آموزشگاه ندای دانشانگیزشیمتوسطه دوممشاوره تحصیلی دانش آموزانمشاوره تحصیلی مدارسمشاوره کنکور سراسری

برای قبولی در کنکور تجربی روزی چند ساعت درس بخونیم؟

برای این که بدانید برای هر درس در کنکور تجربی چه میزان باید مطالعه بکنید لازم است که به سه عامل توجه داشته باشید:

1-میزان دشواری درس مورد نظر

2- آمادگی داوطلب در آن درس یا به اصطلاح پایه درسی داوطلب در درس مورد نظر

3-ضریب درس مورد نظر در کنکور و امتحانات نهایی

در پاسخ به این پرسش که برای قبولی در کنکور تجربی روزی چند ساعت باید مطالعه کرد؟

می‌توان گفت که رتبه های برتر کنکور غالبا 8 الی 12 ساعت در روز و 40 الی 60 ساعت در هفته مطالعه داشته اند.

اکثر داوطلبانی که در دوره دوم رشته تجربی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می‌کنند به دنبال قبولی در رشته‌های پزشکی،دندان‌پزشکی و داورسازی هستند و یکی از وسالات رایج این افردا این است که برای موفقیت در کنکور و کسب رتبه خوب لازم است چند ساعت مطالعه روزانه داشته باشند؟

و در اغلب موارد مشاوران تحصیلی غالبا راهنمایی های لازم را به داوطلبان ارائه داده و آن ها را در جهت داشتن یک برنامه ریزی هدفمند تشویق می نمایند، اما باید بررسی کرد که بهترین ساعات برای یادگیری چه زمانی بوده و مرور دروس چقدر زمان می خواهد؟

برای این که داوطلبان بخواهند در کنکور سراسری موفق شوند و برنامه‌ریزی راهبردی داشته باشند لازم است نکاتی را در خصوص ساعت مطالعه دانش آموزانی که در کنکور سراسری رتبه‌های برتر کسب کرده‌اند آشنا شوند که ما در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین زمان‌ها برای یادگیری آشنا کنیم و همچنین در انتهای مقاله در خصوص زمان لازم برای مرور مطالب نیز اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

برای قبولی در کنکور تجربی روزی چند ساعت درس بخونیم؟
برای قبولی در کنکور تجربی روزی چند ساعت درس بخونیم؟

مقاله پیشنهادی:بهترین تدریس خصوصی در آموزشگاه ندای دانش

ساعت مطالعه روزانه برای هر درس در کنکور تجربی

یکی از اصولی که برای یک برنامه‌ریزی هدفمند می‌توان در نظر گرفت تعیین ساعت مطالعه هر درس در روز است با این کار نظم زیادی به برنامه دواطلب داده می‌شود و باعث کاهش سردرگمی‌های وی می‌شود.

در جدول پیش رو به عنوان نمونه میزان ساعات مطالعه لازم برای هر یک از دروس بر اساس میزان سختی و ضریب تاثیر آورده شده است. داوطلبان می توانند در هر روز بر اساس نوع سختی درس، میزان آمادگی در آن درس و … به مطالعه هر یک از درس های کنکور تجربی بپردازند.

نام درسحداقل ساعت مطالعه در روزحداکثر ساعت مطالعه در روز
زیست‌شناسی2ساعت4ساعت
ریاضی1ساعت3ساعت
فیزیک1ساعت3ساعت
شیمی1ساعت و 30 دقیقه3ساعت
زمین‌شناسی30 دقیقه1ساعت و 30 دقیقه

با توجه به حذف دروس عمومی در کنکور سراسری داوطلبان می‌توانند تمام تمرکز خود را برای مطالعه دروس تخصصی بگذارند و زمان بیشتری را برای مطالعه دروس تخصصی مثل زیست‌شناسی،ریاضی،فیزیک و شیمی اختصاص بدهند.

درس زیست شناسی با ضریب 12 بالاترین ضریب را در کنکور سراسری رشته تجربی به خود اختصاص می‌دهد و اما زمین شناسی با ضریب 1 اهمیت چندانی نداشته و داوطلبان می‌توانند ساعات مطالعه کمتری را برای آن در نظر بگیرند.

یک داوطلبان کنکور تجربی غالبا لازم است 8 الی 12 ساعت در روز مطالعه داشته باشد البته باید توجه داشت میزان ساعات مطالعه ملاک دقیقی برای کسب قبولی نبوده و علاوه بر ساعت مطالعه کیفیت مطالعه نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.بطور مثال  درس خواندن در زمان خستگی اصولا بازدهی زیادی نخواهد داشت و گاهی اوقات ممکن است فردی با داشتن 6 الی 7 ساعت تمرین مفید در روز نتیجه بهتری نسبت به داوطلبانی که 12 ساعت تمرین کرده‌اند بگیرد.

ساعت مطالعه هفتگی برای هر درس در کنکور تجربی

به طور کلی برای رسیدن به یک هدف بزرگ دور از دسترس لازم است که ابتدا اهداف کوچکتری که در جهت رسیدن به هدف نهایی است برای خود معین کنیم به همین دلیل دانستن ساعت مطالعه هر درس بصورت روزانه کمک کننده‌تر از دانشتن ساعت مطالعه هفتگی است اما با توجه به این که در زندگی گاهی همه شرایط را نمی‌توانیم تحت کنترل داشته باشیم و ممکن است به میزان ساعت مطالعه روزانه‌ای که برای هر درس مشخص شد نرسیم به همین دلیل با دانستن ساعت مطالعه هفتگی برای هر درس شما می‌توانید اگر در یک روز بنا به دلایلی نتوانستید به ساعت مطالعه مورد نظر در آن روز برسید با توجه به ساعت مطالعه هفتگی که برای خواندن آن درس لازم است این عقب افتادگی را در روزهای دیگر هفته جبران کنید.

نام درسحداقل ساعت مطالعه در هفتهحداکثر ساعت مطالعه در هفته
زیست‌شناسی14ساعت20ساعت
ریاضی7ساعت15ساعت
فیزیک7ساعت15ساعت
شیمی11ساعت18ساعت
زمین‌شناسی2ساعت5ساعت

ساعات مطالعاتی که در جداول بالا ارائه شد با توجه به میانگین ساعاتی است که طبق آمارها از نفرات برتر بدست آمده است به همینه دلیل برای این که شما بتوانید یک برنامه شخصی‌سازی شده مختص خود را داشته باشید لازم است از یک مشاوره با تجربه راهنمایی بگیرید.

زیرا بطور مثال ممکن است یک دانش آموز در درس زیست‌شناسی ضعف داشته باشد و همین موضوع سبب می‌شود این دانش آموز نیاز به ساعت مطالعه بیشتری برای موفقیت در این درس داشته باشد و مثلا در درس فیزیک دانش و مهارت بیشتری داشته باشد و به اصطلاه این درس نقطه قوت این دانش آموز باشد در نتیجه می‌تواند با ساعت مطالعه کمت نسبت به سایرین به نتیجه مطلوب برسد.

برای قبولی در کنکور تجربی روزی چند ساعت درس بخونیم؟
برای قبولی در کنکور تجربی روزی چند ساعت درس بخونیم؟

مقاله پیشنهادی:تاثیر مکان مطالعه بر افزایش تمرکز

بهترین ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی

بهترین ساعت مطالعه هر درس برای کنکور تجربی بر اساس شرایط داوطلبان فرق داشته و می تواند متغیر باشد، برای مثال اکثر مشاوران اظهار دارند که صبح بهترین زمان برای مطالعه است، اما امکان دارد یک داوطلب عصر یا شب ها تمرکز بهتری داشته و موفق تر عمل نماید.

برای این که داوطلبان به طور کلی با این موضوع آشنا شوند که در هر بازه زمانی از روز برای این که مطالعه آن‌ها

بالاترین بازدهی را داشته باشد بهتر است چه دروسی را مطالعه کنند جدول زیر در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است:

ساعت 6تا8تمرین دروس مورد علاقه و دارای ضریب بالا
ساعت8تا12مطالعه دروس سنگین و سخت
ساعت12تا15تمرین دروس ساده‌تر
ساعت15تا19مطالعه دروس سخت و دارای ضعف
ساعت19تا22تمرین دروس آسان
ساعت22تا23مرور

افراد لازم است بدانند که وجود استراحت روزانه و همچنین هفتگی در لیست برنامه ریزی اهمیت بالایی داشته و درس خواندن با گرسنگی، خستگی، ذهن دارای مشغله یا در هنگامی که قند خون پایین است نتیجه ای در بر ندارد.

پیشنهاد می شود داوطلبان از صبحانه مقوی و میان وعده های مناسب استفاده کرده و در طول استراحتبین مطالعه ها نیز میوه یا مغز میل نمایند.برای این که با اهمیت تغذیه در سال کنکور آشنا شوید پیشنهاد می‌کنم مقاله ما در سایت با عنوان اهمیت تغذیه در سال کنکور را مطالعه کنید.

در آخر در جواب این پرسش که روزی چند ساعت باید درس خواند لازم است اشاره کنیم که ساعت مطالعه به تنهایی دارای اهمیت نیست بلکه کیفیت مطالعه نیز یک امر بسیار مهم است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا