آموزشگاه ندای دانشانتخاب رشتهدانشگاهمشاوره کنکور سراسریمعرفی رشته های گروه تجربیمعرفی رشته های گروه ریاضی

معرفی رشته شیمی محض

معرفی رشته شیمی محض | شیمی محض (Pure Chemistry) شاخه ای
از علم شیمی است که به مطالعه و بررسی ساختار مواد و شناخت خواص آنها می پردازد. در این رسته دانشگاهی در حقیقت به مطالعه، تحقیق
و توسعه علم شیمی پرداخته می شود.

علم شیمی دامنه گسترده ای دارد و به صورت مستقیم در علوم مختلف
مانند زیست شناسی، زمین شناسی، بیولوژی، بیوشیمی، بیوتکنولوژی، صنایع معدنی، پتروشیمی، همچنین کمک به مهندسی، پزشکی، داروسازی و غیره کاربرد دارد. این درس به مطالعه کامل ترکیبات شیمیایی،
ساختار، خواص و ویژگی های ماده، کنترل آزمایشگاهی فرآیندهای شیمیایی و همچنین تهیه، استخراج یا سنتز مواد متفاوت می پردازد. علاوه بر آن، مطالعه در مورد چگونگی انجام واکنش های شیمیایی
و ارتباط و قوانین مربوط به آنها را نیز مورد تحقیق و بررسی قرار می دهد.

این درس دربرگیرنده گستره وسیعی از کاربردها در تهیه غذا، حفاظت از محیط زیست، بهبود امکانات بهداشتی، رفاه عمومی و کاربردهای نظامی است. همچنین برای افرادی که تمایل به کار تحقیقاتی تیمی
دارند و از نظر جسمی توانایی کار در شرایط سخت‌تر
(از قبیل محیط کار آلوده به
بخارات ترکیبات شیمیایی) را دارا هستند مناسب است. همچنین با توجه به حجم بالای نیازمندی کشور به تولید
مواد اولیه با ارزش از یک طرف و علم قابل اتکای فارغ التحصیلان آن از
طرف دیگر، این برای کسانی که علاقه بالایی به کارآفرینی و خود اشتغالی دارند نیز مناسب است.

به طور کلی _ معرفی رشته شیمی محض

همچنین برای افرادی که علاقه زیادی به فهم و درک عمیق از
مفاهیم و نظریه‌های نوین در مورد مواد و پیچیدگی های خلقت دارند بسیار مناسب است،
چرا که به عنوان یک علم پایه، قابلیت ورود به اکثر علوم از طریق این محیا است و
در کنار آن امکان ادامه تحصیل در مقاطع دکتری و حتی فوق دکتری نیز به
راحتی در ایران و سایر کشورهای جهان برای محققین زیر شاخه‌های آن وجود دارد.

شاید این‌طور بتوان به آن نگاه کرد که افراد علاقه‌مند به این، به دنبال نظریه‌ها یا اصول اساسی شیمی هستند. البته در کنار شیمی محض باید به شیمی کاربردی هم اشاره کرد
که این افراد نیز به دنبال حل مسائل علمی در جهان واقعی هستند و این دو در کنار هم،‌
به تعریف و حل مسائل شیمی در زندگی روزمره بشر می‌پردازند.

این درس در سطح کارشناسی بیشتر به مطالعه و بررسی‌ اجمالی‌ ویژگی‌ های‌ مواد و همچنین‌ انجام کنترل‌ بر روی فرآیندهای‌ شیمیایی‌ مربوط می شود. 

دروس مقطع کارشناسی آن علاوه بر واحدهای تئوری، واحدهای عملی یا آزمایشگاهی را نیز شامل شده و فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار از شرایط خوبی برخوردار هستند.

بازار کار آن دارای دامنه گسترده‌ ای بوده و افراد با اتمام دوره تحصیل خود در صنایع و مجموعه های تولیدی مختلف کشور مانند پتروشیمی، پزشکی، صنایع معدنی و همینطور داروسازی امکان فعالیت خواهند داشت.

آشنایی با شیمی محض

به طور خلاصه باید اشاره کنیم، داوطلبان علاقه مند به مباحث شیمی در دانشگاه با دو رسته تحصیلی عموما سر و کار خواهند داشت: شیمی کاربردی و شیمی محض. این دو با اینکه مکمل یکدیگر شمرده
شده و به هم
مرتبط هستند، اما تفاوت‌ های
بسیار منحصر به فردی نیز با هم دارند.

این درس همانند فیزیک، زیست و ریاضی در دسته علوم بنیادی و علوم پایه ‌ای قرار می گیرد. این رابطه تنگاتنگ و مهمی با کلیه شرکت ها و کارخانه های تولیدی در صنایع مختلف دارد. توجه داشته باشید که با توجه به نیاز ضروری این مراکز به نیروهای مختصص در امور تحقیقات و کنترل فرآیند ها، همیشه نیازمند به یک کارشناس شیمی توانا می باشند.

دانشجویان در سطح کارشناسی، با روش های تحقیق، مطالعه و بررسی، آشنایی با ساختار، خواص و ویژگی های ترکیبات و همچنین کنترل آزمایشگاهی فرآیند های شیمیایی آشنا می شوند. هدف از شیمی محض تربیت افرادی است که بتوانند در زمینه های آموزش در دبیرستان ها، دانشگاه ها، موسسات آموزشی و موسسات تحقیقاتی خدمت کنند. علاوه بر آن، می توانند به عنوان کمک پژوهشگر در کارهای تحقیقاتی و یا کارشناسان مورد نیاز صنایع مختلف شیمیایی کار کنند.

نکته _ معرفی رشته شیمی محض

لازم به ذکر است که شیمی محض تنها در مقطع کارشناسی (لیسانس) وجود دارد و دانشجویان می توانند در مقاطع کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) و دکترا (PHD) در هر یک از زمینه ‌ها و گرایش های تخصصی شیمی تحصیل نمایند.

این درس از زیر مجموعه های کنکور تجربی در
انتخاب رشته کنکور سراسری می باشد. پذیرش در شیمی محض در دانشگاه های دولتی (روزانه و شبانه)، پیام نور، غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد صورت می گیرد. توجه داشته باشید که نحوه پذیرش در آن هم به شکل قبولی در آزمون و هم به صورت بدون کنکور (بدون آزمون) و صرفا با سوابق تحصیلی انجام می شود.

شیمی محض برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان شیمی محض در وهله اول باید به علم شیمی علاقه ‌مند باشند. از طرفی دارای روحیه خلاق، ذهنی پویا و جستجوگر باشند. همچنین با استفاده از مهارت های ذهنی و استدلالی بالای خود، بتوانند برای حل مسائل، رویکرد و راه حل های منطقی پیدا کنند. این افراد بهتر است که صبور، منظم، دقیق و با پشتکار باشند.

از آنجایی که درصد زیادی از کارهای مربوط به آن در محیط آزمایشگاهی انجام می گیرد، بنابراین دانشجویان باید به آزمایشگاه و کارهای آزمایشگاهی علاقه مند باشند. از طرفی دیگر، در طی دوره تحصیلی،
نکات ایمنی در آزمایشگاه به
دانشجویان آموزش داده می شود،
با این حال بایستی کار با مواد شیمیایی به ویژه مواد
خطرناک و سمی را به خوبی بلد باشند. همچنین این افراد حساسیت های شدیدی و غیر قابل کنترلی نسبت به این مواد شیمیایی نداشته باشند.

شیمی محض برای افرادی که به انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی تمایل دارند مناسب می باشد. زیرا از علوم بنیادی است، بنابراین به وسیله آن می توان به سایر علوم نیز وارد شد. به بیان دیگر، برای کسانی که علاقه مند به فهم عمیق از مفاهیم و نظریه های نوین دارند انتخاب خوبی می باشد. توجه داشته باشید که دانشجویان و فارغ التحصیلان شیمی محض باید از لحاظ جسمی، توانایی کار در شرایط سخت و ساعات طولانی را داشته باشند.

تفاوت شیمی محض و شیمی کاربردی

در شیمی‌ کاربردی‌، دروس‌ پایه‌ شیمی‌ کمتر مطالعه‌ می‌ شود و دانشجو یکسری‌ از دروس‌ مربوط‌ به‌ مهندسی‌ شیمی‌ مثل‌ اصول‌ صنایع‌ شیمیایی‌ و تصفیه‌ آب‌ و فاضلاب‌ را می‌ گذراند.

می‌ توان گفت که فارغ‌التحصیل شیمی محض در شروع یک فعالیت صنعتی نقش دارد چرا که راهکارهای تئوریک ساخت یک ماده را ارائه می‌ دهد و سپس یک فارغ‌ التحصیل شیمی کاربردی طراحی نیمه‌ صنعتی ماده مورد نظر را ارائه می‌ دهد.

بازار کار و آینده شغلی فارغ التحصیلان شیمی محض

مهمترین ضعف شیمی محض در ایران، کمبود بازار کار و در واقع بی توجهی به آن می باشد. با این حال، اشخاصی که از سطح علمی خوبی برخوردارند، بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار خواهند شد و حتی می توانند در یکی از زمینه های زیر فعالیت کنند.

  • مدیریت واحد های کوچک تا بزرگ تولید کننده مواد شیمیایی
  • سرپرست و یا کارشناس آزمایشگاه های شیمی (مانند آزمایشگاه های استاندارد)
  • کار به عنوان مسئول فنی یا مسئول فروش شرکت ها یا کارخانه های تولیدی مواد شیمیایی
  • کار به عنوان اپراتور دستگاه های آنالیز کمی و کیفی در مراکز خصوصی و یا دولتی
  • فعالیت به عنوان سرپرست،کارشناس و یا مدیر خط تولید در شرکت ها و کارخانه های مختلف تولیدی
  • فعالیت به عنوان سرپرست،کارشناس و یا مدیر کنترل کیفیت در شرکت ها و کارخانه های مختلف تولیدی
  • ارائه انواع خدمات آموزشی در مدارس، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و مراکز آموزش عالی کشور
  • فعالیت به عنوان کارشناس توسعه و تحقیقات در شرکت های دانش بنیان و یا سایر مراکز تولیدی جهت ارائه طرح های پژوهشی
  • مشاور در زمینه تولید و بهینه سازی محصولات در مراکز تولید مواد شیمیایی، صنایع دارویی، صنایع بهداشتی و آرایشی، صنایع پتروشیمی، صنایع رنگ و رزین، صنایع پلاستیک و لاستیک، صنایع الیاف، مواد غذایی و …

لازم به ذکر است که فارغ التحصیل شیمی محض در شروع یک فعالیت صنعتی نقش مهمی ایفا می کنند، زیرا باید بتوانند راهکار های تئوری و نظری ساخت یک ماده را ارائه دهند.

وضعیت ادامه تحصیل در این رشته _ معرفی رشته شیمی محض

این درس در داخل کشور در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش‌هایی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، قابل دنبال کردن است. در سطح کارشناسی معمولا اکثر دانشگاههای سراسری تجهیزات و آزمایشگاه‌های مجهز جهت آموزش را دارا هستند.

در سطوح تحقیقاتی دوره کارشناسی ارشد و دکتری، جهت کسب دانش همپای دیگر دانشگا‌ه‌های دنیا به مواد و تجهیزات آنالیزی متعددی نیاز است؛ متاسفانه این موارد تنها در برخی از دانشگاه‌های برتر و مجهز‌تر کشور در دسترس هستند و لذا تلاش برای ورود به این دانشگاه بسیار حائز اهمیت است.

امکان تحصیل در خارج از کشور چگونه است؟ _ معرفی رشته شیمی محض

گفتنی است که هم‌اکنون در اکثر کشورهای جهان برای انجام
کارهای تحقیقاتی در حوزه شیمی
بودجه بالایی در نظر گرفته می‌شود؛
از همین رو دانشجویانی که تمایل دارند در مقاطع کارشناسی ارشد،
دکتری و یا حتی فوق دکتری در خارج از کشور ادامه تحصیل دهند از شانس پذیرش بالایی برخوردار هستند و حتی می‌توان گفت میزان این شانس از شانس پذیرش دانشجویان دیگر درس های علوم پایه به مراتب بیشتر است. بدیهی است که ادامه تحصیل در آن در خارج از کشور از طریق پرداخت هزینه شخصی و یا دریافت بورسیه امکان‌پذیر است.

برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر شیمی در دانشگاه‌های امریکا دارا بودن نمره زبان بالا و همچنین مدرک GRE ضروری است . به منظور گرفتن پذیرش
دانشگاه‌های کانادا و استرالیا،
داشتن مدرک زبان برای اکثر دانشگاه‌ها کافی است.

در حال حاضر نیز تعداد زیادی از دانشجویان شیمی در ایران به دلیل شرایط کاری مناسب بعد از فارغ التحصیلی، دانشگاه‌های این دو کشور را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب می کنند. برای پذیرش در دانشگاه‌های اروپایی نیز در آن، معمولا داشتن نمره زبان در کنار پیشینه علمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورتی که دانشجو قصد ادامه تحصیل با هزینه شخصی را داشته باشد، معمولا شرایط پذیرش به مراتب ساده‌ تر است.

آموزشگاه ندای دانش با بیش از بیست سال تجربه در زمینه کلاس کنکور، مشاوره و انتخاب رشته میتواند شمارا در این مسیر همراهی کند و یارای شما باشد.

آدرس ما: ضلع شرقی میدان هفت حوض، کوچه فاطمه زهرا، پلاک 11

تلفن: 77951352

77951357

77943704

77944371

09912990830

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا