آموزشگاه ندای دانشاخبار مرتبط با کنکور سراسریانتخاب رشتهمعرفی رشته های گروه ریاضی

معرفی رشته مهندسی نفت

مهندسی نفت یکی از رشته های زیرگروه ریاضی است که در اختیار داوطلبان قرار می‏گیرد.

مهندسی نفت چیست؟ یک رشته مهندسی با مفاهیم مربوط به نفت و بنزین است. مهندسی نفت دانش و فناوری اکتشاف منابع زیرزمینی را بررسی می‌کند. برخی از دانشگاه‌ها در کشورهای خارجی مهندسی نفت را به مهندسی منابع انرژی تغییر داده‌اند.

با توجه به این که کشور ایران در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است و همانطور که میدانید یکی از کشورهای نفت خیز در جهان محسوب می‌شود.به همین دلیل مهندسی نفت در ایران اهمیت زیادی دارد.

رشته مهندسی نفت چیست؟

نفت به عنوان اصلی‌ترین منبع انرژی در جهان شناخته می‌شود.

مهندسی نفت به فعالیت‌های مربوط به تولید هیدروکربن‌ها مربوط می‌شود که نتیجه آن تولید نفت خام و گاز طبیعی است. نفت خام ترکیبی از کربن، هیدروژن، مقداری نیتروژن، اکسیژن و گوگرد است. مهندسی نفت با هدف افزایش تولید و بهره‌برداری نفت از اعماق زمین مهندسان نفت را آموزش می‌دهد.

مهندسی نفت ترکیبی از دانش‌های مختلفی مانند ریاضی، زمین شناسی، شیمی، مکانیک، ترمودینامیک و حفاری است.

این بدین معنی است که مهندسی نفت تمامی مفاهیم دانش‌های مختلف را شامل می‌شود. این رشته به داوطلبان آموزش می‌دهد که آن‌ها چگونه فرآیندهای مربوط به نفت را اکتشاف، حفاری و بهره‌برداری کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که رشته مهندسی نفت نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای جهان یک رشته محبوب است.

مهندسی نفت به انگلیسی Petroleum engineering است. همان طور که از نام این رشته نیز مشخص است رشته مهندسی نفت تنها با نفت و اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و انتقال نفت سروکار دارد.

داوطلبانی که به دروس ریاضی، زمین شناسی، فیزیک و زبان انگلیسی علاقه دارند به راحتی امکان پیشرفت در این رشته تحصیلی را دارند.

کارشناسی رشته مهندسی نفت چند سال طول می کشد؟

داوطلبان باید با اطلاعات کاملی به سراغ انتخاب رشته مهندسی نفت بروند. رشته مهندسی نفت در مقطع کارشناسی چند سال طول می‌کشد؟ این رشته در چند ترم در اختیار داوطلبان گروه ریاضی قرار می‌گیرد؟ اکثر رشته‌های مهندسی گروه ریاضی در یک مدت زمان 4 ساله در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

مهندسی نفت نیز مانند سایر رشته‌های گروه ریاضی 4ساله است. البته داوطلبان باید به این نکته توجه داشته باشند که حداقل مدت زمان تحصیل 4 سال و حداکثر مدت زمان تحصیل 6 سال است. داوطلبان گروه ریاضی باید در مقطع کارشناسی این  140 واحد درسی را مطالعه کنند.

مهندسی نفت در 4 سال تحصیلی و 8 ترم تحصیلی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبان در این دوره دروس مختلفی مانند دروس عمومی، دروس پایه، دروس اصلی، دروس تخصصی و دروس اختیاری را مطالعه می‌کنند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که مهندسی نفت گرایش‌های مختلفی دارد و هر گرایش دروس تخصصی خاص خود را دارد. داوطلبان گروه ریاضی که مهندسی نفت را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند باید 20 واحد دروس عمومی، 35 واحد دروس پایه، 42 واحد دروس اصلی، دروس تخصصی 36 واحد و 7 واحد دروس اختیاری را مطالعه کنند.

دروس مهندسی نفت در مقطع کارشناسی به صورت زیر هستند:

  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس پایه: 35 واحد
  • دروس اصلی: 42 واحد
  • دروس تخصصی: 36 واحد
  • دروس اختیاری: 7 واحد

رشته مهندسی نفت مناسب چه کسانی است؟

کدام داوطلبان باید مهندسی نفت را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند؟ مهندسی نفت مناسب کدام داوطلبان است؟ اول از همه داوطلبان باید به این نکته توجه داشته باشند که محیط‌های کاری مهندسی نفت شرایط دشواری دارند. بنابراین داوطلبان باید آمادگی کار در محیط‌های دشوار را داشته باشند.

مهندسان نفت در اکثر مواقع روزها و هفته‌ها یا حتی ماه‌ها از خانه و خانواده خود دور هستند. آن‌ها ساعات کاری طولانی دارند و در اکثر مواقع باید از شهر خود نیز دور باشند. داوطلبان باید تمامی این شرایط را در نظر داشته باشند و با توجه به شرایط مهندسی نفت را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

مهندسی نفت برای داوطلبانی مناسب است که توانایی کار در محیط‌های دریایی و بیابانی را دارند. داوطلبانی که به مفاهیم ریاضی، زمین شناسی، شیمی و مکانیک علاقمند هستند به راحتی می‌توانند موفقیت زیادی داشته باشند.

بازار کار مهندسی نفت برای خانم ها

آیا بازار کار مهندسی نفت برای خانم ها مناسب است؟ قبل از اینکه به سراغ بررسی بازار کار مهندسی نفت برای خانم ها برویم باید به این نکته اشاره کنیم که تمامی داوطلبان خانم بدون هیچ محدودیتی امکان انتخابمهندسی نفت را دارند. مهندسی نفت به هیچ عنوان بازار کار مناسبی برای داوطلبان خانم ندارد. داوطلبان خانم به راحتی نمی‌توانند یک موقعیت شغلی مناسب در مهندسی نفت پیدا کنند.

محیط‌های کاری مهندسی نفت به نحوی است که داوطلبان باید تحت شرایط دشوار کار کنند. مهندسان نفت باید در مکان‌هایی با شرایط نامساعد جوی و اکثر اوقات بر روی سکوی حفاری فعالیت کنند. این شرایط کمی برای داوطلبان خانم دشوار است. لازم است داوطلبان خانم شرایط را در نظر داشته باشند و با توجه به بازار کار و شرایط به سراغ

بازار کار

بدون شک داوطلبان به دنبال رشته‌هایی هستند که بازار کار مناسبی دارد. داوطلبان رشته‌هایی را انتخاب می‌کنند که درآمد بسیار بالایی دارند. اما آیا این شرایط برای مهندسی نفت نیز صدق می‌کند؟ آیا مهندسی نفت بازار کار مناسبی دارد؟مهندسی نفت جزو رشته‌های خاص با بازار کار منحصربه‌فرد است. این بدین معنی است که داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی در هر صنعت و کسب و کاری امکان فعالیت ندارند. بازار کار مهندسی نفت تنها به صنایع پتروشیمی و نفت ایران مربوط می‌شود. فارغ‌التحصیلانی که نمرات بالایی در دانشگاه به دست آورند امکان جذب به وزارت نفت را دارند. سایر داوطلبان نیز می‌توانند در صنایع شیمیایی و گاز به فعالیت‌های خود ادامه دهند. بنابراین بازار کار مهندسی نفت در مقایسه با سایر رشته‌های مهندسی کمی متفاوت‌تر است.

درآمد

یک طرز فکر اشتباه در مورد درآمد مهندسی نفت وجود دارد. اکثر داوطلبان تصور می‌کنند که اکثر مهندسان نفت درآمدهای بسیار بالایی دارند و به عبارت دیگر درآمد آن‌ها به صورت نجومی است. اول از همه باید به این موضوع اشاره کنیم که بازار کار مهندسی نفت شرایط خاص خود را دارد. این بدین معنی است که مهندسان نفت در صنایع خاصی امکان فعالیت دارند. بنابراین درآمد نیز با توجه به بازار کار محاسبه می شود. مهندسان نفت امکان کار در گرایش‌های مختلف را دارند و هر گرایش درآمد متفاوتی دارد. از طرفی دیگر درآمد مهندسان نفت در بخش‌های خصوصی و دولتی نیز متفاوت است. مهندسان نفت بر اساس میزان فعالیت، تخصص و مهارت خود درآمدهای متفاوتی دارند.

معایب و مزایا

مهندسی نفت یکی از رشته‌های گروه ریاضی است که انتخاب اول داوطلبان محسوب نمی‌شود. این بدین معنی است که مهندسی نفت مابین برخی از داوطلبان محبوبیت خاصی دارد. بنابراین داوطلبان باید قبل از انتخاب مهندسی نفت اطلاعات زیادی در مورد آن داشته باشند. مهندسی نفت چه معایب و مزایایی دارد؟

با توجه به گرایش و مهارت مهندسان نفت از درآمد بسیار بالایی برخوردارند. این بدین معنی است که جزو رشته‌های پردرآمد در کشور محسوب می‌شود، زیرا نفت با توجه به شرایط فعلی ایران یک منبع انرژی مهم است.

مهم‌ترین مزیت مهندسی نفت درآمدست. از طرفی دیگر داوطلبان از مقطع کارشناسی تا مقطع دکتری امکان ادامه تحصیل دارند. بنابراین داوطلبان مشکل تحصیل در مقاطع مختلف را ندارند. یکی از مهم‌ترین معایب و چالش‌های این مهندسی به محیط کاری آن مربوط می‌شود. مهندسان نفت در دفاتر مهندسی مشغول به کار نمی‌شوند. آن‌ها در محیط‌های میدانی نفت و گاز باید وظایف خود را انجام دهند. از طرفی دیگر مهندسان نفت به دلیل شرایط محیط کاری باید به دور از محیط خانه و خانواده خود به دنبال موقعیت شغلی باشند. بنابراین آن‌ها از محیط خانه و خانواده دور هستند.

لازم است داوطلب باید تمامی این شرایط را در نظر بگیرند و با توجه به این شرایط مهندسی نفت را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

آموزشگاه ندای دانش با بیش از بیست سال تجربه در زمینه کلاس کنکور، مشاوره و انتخاب رشته میتواند شمارا در این مسیر همراهی کند و یارای شما باشد.

آدرس ما: ضلع شرقی میدان هفت حوض، کوچه فاطمه زهرا، پلاک 11

77951352

77951357

77943704

77944371

09912990830

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا