دور اول؛ شناسایی سوالات ساده، وقت گیر، غیرقابل حل

1-سوالات ساده: اگه سوالی ساده بود و دیدید که در همون وقت قانونی خودش میتونید بهش جواب بدید همون لحظه بهش جواب بدید.

مثلا یک سوال غیر حل کردنی درس فیزیک رو می بینید چون قبلا مشابه این سوال رو حل کردید تقریبی میدونید در یک دقیقه میتونید بهش جواب بدید و این مبحثی که سوال ازش اومده قبلا تست های این شکلی رو کار کردید و اطلاع دارید که اینجور تست ها وقت گیر نیستن.

۲-سوالات شک دار و زمان بر: کنار این سوالات علامت ضربدر بزنید و ازشون عبور بگذرید تا بعدا برگردید بهشون جواب بدید. جدیت و دقت در اجرای این تکنیک اینجا اهمیت پیدا میکنه که شما در دور اول بتونین با شجاعت از اینجور سوالات بگذرید.

باید قدرت «نه گفتن» و عبور از این سوالات رو داشته باشید تا وقت کم نیارید چون ممکنه سوالات صفحه آخر دفترچه خیلی راحت تر باشن و بتونید در زمان باقی مانده بهشون جواب بدید.

یادتون باشه سوال اول فیزیک هرچقدر هم سخت باشه با سوال آخر فیزیک در دفترچه که ممکنه خیلی راحت باشه در نهایت یک امتیاز دارن. سوالات یک درس در کنکور و آزمون ها بر خلاف سوالات امتحانات تشریحی مدرسه همه یک نمره برابر دارن.

هر وقت رسیدید به اینجور سوالات باید به خودتون بگید «وقتی برا من وقت‏گیره بقیه عمرا نمیتونن جواب بدن! پس میرم سوال بعدی». حتی رتبه اول کنکور هم همه درس ها رو ۱۰۰ درصد نمیزنه و قطعا یه سری سوالات رو بلد نیست یا براش وقت گیر هستن.

تکنیک ضربدر و منها چیست؟

۳-سوالات سخت و غیرقابل حل: سوالاتی که میدونیم حتی با داشتن وقت زیاد هم نمیتونیم بهشون جواب بدیم

مثلا اون مبحثی که این سوال ازش اومده رو اصلا نخوندیم بلد نیستیم یا میدونیم که اصلا این تیپ سوال رو نمیتونیم حل کنیم حتی با داشتن زمان بیشتر. این سوالات رو هم از کنارشون خیلی ریلکس رد میشیم و یک علامت منها میزنیم.

در دور اول باید سوالات ساده رو در مدت زمانی کمتر از مدت زمانی که برای او درس در دفترچه در نظر گرفته شده جواب بدید و از هر درس چند دقیقه برای دور دوم برای پاسخگویی به سوالات وقتگیر ضربدار ذخیره کنید.

دور دوم؛ پاسخ به سوالات وقت گیر ضربدردار

تا اینجا خیالتون راحته که هیچ درسی رو سفید نگذاشتید و از خیلی از رقبا که وقت کم اوردن و ممکنه یک درس رو سفید بگذارن جلو افتادید و این نکته رو هم باید مدنظر داشته باشید این که شما همه دروس متوسط بزنین خیلی بهتر از این که شما یک درس خیلی بالا بزنین و یک درس سفید بزارین و اصلا به سوالاتش جواب ندین.

در دور دوم که وقت اضافه آوردید میتونید برید سراغ سوالات ضربدر دار تا با آرامش بیشتر در وقت اضافه بهشون جواب بدید.

میتونید این بار از درسی که  قوی تر هستید یا درسی که ضریب بالاتری داره شروع کنید و سوالات ضربدر دار اون درس رو اول جواب بدید.

برای تعیین وقت مشاوره با مهندس محمودی 
با شماره تلفن های آموزشگاه ندای دانش تماس حاصل نمایید
77951352
77951357
77943704
77951345

تکنیک ضربدر و منها چیست؟

روزی چند دقیقه تمرین شناسایی نوع سوالات بدون جواب دادن

اجرای این روش فقط در جلسه‌ی آزمون کافی نیست و باید در طول هفته هم این روش رو روی تست‌ها اجرا کنید تا بتونید د. اجرای درست این تکنیک نیاز به تمرین داره. در همه آزمون های آزمایشی حتما از ضربدر و منها استفاده کنید.

خوبه که روزی پنج دقیقه وقت بگذارید از همون مبحثی که خوندید یا چند روز قبل خوندید یک مجموعه تست فقط نگاه کنید نیازی نیست حل کنی و فقط نگاهی به تست ها بندازید و تشخیص بدید که این سوال ساده است و در وقت قانونی میتونید بهش جواب بدید، یا این سوال وقت گیره و این یکی  اصلا بلدش نیستید.

در واقع تمرین کنید فقط سوالات سخت و آسون و وقتگیر رو شناسایی کنید تا عادت کنید. روزی پنج دقیقه وقت زیادی از شما نمیگیره ولی تمرین خیلی خوبیه واسه مدیریت زمان سر جلسه ازمون و کنکور سراسری.

آرامش بیشتر در جلسه کنکور با تکنیک ضربدر و منها

این روش علاوه بر اینکه باعث میشه وقت کم نیارید و حداقل مطمئن بشید سوالات ساده ای که شاید دیگران وقت کم میارن جواب بدن رو شما جواب دادید، باعث میشه آرامش خاطر بیشتری پیدا کنید و سرجلسه آزمون استرس کمبود وقت نگیرید.

دیدیم داوطلب هایی به خاطر استرس کمبود وقت و عجله کردن در دقایق آخر آزمون حتی یک صفحه کامل از دفترچه سوالات رو اصلا ندیدن!

تکنیک ضربدر و منها قدرت «نه گفتن» میخواد

نکته مهمی که در تکنیک ضربدر و منها هست اینه که بتونید اراده و هیجان خودتون رو کنترل کنید.

خیلی با اراده از سوالات وقت گیر یا سوالاتی که میدونید سخت هستن تا حالا مشابه اینا رو ندیدید و تازه الان برای اولین بار میخواهید بهشون فکر کنید و مطمئنید بلدشون نیستید بگذرید، برید سوالات بعدی که آسون تر هستن رو جواب بدید.

مدیریت هیجان هم یعنی اینکه هیچ درسی رو واسه صد در صد نرید سر جلسه کنکور اگه واقعا در حد صد تسلط ندارید.

شاید امسال یک درس که اتفاقا شما خوب خوندید سخت تر از حد معمول بدن و شما بخواهید به همه یا بیشتر سوالات اون درس جواب بدید حیفتون میاد این همه خوندید جواب ندید هیجانی بشید بخواهید حتما جواب بدید و نمره منفی بگیرید! سر جلسه باید هیجان رو کنترل کنید.

پرورش تفکر-مشاوره کنکورندای دانش

اهمیت خواب در سال کنکور-کنکور1402

راهکارهای تمرکزبر درس خواندن-کنکور1402

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا