آموزشگاه ندای دانشانگیزشیمشاوره تحصیلی دانش آموزانمشاوره تحصیلی مدارسمشاوره کنکور سراسری

عوامل موفقیت در کنکور سراسری چیست؟✅مشاوره کنکور✅

1-در مسیر قرار گرفتن:

اگر بخواهد روی موضوعی به طور جدی کار کند ، باید خود را در مسیر اصلی آن موضوع قرار دهد . برای مثال ، اگر فردی بخواهد وارد یک رشته ورزشی شود از لباسش گرفته تا نوع تمرینات ورزشی و نحوه ی تغذیه اش ، باید دقیقا” در جهت آن ورزش خاص باشد تا نتیجه دلخواه خود را بگیرد .

پس در وهله اول باید حس کنکور داشته باشد . یعنی هر کس او را ببیند ، بفهمد که او یک کنکوری است . یعنی با سالهای قبل تفاوت داشته باشد ، کارهای جنبی را کم کند ، و به این باور برسد که امسال تنها یک کار تعریف شده دارد و آن هم موفقیت در کنکور است . و از کنار بسیاری از چیزها را که بزرگ نیستند بگذرد.

عوامل موفقیت در کنکور سراسری چیست؟

2-داشتن هدف:

انتخاب هدف ، یکی از ضرورت‌های زندگی است که اگر آگاهانه انجام نشود، نا‌آگاهانه صورت خواهد گرفت. یکی از ضرورت‌های انتخاب هدف ، این است که تمرکز ذهنی را به همراه خواهد داشت.

داشتن ذهنی متمرکز ، یکی از شرط‌های لازم برای موفقیت است. یک ذهن متمرکز قدرت تفکر و خلاقیت دارد و پر از انرژی است، بنابراین می‌تواند در مسایل کنکاش کند و اعماق آنها را ببیند.

نقطه روبروی ذهن متمرکز ،یک ذهن آشفته است. با یک ذهن آشفته نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم و تمام انرژی‌مان صرف کارهای بیهوده می‌شود .

مراحل رسیدن به هدف ها:

-1 لیست بندی هدفها 2-زمان بندی هدفها ( زمان لازم برای رسیدن به هدف) 3- اولویت بندی هدفها 4-ایجاد انگیزه برای هر هدف ( وضوح در هدف) 5- برنامه ریزی برای رسیدن به هدفها 6- اقدام و شروع حرکت در مسیر هدف (تلاش مستمر برای رسیدن به هدف)

3-داشتن نگرش مثبت:

مغز انسانها بسیاری از تصمیم های خود را نه بر اساس واقعیت ها ، بلکه بر اساس پرداشتی که از آن واقعیت ها دارد ، می گیرد .

به عنوان مثال اگر احساس شکست و بدبینی وارد مغز شما شود ، مغز حوادث و شواهدی را مبتنی بر این احساس جمع آوری می کند و آنگاه با ترشح آدرنالین به همه ی اعضای بدن ، فرمان آمادگی در برابر بدشانسی و شکست را صادر می کند و آنها را وادار می کند که خود را با ناکامی و شکست تطبیق دهند . و بالعکس ، اگر احساس موفقیت و شادابی داشته باشد ماده دیگری به نام آندروفین ترشح می شود که فرد را برای رسیدن به پیروزی آماده می کند .

البته نباید نگرش مثبت را با ذهنی گرایی غیر واقعی اشتباه گرفت . ذهنی گرایی غیر واقعی نوعی خوش خیالی کودکانه است که در نهایت فرد را دچار اندوه می کند .

در حالیکه مثبت نگری فرد را از نامیدی و یاس دور می کند و توان او را بالا می برد.

4-خود باوری:

اینکه انسان چه اندازه خود را می‌شناسد و خود را می‌پذیرد، در رفتار و عمل او منعکس می‌شود. رفتارهایی که فرد از خود در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد نشانگر درجات خود باوری او است.

البته گاهی افراد به خود باوریهای کاذبی نیز دچار می‌شوند که از لحاظ شدت و حدت پافشاری آنها در برخی ویژگیها قابل تشخیص است. در هر حال داشتن درجات متعادلی از ویژگیهای زیر نشان از خودباوری خوب و مؤثر در فرد دارد.

عوامل موفقیت در کنکور سراسری چیست؟

اردوی مطالعاتی نوروز 1402

عوامل موفقیت در کنکور سراسری چیست؟

استقلال عمل

در مورد مسائلی که مربوط به زندگی خود است با استقلال بیشتری عمل می‌کند. به دیگران وابسته نیست مگر در زمانی که چنین ارتباطی با دیگران با انجام عملی لازم و ضروری باشد.

چنین فردی می‌داند که در امور زندگی خود بایستی خود عمل کند و شخصا فعالیتهایش را انجام دهد و همچنین می‌داند که برخی فعالیتها نیاز به همکاری دیگران دارند.

اما فردی که دارای خود باوری بسیار پائین است مستقل عمل نمی‌کند، وابسته به دیگران است و حتی شاید در مسائل کاملا شخصی احتیاج به دخالت دیگران داشته باشد. فردی با خود باوری کاذب حتی در اموری که نیاز به همکاری دیگران دارند نیز تمایل به استقلال عمل دارد.

مسئولیت پذیری

خود باوری خوب موجب می‌شود فرد مسئولیت پذیر باشد. مسئولیتهای مختلف را در زندگی دور و بر خود می‌پذیرد، حال این مسئولیت می‌تواند شامل اموری جزئی مثل شستن ظروف یا نظافت منزل باشد، یا مسئولیتهای بزرگتر در گروههای کلاسی ، مدرسه یا گروههای ورزشی و … . چنین فردی بی تفاوت نیست و قبلا از توصیه دیگران اغلب اقدام به عمل می‌کند. نقش و حضور این افراد و مسائل مختلف زندگی و جامعه کاملا پر رنگ است .

استقلال فکر

افراد خود باور خودشان تصمیم می‌گیرند، فکر می‌کنند و مسیر فکری خود را در زمینه‌های مختلف تعیین می‌کنند. بر اساس خط مشی فکری خود به امور زندگی پاسخ می‌دهند و براحتی از افکار و عقاید دیگران تبعیت نمی‌کنند، مگر اینکه با تحلیل و بررسی آن افکار را در جریان فکری خود بپذیرند و ادغام کنند.

عوامل موفقیت در کنکور سراسری چیست؟

آگاهی از ویژگیهای مثبت و منفی خود

افراد خود باور پیچ و خم شخصیت و درون خود را بررسی می‌کنند و به همان اندازه که می‌دانند کاستیهایی دارند و باید به فکر جبران آنها باشند . ویژگی خوب و کامل خود را همواره مد نظر دارند، به آنها افتخار می‌کنند و همواره مقابل چشم خود دارند.

افرادی با خود باوری ضعیف شناخت خوبی از خود ندارند و آگاهی کاملی از ویژیگیهای خود ندارد و این ابهام موجب می‌شود ضعفها و ویژگیهای منفی را گسترش داده و باور خود را در مورد خود خدشه دار سازد.

دوری از تقلید

افراد خود باور خود را به همان شکل که هستند می‌پذیرند، بنابراین کمتر از افراد خود باور پائین اقدام به تقلید از دیگران در زمینه‌های مختلف می‌کنند. دوست دارند به همان شکل و قیافه خودشان باشند و افکار خود را داشته باشند، تمام مسائلی که به آنها مربوط می‌شود را نیز به همان شکل باور دارند می‌پذیرند.

مثلا خانواده ، شغل و … بنابراین به دنبال این نیستند که از کارهای دیگران تقلید کنند و یا مثل آنها باشند.

موفقیت در زمینه‌های مختلف زندگی

افراد خود باور شناخت صحیحی که از خود دارند بهتر از بقیه به پرورش توناییها و استعدادهای خود می‌پردازند و آنها را در جهت درست هدایت می‌کنند.

فرد خود باوری که می‌داند استعداد هنری ندارد، وقت و انرژی خود را صرف کسب هنر نمی‌کند و مثلا اگر می‌داند در زمینه تجارت یا تحصیل و … استعدادهایی دارند به پرورش آنها اقداام می‌کند و در آن زمینه موفق و موفقتر می‌شود .

با وجود تأثیری که این ویژگی هاکه فرد از محیط خود می‌پذیرد، اما این به معنی عدم تأثیر فرد روی خود باوری خود نیست.

به عبارتی فرد بزرگسال براحتی می‌تواند درجه خود باوری خود را از خویش تغییر دهد. اجازه دهد تأثیرات محیطی به کاهش آن اقدام کنند یا با مقاومتی که از خود نشان می‌دهد دائما در تلاش برای افزایش خود باوری خود باشد .

عوامل موفقیت در کنکور سراسری چیست؟

روش صحیح برنامه ریزی هفتگی و ماهانه کنکور 1402

تکنیک های مطالعه ‏ی موثر برای کنکور 1402

شماره تلفن های آموزشگاه ندای دانش تماس حاصل نمایید

77951352

77951357

77943704

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا