آموزشگاه ندای دانشانتخاب رشتهانتخاب رشته کنکور سراسریمشاوره کنکور سراسریمعرفی رشته های گروه انسانیمعرفی رشته های گروه ریاضی

معرفی رشته حسابداری

رشته حسابداری چیست ؟

تمامی کسب و کارها به رشته حسابداری و حسابدار نیاز دارند. این بدین معنی است که حسابدار نقش بسیار مهمی را در هر کسب و کاری ایفا می‌کند. حسابداری به عنوان یک سیستم جمع‌آوری اطلاعات مالی در کسب و کارها محسوب می‌شود. حسابداری تمامی مفاهیم و مباحث امور مالی را به داوطلبان آموزش می‌دهد. داوطلبان در این رشته یاد می‌گیرند که چگونه سود و زیان را محاسبه کنند.

حسابداران در تمامی کسب و کارها و شرکت‌ها وضعیت مالی را بررسی می‌کنند. حسابداری گزارش‌های مالی که بیانگر وضعیت درآمد و هزینه هستند را در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار می‌دهد.

داوطلبان در این رشته باید گزارش‌های مالی را تجزیه و تحلیل کنند و صورت حساب‌های مالی را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دهند. حسابدار باید اطلاعات اقتصادی و مالی یک شرکت را طبقه‌بندی کند و سپس با تهیه گزارش روند مالی را به اطلاع افراد دیگر برساند.

حسابداری در مشاغل مختلفی مانند سازمان‌های دولتی، موسسات، کسب و کارهای کوچک و بزرگ، بانک‌ها، نهادهای خصوصی و دولتی کاربرد دارد.

 در حالت کلی حسابداری نقش مهمی در تقسیم‌بندی و توزیع منابع مالی دارد. حسابدار در طول ماه تمامی هزینه‌ها و درآمد شرکت را بررسی می‌کند تا به بهترین شکل ممکن منابع مالی شرکت را تقسیم کند. با گسترش فعالیت‌های اقتصادی نیاز به حسابدار در هر محیطی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین به راحتی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که یک یا چند حسابدار برای هر کسب و کاری لازم است.

توانایی های لازم درباره رشته حسابداری

حسابداری در واقع بعنوان رشته های شناور شناخته می شود و داوطلبان در هر سه گروه تحصیلی ریاضی، تجربی و انسانی میتوانند ادامه تحصیل دهند. فردی که حسابداری انتخاب می کند باید بتواند گزارش کارهای مناسب و جامعه را ارائه دهد، پس نیاز است که ادبیات فارسی او در سطح خوبی باشد و نگارش خوبی را برای متن های آماده شده انجام دهد.

یکی دیگر از خصوصیت هایی که دانشجوی حسابداری باید داشته باشد این است که بتواند ساعت های طولانی مدت پشت کامپیوتر و میز کار با عدد و رقم ها سر و کله بزند و معادلات ریاضی را انجام دهد. همینطور نیاز است که شخصی که حسابدار است علاوه بر این که ریاضی و ادبیات قدرتمند داشته باشد و قدرت بدنی مناسب داشته باشد، خلاق و صبور باشد و با انضباط باشد.

با توجه به تغییراتی که در روند اقتصادی کشور اکنون به وجود آمده است مهندس حسابداری از جمله شغل هایی است که طرفداران متعددی دارد و افرادی که حسابداری خوانده اند میتوانند  امیدوار باشند که بیکار نخواهند بود و بدون شک در یکی از سازمان ها، ارگان ها و شرکتهای خصوصی یا دولتی میتوانند مشغول به کار شوند.

حسابداری در مقطع کارشناسی چند سال است؟

داوطلبان پس از قبولی در کنکور سراسری باید چند سال در مقطع کارشناسی دروس را مطالعه کنند؟ حسابداری در مقطع کارشناسی به صورت 5 ساله در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. داوطلبان باید در مدت زمان 4 سال دروس مختلف کارشناسی حسابداری را مطالعه کرده و در مدت زمان 1سال باید در کارآموزی شرکت کنند. این بدین معنی است که داوطلبان در مقطع کارشناسی پس از 5 سال فارغ‌التحصیل می‌شوند. داوطلبان باید در مقطع کارشناسی هشت ترم تحصیلی را سپری کنند و دروس مختلف را در این دوره بگذرانند. مقطع کارشناسی حسابداری از 160 واحد درسی تشکیل شده است. داوطلبان باید در هشت ترم تحصیلی این 160 واحد را مطالعه کنند.

داوطلبان باید در مدت 5 سال واحدهای درسی حسابداری را سپری کنند. 160 واحد درس رشته حسابداری شامل دروس عمومی, پایه، تخصصی، کارآموزی و کارآموزی معادل است.دروس رشته حسابداری در مقطع کارشناسی به صورت زیر هستند:

  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس پایه: 50 واحد
  • دروس اختصاصی: 70 واحد
  • کارآموزی: 10 واحد
  • کارآموزی معادل: 10 واحد

برای حسابداری چه درس هایی باید قوی باشد؟

داوطلبانی که به سراغ حسابداری می‌روند باید درس ریاضی را به خوبی بلد باشند. این بدین معنی است که درس ریاضی در حسابداری حرف اول و آخر را می‌زند. داوطلبان تنها با اعداد و ارقام سروکار دارند. بنابراین توانایی حل مسائل ریاضی مهم‌ترین معیاری است که داوطلبان باید آن را داشته باشند. اگر به درس ریاضی و مسائل و مباحث ریاضی علاقه ندارید به هیچ عنوان نباید به سراغ حسابداری بروید.

حسابداری برای چه کسانی مناسب است؟

اولین و مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب حسابداری، علاقه به درس ریاضی است. حسابداری برای داوطلبانی مناسب است که به درس ریاضی علاقه زیادی دارند. داوطلبان باید قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشند تا مسائل ریاضی را به خوبی درک کنند. حسابداری مناسب داوطلبانی است که حوصله و دقت زیادی دارند. از آنجایی که حسابداران باید استعداد بالایی برای کار با اعداد داشته باشند دقت و حوصله حرف اول و آخر را می‌زند. داوطلبانی باید به سراغ حسابداری بروند که ذهن بسیار خلاقی در حل مسائل دارند. از طرفی دیگر داوطلبانی که منطقی و واقع بین هستند موفقیت بیشتری خواهند داشت.

حسابداری مناسب داوطلبانی است که علاقه به کار کارمندی دارند. فارغ‌التحصیلان باید با توجه به ساعات کاری مشخص از صبح تا عصر مشغول به کار شوند. بنابراین داوطلبانی باید به سراغ حسابداری بروند که کار کارمندی را دوست دارند. حسابداری یک شغل مهم در هر کسب و کاری محسوب می‌شود. بنابراین افرادی که به عنوان حسابدار مشغول فعالیت هستند باید افرادی مطمئن و محافظه کار باشند. این افراد باید به صورت مستقل و بدون هیچ تردیدی تمامی اطلاعات را به درستی گزارش دهند.. بنابراین اگر داوطلبان این خصوصیات را دارند به راحتی می‌توانند حسابداری را برای ادامه تحصیل و آینده کاری خود انتخاب کنند.

آینده شغلی

بطور کلی همانطوری که اشاره کردیم فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد می توانند به عنوان حسابرس یا مسئولان حسابداری و امور مالی در موسسات گوناگون مشغول به کار شوند.

فارغ التحصیلانی که در شرکت های بزرگ استخدام می شوند قادر خواهند بود در بخش های تخصصی منابع یا سیستم های اطلاعاتی مدیریت و در مشاغل تحلیل گرمالی یا حسابرس داخلی مشغول کار شوند و یا مسئولیت بخشی از کار برنامه ریزی و کنترل مالی را عهده دار گردند؛ مسئولیتهای دیگری که فارغ التحصیلان این دوره در موسسات بزرگ میتوانند عهده دار گردند، بودجه بندی و تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی و آینده نگری است. فارغ التحصیلان این دوره بعد از کسب تجریه کافی می توانند در سطوح گوناگون مدیریت مالی و حسابرسی انجام وظیفه کرده و در اداره مؤسسه کمک های موثری به مدیریت بنمایند.

مشاوره تحصیلی کنکور

آدرس ما: تهران، ضلع شرقی میدان هفت حوض، کوچه فاطمه زهرا، پلاک 11

تلفن:
77951357
77951352
77944371
77943704

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا