آموزشگاه ندای دانشمشاوره تحصیلی دانش آموزانمشاوره تحصیلی مدارسمشاوره کنکور سراسری

راهکارهایی برای مدیریت استرس کنکور✅مشاوره کنکور✅

یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین اتفاقات در زندگی اغلب افراد کنکور است و به دلیل همین اهمیت است که این آزمون برای خیلی از افراد شرکت کننده  استرس بسیار زیادی به همراه دارد که این استرس و اضطراب اگر تحت کنترل قرار نگیرد می تواند در نتیجه دانش آموز تاثیر منفی بسیار مخربی بگذارد و آینده فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

برای حل یک مشکل لازم است ابتدا دلایل بوجود آمدن آن را بشناسیم و بررسی کنیم و با شناخت این عوامل می توانیم مشکل را بهتر مدیریت کنیم.

یکی از دلایل بروز استرس در بین داوطلبان نداشتن آمادگی کافی برای هدف مورد نظر است. این نداشتن آمادگی می تواند دلایل مختلفی مثل پشتکار کم، نداشتن تمرکز و یا مهمتر از همه، فراموشی مطالب باشد.

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار در استرس دانش آموزان کنکوری داشتن توقعات نادرست خانواده و اطرافیان است که شاید با علاقه و یا استعداد دانش آموز همسو نباشد این مسئله به ویژه در بین داوطلبان رشته تجربی بسیار دیده می‏شود که همین موضوع باعث ایجاد استرس بسیار زیادی در دانش آموز می‏شود و حتی این عامل می‏تواند موجب تصمیم گیری اشتباه در زمینه انتخاب رشته دانشگاهی دانش آموز نیز بشود.

در ادامه به مواردی میپردازیم که با انجام آن ها می‏توانیم استرس ناشی از کنکور را به میزان بسیار زیادی کنترل کنیم

1-کنترل استرس با هدف گذاری

داوطلبان لازم است قبل از هر چیز هدف خود را تعیین کنند و بعد از آن اقدام به مطالعه کنند.

با توجه به زمان باقیمانده برای کنکور و رشته و محل انتخابی داوطلب،بهتر است که درصدهای قبولی در این رشته محل را از روی رتبه و نمره داوطلبان سال های قبل استخراج شود

مقاله پیشنهادی:استرس امتحان چیست؟

2-برنامه ریزی

برای موفق شدن در هر هدفی لازم است که ما یک برنامه واضح و مشخص داشته باشیم و مهم ترین نکته این است که برنامه ریزی  بایستی با ویژگی های شخصیتی، تعداد دروس و هدف دانش آموز مطابقت داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟(10گام برای برنامه ریزی موفق)

3-داشتن اعتماد به نفس

یکی از عوامل مهم در رسیدن به موفقیت در کنکور داشتن اعتماد بنفس است  اگر شما به ظرفیت و توانایی خود اعتماد نداشته باشید و خود را در آن جایگاهی که آروزیش را دارید تجسم نکنید متعاقبا تلاش لازم در جهت رسیدن به این آرزو  را نخواهید کرد و به این نکته نیز توجه داشته باشید.

4-احساس مسئولیت داشتن

برخی از افراد برای این که مسئولیت یک انتخاب سخت را بر عهده نگیرند سعی می‏کنند از انجام کارهای سخت پرهیز کنند زیرا هر انتخابی در ما احساس مسئولیت ایجاد می‏کند.

5-داشتن تغذیه مناسب

تغذیه نیز در کاهش استرس کنکور نقش اساسی دارد. ویتامین های گروه B که در موز، آجیل، حبوبات، محصولات لبنی، گوشت قرمز، ماهی و سبزیجات با برگ سبز وجود دارند، می توانند باعث نشاط و انرژی شوند.

همچنین ویتامین های گروه C که در مرکبات، گوجه فرنگی، بروکلی و… نیز برای کاهش استرس بسیار موثر هستند. از دیگر مواد غذایی مفید می توان به آجیل، مغزها و غلات سبوس دار مانند جو اشاره کرد که با جذب بالای منیزیم باعث کاهش استرس در افراد می شوند.

مقاله پیشنهادی:اهمیت تغذیه در سال کنکور

6-کنترل استرس با خواب کافی و با کیفیت

در صورتی که فرد خواب مطلوب نداشته باشد، نمی تواند بر روی دروس تمرکز کافی داشته باشد. کم خوابی همواره سبب استرس و خستگی بوده و قدرت یادگیری و حافظه را کاهش می دهد.

بنابراین داوطلبان کنکور باید شام سبکی بخورند و راحت بخوابند. این خواب راحت مخصوصا در شب های نزدیک به کنکور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از دمنوش های آرامبخش، تماشای فیلم های کمدی و پیاده روی های کوتاه به داشتن خواب راحت در شب کنکور کمک خواهند کرد.

مقاله پیشنهادی:چرا هنگام مطالعه خوابمون میگیره؟

7-کاهش استرس با مرور مرتب مطالعات برای فرار از فراموشی

مرور مرتب مطالعات باعث می شود که دروس در ذهن بماند و از طرفی بخش عمده ای از استرس و یا احساس فراموشی از بین خواهد رفت.

خلاصه برداری در مرور و جمع بندی مطالعات کنکور نقش بسزایی دارد. بنابراین در روزهای نزدیک به کنکور، داوطلب با مرور کرده مطالبی که یادداشت برداری کرده است می تواند مطالب مهم را بهتر به خاطر بسپارد.

8-کاهش استرس با استراحت کردن

داوطلبانی که هیچ استراحت و تفریحی ندارند، به مرور شادی و طراوت خود را از دست داده و عملکردشان افت خواهد داشت. بنابراین بهتر است که داوطلبان زمانی را برای شادی و تفریح در نظر بگیرند.

مقاله پیشنهادی:راهکارهایی برای مدیریت استرس کنکور

تغذیه صحیح

تغذیه روز قبل از کنکور نیز به اندازه شب قبل و صبحانه روز کنکور نیز موثر است در ر ادامه به تغذیه در روز کنکور و روز قبل از آن می پردازیم.

شام قبل از کنکور

بهتر است داوطلبان از خوردن غذای سنگین پرهیز کنند چرا که به خاطر استرس زیاد و افزایش ترشح اسید معده ممکن است تهوع به سراغ فرد بیاید.

بهترین شام برای شب قبال از کنکور جوجه کباب بدون برنج و با چربی کم است.

قبل از خواب

اگر فردا میخواهید سر جلسه کنکور حاضر شوید خوردن شیر و عسل گرم یا یک عدد سیب می تواند به ترشح ملاتونین

در مغز و خواب آرام کمک کند.

صبحانه روز کنکور

اگر شما معمولا صبحانه نمی خورید در روز کنکور نیز خود را مجبور به خوردن نکنید.

صبحانه را زیاد نخورید بلکه در حد تعادل می تواند کافی باشد.

شیر و آب میده مصرف نکنید بلکه یک عدد جای کمرنگ کفایت می کند. غذاهایی با طبع سر مانند پنیر نخورید مگر این که با گردو یا زیره همراه باشد.

غذاهای مفید در صبحانه روز کنکور

نان سنگگ

عسل و گردو و خرما

حلوا شکری و شیره انگور یا کره بادام زمینی

نبات

مواد ممنوع در صبحانه روز کنکور

آب میوه

شیر یا شیر کاکائو

کیک و بیسکوییت

تخم مرغ

شکر، مربا و قند مصنوعی

شکلات صبحانه

تغذیه روز قبل از کنکور

روز قبل کنکور صبح زود بیدار شوید تا عادت کنید. صبحانه را از موادی که ارزش غذایی زیادی دارد میل کنید.

نهار را دیرتر از ساعت 1 صرف نکنید. می توانید همراه با خانواده در یک رستوران غذا بخورید

روز قبل از کنکور پرخوری نکنید به خصوص هنگام ظهر چرا که باعث می شود بخوابید. خواب بعداز ظهر در روز قبل کنکور بسیار بد است.

می توانید پس از نهار 2 یا 3 عدد میان وعده یا شیر یا بستنی بخورید.

سخن آخر

کنکور یکی از مراحل سرنوشت ساز در زندگی بسیاری از افراد است. در این آزمون سخت و نفس گیر، تعداد زیادی از داوطلبان با یکدیگر رقابت می کنند.

اکثر داوطلبان به دلایل مختلف دچار استرس می شوند؛ زیرا همه دوست دارند که از سد رقبا گذشته و در رشته و محل انتخابی خود پذیرفته شوند

 این استرس اگر از حد بگذرد، باعث مشکلات زیادی برای داوطلب می شود و نه تنها او نمی تواند به نتیجه دلخواه خود برسد، بلکه ممکن است با بیماری های جسمی و روحی مختلفی مواجه شود. بنابراین داوطلبان کنکور و والدین آنها باید برای کاهش این استرس تلاش کنند.

رزرو مشاوره ندای دانش
رزرو مشاوره ندای دانش
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا